۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۸
هشدار منابع طبیعی برای ابطال پروانه مراتع/ دامداران طرح مرتعداری را تهیه کنند
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند:

هشدار منابع طبیعی برای ابطال پروانه مراتع/ دامداران طرح مرتعداری را تهیه کنند

بیرجند- علیپور، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ پروانه مرتعداری تمامی دامدارانی که مراتع آنها ممیزی ولی تاکنون تهیه طرح نشده، باطل می شود، گفت: بهره برداران مراتع باید تا پایان سال نسبت به تهیه طرح مرتعداری مراتع خود اقدام کنند.

حسن علیپور در گفت و گو با بازار بیان کرد: طرح های مرتعداری سندی مدون از مجموعه اقداماتی بوده که به منظور مدیریت پایدار مراتع با هدف حفظ، احیاء، اصلاح، توسعه و بهره‌برداری صحیح و استمرار تولید انجام می شود.

وی ادامه داد: این اقدامات در محدوده معینی تهیه و در قالب طرح به تصویب سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و یا واحدهای تابعه استانی آن می رسد.

علیپور بیان کرد: بر اساس ابلاغیه سازمان مراتع و جنگل ها، تمامی پروانه‌های چرای دام ،پروانه‌های مرتع‌داری، که تا پایان سال ۹۸ صادر شده است، برای جلوگری از ابطالشان باید حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۰ منجر به طرح مرتع‌داری شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های مرتع‌داری گفت: طرح‌های مرتع‌داری از جمله ابزارهای مدیریتی برای افزایش کیفیت مراتع است

علیپور اظهار کرد: با توجه به اینکه طرح مرتعداری در محدوده ای معین و برای دامداران ذیحق همان مرتع تهیه می شود، ظرفیت چرای مجاز مراتع در شرایط موجود، استعدادهای مرتع از لحاظ افزایش تولید، اراضی مستعد کشت جهت علوفه کاری مورد توجه است.

وی با اشاره به دیگر مزایای اجرای طرح های مرتع داری بیان کرد:  ایجاد تعادل بین مرتع و دام، افزایش توان تولید مرتع، بذرکاری ، بذرپاشی، کپه کاری، بوته کاری، قرق ، زمان مناسب استفاده از مرتع  مدت استفاده و تعلیف دام در مرتع و تامین آب در مرتع جهت شرب دام از طریق ایجاد آبشخوار و مرمت چشمه از جمله مزایای طرح های مرتع داری است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند تاکید کرد: در طرح مرتعداری بهبود وضع موجود پوشش گیاهی، تعادل دام و مرتع استمرار و پایداری تولید مورد توجه ویژه است.

وی تهیه و اجرای طرح‌های مرتعداری را یکی از برنامه‌های مهم و شاخص پیش روی مجموعه منابع طبیعی دانست و گفت: با اجرای طرهای مرتعداری مواردی اعم از دادن هویت قانونی به حق انتفاع و عرفی مرتعداران توسط دولت، تمایل به کسب مدیریت بهتر در مراتع با انگیزه مالکیت مورد توجه است.

علیپور با بیان اینکه بیش از ۷۵ درصد از اراضی شهرستان بیرجند جزو مراتع هستند، گفت: تاکنون ۴۱ سامانه عرفی با مساحت ۱۹۵ هزار و ۸۲۸ و هزار و ۷۷۳ خانوار بهره بردار ممیزی شده است. 

علیپور با بیان اینکه از این تعداد ۹ سامانه عرفی با مساحت ۳۹ هزار و ۴۰۴ هکتار تهیه طرح شده است، اظهار کرد: دامداران این مناطق می توانند به مدت ۳۰ سال از مزایای آن بهره مند شوند. 
 
وی با بیان اینکه تا پایان سال ۱۴۰۰ پروانه مرتعداری تمامی دامدارانی که مراتع آنها ممیزی ولی تاکنون تهیه طرح نشده، باطل می شود، تاکید کرد: بهره برداران مراتع باید تا پایان سال نسبت به تهیه طرح مرتعداری مراتع خود اقدام کنند.

به گفته رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بیرجند، بهره برداران در اسرع وقت با مراجعه به اداره منابع طبیعی شهرستان درخواست تهیه طرح مرتعداری کنند.

کد خبر: ۵۲٬۶۵۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha