۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
احتکار خلأ قانونی یا ضعف در نظارت
یادداشت؛

احتکار خلأ قانونی یا ضعف در نظارت

تبریز- «خلأ قانونی در مبارزه با احتکار و محتکران وجود ندارد. اگر اراده لازم در بین مسئولان حاکم باشد، اگر بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر بازار مداوم و مستمر باشد و اگر محتکران به شدت مجازات شوند دیگر کسی جرأت نمی‌کند به احتکار کالاها دست بزند» این جملات بخشی از یادداشت طاهر خیری روزنامه نگار تبریزی برای بازار است که در ادامه می‌خوانید.

طاهری خیری؛ بازار: اغراق نیست اگر بگوییم محتکران وطنی هیچ فرقی با دشمنان خارجی ندارند. هر دو در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند و تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزند.دشمن خارجی با به راه انداختن جنگ اقتصادی می‌خواهد معیشت مردم را در تنگنا قرار دهد و محتکران داخلی با انبار کردن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم به نیت گرانفروشی می‌خواهند به سود کلان برسند.

محتکران امروزی هیچ فرقی با محتکران دهه ۶۰ ندارند. همان زمانی که فرزندان مردم در جبهه‌ها با بعثی‌ها در حال جنگ بودند و از این آب و خاک دفاع می‌کردند محتکر جماعت به فکر جیب خود بود تا با سو استفاده از شرایط جنگی و کمبود کالا به نان و نوایی برسد. اکنون نیز افرادی در این اوضاع نابسامان اقتصادی و شرایط کرونایی کالاهای اساسی را احتکار می‌کنند به امید اینکه اجناس را چند برابر قیمت عرضه کنند و بفروشند.

شیطان جلدشان می‌رود و وسوسه می‌شوند تا یک شبه ره صد ساله بپیمایند. آنها پشت پا به اخلاقیات می‌زنند و با انبار کردن اجناس پر تقاضا به قصد فروش چند برابری به خیال خام شأن پول پارو کنند غافل از اینکه این سود بادآورده برکتی نخواهد داشت و آب خوش از گلوی شأن پایین نمی‌آید.

باید از محتکر جماعت پرسید آیا ارزشش را دارد به خاطر کسب سود، کالای مورد نیاز مردم را آنهم در شرایطی که کمر مردم از مشکلات اقتصادی خم شده است احتکار کنید. وجدان تان خفته است و شاید شب‌ها آسوده خاطر بخوابید اما در پیشگاه خداوند چه جوابی خواهید داشت جز شرمندگی.

دین اسلام احتکار را نهی کرده و در قرآن کریم به طور صریح این عمل ناپسند تقبیح شده است. حضرت علی (ع) در نامه خود به مالک اشتر به او سفارش کرده است که از احتکار در جامعه به شدت جلوگیری کند و هر گاه کسی بعد از نهی از احتکار دست به چنین کاری زند او را کیفر دهد.

اینکه چرا معضلی اقتصادی به نام احتکار همچنان لاینحل مانده است باید مسئولان امر پاسخگو باشند. اما واقعیت این است که خلأ قانونی در مبارزه با احتکار و محتکران وجود ندارد. اگر اراده لازم در بین مسئولان حاکم باشد، اگر بازرسی‌ها و نظارت‌ها بر بازار مداوم و مستمر باشد و اگر محتکران به شدت مجازات شوند دیگر کسی جرأت نمی‌کند به احتکار کالاها دست بزند.

از نظر حقوقی احتکار کالا جرم محسوب می‌شود و مجازات‌هایی همچون محرومیت از خدمات دولتی، جزای نقدی و شلاق در قانون تشدید مجازات محتکران در نظر گرفته شده است. اما به نظر می‌رسد این قانون پس از سال‌ها از تصویب آن در مجلس شورای اسلامی نیازمند بازنگری و به روز رسانی است و باید اصلاح شود. قوه قضائیه باید قانون جامعی در زمینه مبارزه با احتکار تهیه و تدوین کرده و آنرا برای تصویب به مجلس بفرستد تا این معضل با اجرای قانون مدون شده ریشه کن شود.

ضعف در نظارت و بازرسی‌ها مشهود است در غیر این صورت چرا معضل احتکار پس از سال‌ها از اجرای قانون آن ریشه کن نشده است و هر روز کشف انبار احتکار شده از اجناس تیتر یک رسانه‌ها می‌شود.

کد خبر: ۵۲٬۷۷۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha