۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
قطب صنعت کشور بیمار است؛ تولیدکنندگان اصفهانی در دام مشکلات
گزارش بازار؛

قطب صنعت کشور بیمار است؛ تولیدکنندگان اصفهانی در دام مشکلات

اصفهان- با توجه به شیوع کرونا و وجود تورم بالا در کشور، تولیدکنندگان اصفهانی با مشکلات بسیاری روبرو شده اند؛ از یک سو تامین مواد اولیه و از سوی دیگر گرانی و حمایت نکردن بانک ها باعث شده که آنها در گرداب مشکلات به دام بیافتند.

دریا قدرتی پور؛ بازارحال صنعت اصفهان خوب نیست. کرونا، اقتصاد بیمار، کمبود مواد اولیه و بسیاری از مسائل دیگر به جان و تن صنعت اصفهان افتاده‌اند و معلوم نیست، تولید اصفهان روی کدام پاشنه می چرخد، صنعتی که حالا ورقش برگشته و با مشکلات بسیاری رو در رو است.

این در حالی است که اصفهان به عنوان قطب صنعتی ایران همواره زبانزد بوده است و دو کارخانه ذوب آهن و فولاد همیشه در صدر صنعت کشور قرار داشته اند، اما به گفته بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان تمام صنعت نباید به همین دو کارخانه بزرگ معطوف شود.

نفس بریده بریده صنایع
حالا صنایع اصفهان با مشکلات زیادی روبرو هستند، مشکلاتی که در صدر آن یارانه ها هستند. در واقع پرداخت نشدن بخشی از یارانه ها به صنعت و طرح های نیمه کاره و مغفول باعث شده که صنعت این روزها بریده بریده نفس بکشد. سالها پیش با هدفمند شدن یارانه‌ها بود که صنعت هم چهره دیگری از خود نمایان کرد. سناریویی تکراری از روند نزولی که با آنکه موفقیت هایی را هم به دنبال داشته، اما چندان راه درست را طی نکرده است.

وجود بیش از هشت هزار واحد صنعتی در استانی که نام قطب صنعتی کشور را یدک می کشد، لقب پرطمطراقی است که نباید به راحتی از آن گذشت و باید باور کرد که در طی سال های گذشته مشکلات زیادی همچون تحریم ها و بی ثباتی نرخ ارز و گرانی مواد اولیه باعث شده که تولید کنندگان آن طور که باید و شاید سهم چندانی در تولید نداشته باشند.

نبود به روز رسانی تجهیزات تولیدی
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفت و گو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه خیلی وقت است که حال و روز صنعت اصفهان مساعد نیست، گفت: دلایل این موضوع هم فرسودگی ماشین آلات و نبود به روز رسانی تجهیزات تولیدی، فشار بانک ها برای تصفیه معوقات صنایع، تحریم ها و خشکسالی اصفهان است که باعث رکود در صنعت اصفهان شده است.

 سید عبدالوهاب سهل‌آبادی افزود: بسیاری از ماشین آلاتی که باید سالها پیش از این بازنشسته می شدند، همچنان در چرخه تولید هستند و دچار استهلاک شده اند و غفلت از به روز رسانی ماشین آلات پاشنه آشیل صنایع در بازارهای جهانی شده است.

 یکی از فعالان صنعت و عضو سابق کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی اصفهان نیز در گفت و گو با بازار با اعلام اینکه ما نیازمند یکسان سازی نرخ ارز هستیم، اظهار داشت: صنایع ما نیازمند حمایت بانک ها هستند و این در حالی است که حمایت چندانی در این ارتباط شاهد نیستیم.

مالیات بر ارزش افزوده؛سرمایه گریزی و کاهش اشتغال
محمدرضا رجالی، در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده نیز اظهار داشت: سالهای زیادی است که این این موضوع باعث سرمایه گریزی و کاهش اشتغال شده و به بیکاری استان دامن زده است، این در حالی است که صنعت در اصفهان حرف اول را می زند و اصفهان قطب صنعتی کشور به حساب می آید.

وی تاکید کرد: تا زمانی که نرخ ارز مدیریت درست نشود و به قیمت واقعی نرسد، مشکلات صنایع ادامه دار خواهد بود.

تولید در اصفهان به شکل جزیره ای است و همین موضوع  نوعی انزوای اقتصادی اصفهان را به دنبال داشته است و بروکراسی های اداری نیز با رقم زدن مشکل سرمایه گریزی بر  بار این انزوا افزوده است

این فعال اقتصادی افزود: تولید کننده باید بدون استرس با یک نرخ واقعی روبرو باشد تا بتواند در راه تولید قدم برداشته و به بهترین نحو بر آنچه که می خواهد مدیریت داشته باشد، با توجه به اینکه در این مسیر باید مشکلات بهره وری نیز حل شود.

وی با عنوان اینکه تولید در اصفهان به شکل جزیره ای است و همین موضوع نوعی انزوای اقتصادی را به دنبال داشته است، گفت: وجود بروکراسی های اداری سنگین در استان نیز با رقم زدن مشکل سرمایه گریزی بر  بار این انزوا افزوده است.

قوانین تسهیل کننده عاملی برای رشد تولید
رجالی قوانین تسهیل کننده را عاملی برای رشد تولید دانست و تصریح کرد: ما باید به دنبال ایجاد ساختارها برای دوران پساکرونا باشیم و با ایجاد بسترهای مناسب در پی جذب توریسم باشیم.

وی ادامه داد: تولید داخلی نیازمند حمایت از صنایع است و پرداخت وام های کم سود و حمایت از تجار و تولیدکنندگان می تواند راهکار مناسبی برای رسیدن به موفقیت و برداشتن سدها از سر راه تولید داخلی باشد.

کاهش میزان تولید، نبود قدرت رقابت با تولیدکننده خارجی، کیفیت محصول و تحریم از جمله مواردی است که دست به یقه اصفهان شده است، تا جایی که حالا با وجود خشکسالی های پی در پی زاینده رود زخم کهنه صنعت اصفهان ناسورتر از گذشته شده است.

بلاتکلیفی اقتصادی و تعدیل نیروها
به گفته کارشناسان اقتصادی مدت زیادی است که کشور در بلاتکلیفی اقتصادی به سر می برد، این در حالی است که مدیران واحدهای صنعتی وقتی در آستانه تعویض قرار می گیرند و موقعیت شغلیشان تثبیت نشده، کاری انجام نمی دهند، از سویی دیگر تورم بالای حکمفرما بر قیمت مواد اولیه و ماشین آلات باعث می شود که تولید کننده دست روی دست بگذارد و ترجیح دهد که کاری نکند و همین عامل تعدیل نیرو و بیکاری را هم به دنبال دارد.

 رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت در گفت و گو با خبرنگار بازار دلایل رکود تولید و صنعت را بی شمار ذکر کرد و بیان داشت: نرخ تورم، شوک ارزی و نرخ‌های بالای تسهیلات بانکی، به اندازه‌ای رمق تولید را گرفته است که دیگر با شعار و حرف، کسی به سراغ سرمایه گذاری و تولید و اشتغال نمی رود و این باعث رکود اقتصادی اصفهان شده است.

کوتاهی مسئولان بلند پایه دولتی در سال های پیش را نمی توان نادیده گرفت؛ بماند که وجود مافیا در صنعت نیز در گریز سرمایه از استان اصفهان نیز بی تاثیر نبوده و این موضوع رکود تولید را هم در پی داشته است

عبدالوهاب سهل آبادی، همچنین از تعدیل نیروها در بخش صنعت و کارخانجات و کارگاه های صنعتی اصفهان  به عنوان یکی از مشکلات تولید در اصفهان نام برد و افزود: متاسفانه اصفهان با وجود مشکلات ناشی از کرونا با بحران بیکاری روبرو است و این موضوع با توجه به صنعتی بودن این استان موضوع قابل درکی است، امری که به نفع تولید نبوده و رکود اقتصادی را در پی داشته است.

کوتاهی مسئولان و رکود تولید اصفهان
به گفته کارشناسان کوتاهی مسئولان در سال های گذشته از جمله مسائلی است که باعث رکود تولید در اصفهان شده است؛ نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی هم در این زمینه به بازار می گوید: متاسفانه کوتاهی مسئولان بلند پایه دولتی در سال های پیش را نمی توان نادیده گرفت؛ بماند که وجود مافیا در صنعت نیز در گریز سرمایه از استان اصفهان نیز بی تاثیر نبوده و این موضوع رکود تولید را هم در پی داشته است.

سید ناصر موسوی لارگانی افزود: متمرکز شدن بر بخش صنعت و سرمایه گذاری یکی از راهکارهای ایجاد اشتغال است و اگر ما بتوانیم به اشتغال و تولیداتمان تکیه کنیم بسیاری از مشکلات از جمله مشکل وابستگی به کشورهای دیگر با تکیه بر صنعت داخلی برطرف می شود و ما دیگر نیازی به اتکا به صنعت نفت نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: برخی می خواهند این مشکل را با گذاشتن سقف برطرف کنند اما در این صورت عملا بازار از حالت واقعی خودش دور می شود؛ نگاه ما  این است که عرضه ها تقویت شوند و همچنین شرکت های خصوصی موظف شوند، محصولات خود را در بورس کالا عرضه کنند که ثمره آن پایداری در بازار خواهد بود.

این روزها قطب صنعت کشور حال خوبی ندارد و تولیدکنندگان اصفهانی در دام مشکلات مختلفی که بیان شد گرفتار شده اند، این مشکلات به اندازه ای است که تولیدکننده از دام هر یک که خود را می رهاند در دام مشکل دیگری گرفتار می شود و هر یک از این معضلات پروسه ای زمان بر و عزمی آهنین برای پشت سر گذاشتن می طلبد، طبیعی است در این شرایط تولیدکننده نیز با گذشتن از وابستگی بومی به محل تولد خود، شرایط سهل  تولید را در استان دیگری جست و جو کند، مشکلی که سالهاست مسئولان اصفهان و کشور بر آن اذعان دارند اما چاره ای نیز برای رفع این مشکل گویی در دست تدبیر و درایت ندارند.

کد خبر: ۵۲٬۶۴۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha