۲۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰
زمین های اردبیل مستعد کشت زعفران؛ هدف ما رقابت با زعفران تولید شده در افغانستان است
تولیدکننده اردبیلی:

زمین های اردبیل مستعد کشت زعفران؛ هدف ما رقابت با زعفران تولید شده در افغانستان است

اردبیل- تولیدکننده اردبیلی و مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند، گفت: خاک استان اردبیل در بسیاری از مناطق، مستعد کشت محصول زعفران است.

علیرضا اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار کرد: شرکت زرین زعفران برزند با بهره‌گیری از تجارب شرکت‌ها و مجموعه‌های موفق در حوزه تولید زعفران حمایت همه جانبه را از کشاورزان فعال در این بخش انجام می‌دهد و به نوبه خود سعی کرده تا بسترهای لازم را برای تولید محصول زعفران فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: در کنار تامین پیازچه، فعالان این بخش را با اصول کاشت حرفه‌ای زعفران، کوددهی مناسب، برداشت اصولی، نوع خشک کردن و حتی صادرات زعفران آشنا کردیم تا در کنار برداشت محصول از سهامداری این شرکت به نفع خود استفاده کنند.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند افزود: در قالب شرکت تعاونی سعی‌مان بر حفظ منافع زارعین و همچنین تقویت بحث صادرات محصولات تولید شده است تا با توجه به درآمد بالای تولید این محصول که قیمت تضمینی آن تا ۲۰ میلیون تومان رسیده بتوانیم شرایط خوب درآمدی برای فعالان این حوزه فراهم کنیم.

ضرورت توجه به صادرات زعفران در راستای بهبود وضعیت اقتصادی زارعین
اکبری گفت: هرچند در استان اردبیل تولید این محصول نوپا و در اراضی محدود ۱۵ تا ۲۰ هکتاری عمل‌آوری می‌شود اما امیدواریم با توجه به صادرات و ارزآوری این محصول بتوانیم وضعیت اقتصادی کشاورزان را بهبود بخشیم.

وی ادامه داد: ما به صورت عملی برنامه آموزش زارعین زعفران‌کار را آن هم در سر مزرعه مورد توجه قرار دادیم تا با آموزش تمامی اصول کشت، داشت و برداشت محصول بتوانیم به توانمندی آنها کمک کنیم.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند، خاک استان اردبیل را در بسیاری از مناطق مستعد کشت این محصول اعلام و تصریح کرد: با توجه به حساسیت برداشت و خشک کردن زعفران به صورت حرفه‌ای ضرورت دارد فعالان این حوزه و اعضای شرکت تعاونی با اصول درست در تولید این محصول آشنا شوند.

اکبری بیان کرد: ما به صورت یک مجموعه منسجم در کنار تولید به بحث اشتغالزایی و ارزآوری محصول زعفران و توجه به ارزش افزوده تمامی بخش‌های این محصول متمرکز شدیم و امیدواریم با توجه به مفید بودن زعفران از گیاه آن گرفته تا گل و تمام عناصر این محصول در صنایع دارویی بتوانیم در استان اردبیل نیز از تمامی عناصر زعفران در درآمدزایی استفاده کنیم.

مناطق مختلف استان اردبیل مستعد برای کشت محصول زعفران است
وی با بیان اینکه تولید زعفران در این استان به ویژه باتوجه به شرایط اقلیم نیمه کوهستانی و معتدل حتی بهتر از مناطق خشک و کویری است اظهار کرد: هیچ محصولی به اندازه زعفران درآمد برای تولیدکنندگان به همراه ندارد و مناطق مختلف استان اردبیل مستعد و حتی ایده‌آل برای کشت این محصول است.

زعفران‌کار نمونه استان اردبیل خاطرنشان کرد: البته در برخی از مناطق سردسیر با شرایط جوی بارندگی و یخبندان، کشت این محصول توصیه نمی‌شود ولی در مجموع کیفیت تولید زعفران در این استان سرتر از مشهد است.

اکبری گفت: هدف ما رقابت با تولید زعفران در افغانستان است که با توجه به کیفیت تولید محصول در منطقه آذربایجان امیدواریم از لحاظ کمیت نیز شرایط مطلوب‌تری را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان زعفران در گام اول نیاز به سرمایه اولیه و بهره‌مندی از تسهیلات بانکی دارند که متاسفانه سه ضلع حمایتی این محصول جهاد کشاورزی، تعاون و بانک های عامل، اقدام موثری در پرداخت تسهیلات و پشتیبانی‌های مالی نداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند با بیان اینکه در این سال‌ها ریالی تسهیلات نگرفته ایم و کار را مرحله به مرحله با پشتیبانی اعضای تعاونی به پیش بردیم، تصریح کرد: امیدواریم تولیدکنندگان زعفران از خدمات این شرکت در حوزه کشت مناسب و کارهای علمی و پژوهشی استفاده کرده و از پیازچه‌های مرغوب و باکیفیت که توسط شرکت تامین می‌شود، استفاده کنند.

تولید زعفران بالاترین فرصت اشتغالزایی و درآمد اقتصادی را برای استان به همراه دارد
اکبری گفت: هرچند سهمیه مشخص برای تامین پیازچه تعریف نشده بود ولی ما سعی کرده ایم تا پیازچه‌های عاری از کنه و قارچ را از طریق تعاونی برای متقاضیان تامین کنیم که قطعا این کار با استقبال کشاورزان ادامه خواهد داشت.

وی به شرایط مافیایی در خرید و صادرات زعفران در کشور از طریق شرکت‌های مستقر در امارات اشاره کرد و افزود: ۹۰ درصد زعفران دنیا در کشورمان تولید می‌شود در حالی که سه درصد ارزش افزوده این بخش متعلق به کشورمان است.

مدیرعامل شرکت زرین زعفران برزند در پایان گفت: تولید زعفران بالاترین فرصت اشتغالزایی و درآمد اقتصادی را به همراه دارد به طوری که یک روستایی با اختصاص نیم هکتار زمین زراعی خود می‌تواند میلیون‌ها تومان درآمد کسب کند که این تحول اقتصادی و اشتغال زمینه حرکت روبه جلو را در بخش کشاورزی استان اردبیل فراهم می‌آورد.

کد خبر: ۵۲٬۴۹۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha