۲۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۲
صف خودروهای ترانزیتی در مرز دوغارون کوتاه می‌شود؛ دستور استاندار برای افزایش ساعت فعالیت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صف خودروهای ترانزیتی در مرز دوغارون کوتاه می‌شود؛ دستور استاندار برای افزایش ساعت فعالیت

مشهد- گرچه تاکنون مشکلات ترانزیتی خودروهای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی در مرز «دوغارون» واقع در خراسان رضوی و هم مرز با افغانستان حتی تا عدد دو هزار ۵۰۰ کامیون و تریلی در صف رکورد زده است اما برای بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل جای سؤال است که چرا برای حل این مشکل دیرینه راه‌حلی دیده نمی‌شود!

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار افغانستان و کاهش فعالیت مرزهای «میلک » در استان سیستان و بلوچستان و همچنین مرز «ماهی رود» در استان خراسان جنوبی، «لطف‌آباد» در شهرستان درگز و مرز سرخس با کشور ترکمنستان این روزها به تعداد کامیون‌های متوقف‌شده در پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد دامن زده است.

گفتنی است همین موضوع موجب شده تا زیرساخت برای پذیرش این حجم از خودرو با بالا گرفتن حجم صادرات به‌هیچ‌وجه در مرز دوغارون همخوانی و تناسب نداشته و لذا بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل را کلافه کرده است.

گمرک دوغارون در فاصله ۱۸ کیلومتری تایباد و مرکز شهر تایباد در فاصله ۲۲۵ کیلومتری شرق مشهد واقع هستند و ازآنجاکه بیشترین نیازهای کالایی کشور افغانستان، پاکستان و حتی هند از طریق بنادر جنوب کشور ازجمله بندرعباس تأمین و سپس از طریق مرز دوغارون به سمت این کشورها ترانزیت می‌شود لذا شاهد حجم ترافیک سنگینی از بارهای ترانزیتی در این مرز هستیم.

مشکلات عریان
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و ترانزیت اتاق بازرگانی خراسان رضوی بابیان اینکه مدت مدیدی است که مرز دوغارون با ترافیک و ازدحام بیش‌ازحد خودروهای ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی دست‌وپنجه نرم می‌کند به بازار گفت: ترافیک سنگین در دوغارون؛ ازدحام خودروها که گاهی تعداد آن‌ها در صف برای خروج از دو هزار خودروی سنگین فراتر می‌رود موضوع جدید و پوشیده‌ای از چشم مسئولان نیست اما بااین‌وجود راه‌حل اساسی برای حل آن اندیشیده نشده است.

احمد زمانیان یزدی بابیان اینکه پیش‌از این نسبت به بررسی و مطالعه مشکلات این مرز به مدت ۲۰۰ ساعت اقدام و نتایج حاصله به ریاست اتاق ایران تقدیم تا درنهایت به معاون اول رئیس‌جمهور گزارش‌ شود افزود: همچنین در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی نیز این مسئله در دستور کار قرار گرفت لذا تمامی دستگاه‌های دولتی مرتبط در جریان مسائل و مشکلات مرز دوغارون هستند.

وی ادامه داد: افزون بر پنج ماه است که در مرز دوغارون با مشکل ترافیک سنگین ناوگان حمل‌ونقل بین‌المللی و ترانزیتی مواجه هستیم، البته ناگفته نماند در تمام طول سال مشکلات این مرز به قوت خود باقی هستند اما این بار به دلیل برخی مسائل، توقف و ترافیک دستگاه‌های ترانزیتی به‌مراتب بیشتر و طولانی‌تر شده و چالش‌ها نیز حادتر شده است.

وی تأکید کرد: در این راستا حل مشکلات دوغارون نیازمند یک عزم جدی و اصلاحات اساسی است.

افزایش تقاضا توسط افغانستان
گرچه بسیاری از دست‌اندرکاران حوزه حمل نقل کمبود امکانات مانند نبود باسکول، سرعت کند ترخیص، ساعت محدود اداری و جاده ارتباطی نامناسب را در زمره موانع خروج خودروهای باری از این مرز می‌دانند  اما رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفت‌وگو با بازار بخشی از این ازدحام را به دلیل افزایش تقاضای کالا توسط تجاری افغانستان عنوان می‌کند.

محمدعلی امیر فخریان در این رابطه می‌گوید: محدودیت‌های ایجاد شد توسط ترکمنستان برای ترانزیت کالا حالا بخش عمده‌ای از تجار ایرانی و افغانی را به سمت مرز دوغارون در این استان سوق داده است.

وی اذعان می‌کند: بخشی از این ازدحام در مرز دوغارون در شهرستان تایباد به دلیل همین محدودیت‌های ایجادشده از سوی ترکمنستان به بهانه  شیوع کرونا است که از سال گذشته آغاز و هنوز ادامه دارد.

رئیس اداره بازرگانی خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی عنوان می‌کند: ازآنجاکه صادرات از مرز ترکمنستان کاهش‌یافته و مسیرهای جایگزین برای آن اتخاذشده، اتکا به مرز افغانستان و افزایش سهم آن در صادرات کالا از خراسان رضوی پررنگ‌تر شده است.

وی می افزاید: این محدودیت، اتخاذ مسیرهای جایگزین را برای صادرات کالا از خراسان رضوی در پی داشت که ازجمله این مسیرها، استفاده از مسیر کشور افغانستان و بندر امیرآباد و گمرک آن منطقه واقع در استان مازندران بود.

تسهیل تردد خودروها در مرز دوغارون
ازدحام بیش‌ازحد خودروهای باری ناوگان حمل‌ونقل عمومی که پای استاندار جدید را در بدو شروع به کار به این مرز کشاند و موجب تصمیم‌گیری برای افزایش ساعت ترخیص در این گمرک شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در همین رابطه اظهار کرد: در بازدید استاندار از ترافیک حاکم در مرز مقرر شد تا ساعت کاری مرز دوغارون افزایش یابد.

علی رسولیان بابیان اینکه ساعت کاری مرز دوغارون با دستور استاندار خراسان رضوی به‌منظور افزایش خروجی، افزایش‌یافته است اذعان کرد: ساماندهی کامل مرز دوغارون، توسعه اماکن، بهسازی و اصلاح مسیرها، مشارکت بیشتر مردم، کاهش هزینه‌های مبادله کالا، ارائه خدمات به رانندگان و کاهش زمان ماندگاری کامیون‌ها در مرز از دیگر نکات مورد تأکید استاندار در این بازدید بود که اقدامات کارشناسی و برنامه‌های اجرایی در این خصوص در حال تدوین است.

وی ادامه داد: در همین راستا و در اولین اقدام، ساعت کاری این مرز که از ساعت ۷ صبح تا ۱۷ بود بعد از هماهنگی‌های انجام‌شده با دستگاه‌های مسئول مرزی و مذاکره با کشور افغانستان و بخش خصوصی تا ساعت ۲۲ افزایش پیدا می‌کند.

رسولیان بیان کرد: با افزایش ۵ ساعته ساعت کاری مرز دوغارون، خروجی این مرز افزایش پیداکرده و هزینه‌های صادرات کالا کاهش خواهد یافت یادآور شد: یکی دیگر از دستورات استاندار خراسان رضوی بهبود روشنایی در مرز دوغارون بود تا نظارت و کنترل کامل اتفاق بیفتد لذا در این خصوص اقدامات ضروری و اولیه با سرعت انجام  و قرار است سایر اماکن و مسیرهایی که روشنایی کافی ندارند تقویت شوند.

کد خبر: ۵۲٬۶۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha