۲۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
بایدن پارکینسون دارد، معاونش امور را پیش خواهد برد/ دموکراتها در قبال ایران بدتر از جمهوری‌خواهانند
نظریه پرداز آمریکایی در گفتگو با بازار:

بایدن پارکینسون دارد، معاونش امور را پیش خواهد برد/ دموکراتها در قبال ایران بدتر از جمهوری‌خواهانند

«استفن لندمن» معتقد است که دیگران به جای بایدن - رئیس جمهور آینده آمریکا - فعالیت می کنند و تصمیمات سیاسی می گیرند زیرا وی از نظر شناختی و جسمی رو به زوال است.

بازار؛ گروه بین الملل: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا متفاوت‌ترین، انتخابات ۱۲۰ سال گذشته این کشور است؛ زیرا سیاست‌های دونالد ترامپ در ۴ سال گذشته باعث افزایش مشارکت بی‌سابقه در این انتخابات شد. سیاست های وی همچنین باعث شد مردم امریکا به رقیب وی یعنی «جوبایدن» رای دهند.

در این ماراتن نهایتا جو بایدن نامزد حزب دموکرات پیروز و رئیس جمهوری آمریکا شد.

سیاست بایدن در مقابل کشورهای دیگر و دید وی نسبت به سیاست خارجی امریکا یقینا با سیاست ها و رویکردهای «دونالد ترامپ» متفاوت خواهد بود. اکنون باید دید در رابطه با ایران نتیجه این انتخابات چه اثری بر اقتصاد این کشور می‌گذارد و دستورکار دولت آمریکا پس از این انتخابات دربرابر مسائل منطقه‌ای و ایران چه خواهد بود.

در این راستا خبرنگار بازار گفتگویی با «استفن لندمن» نظریه پرداز آمریکایی تنظیم نموده که در ادامه می آید. لندمن دانش آموخته دانشگاه هاروارد آمریکاست.

* «جو بایدن» در مطلبی در که در سی ان ان منتشر شد سیاستی سه مرحله ای مقابل ایران ارائه داد. بر این اساس او سه مرحله مذاکرات هسته ای، مسائل منطقه ای، موضوع موشکی و حقوق بشر را ذیل یک پکیج ارائه داد. موضوع مهم در این میان زمان بندی است. به این معنا که آیا بایدن موضوع هسته ای را مستقل در نظر می گیرد یا به مسائل موشکی و مسائل منطقه ای پیوند می زند. اگر چنین پیوندی صورت گیرد احتمال حصول توافق به صفر نزدیک می شود. بر این اساس استدلال می شود ممکن است او درصدد باشد هر موضوعی جدا و مستقل در مذاکرات احتمالی با ایران در نظر گرفته شود. ارزیابی شما از سیاست بایدن مقابل ایران و زمان بندی مذکور چیست؟

من در مورد بازگشت بایدن به برجام بسیار بدبین هستم، زیرا اوباما در زمانی که بایدن معاون رئیس جمهور بود بر سر آن توافق کرد. من شدیداً شک دارم که او خواهان مذاکره مجدد که شامل خواسته های غیرقابل قبول مربوط به موشک بالستیک مشروع ایران و توانایی های کلی نظامی این کشور است، باشد. هدف سیاست ایالات متحده آمریکا تضعیف ایران بیشتر از آنچه که باید باشد در برابر تجاوزات احتمالی آمریکا / ناتو / اسرائیل است. اگر خواسته های غیر قابل قبول بایدن همانطور که انتظار دارم مطرح شود، بدون شک ایران آنها را رد می کند.

بایدن از نظر شناختی و جسمی رو به زوال است. بعید است او بتواند وظایف دفتر خود را انجام دهد بنابراین هریس و سایر افراد ممکن است وظایف او را در پشت صحنه انجام دهند. بر اساس شواهدی که معتقدم معتبر است، همزاد بایدن - نه جو بایدن - در مورد ترامپ بحث کرد، همان چهره ای که نقش بایدن را در سایر موارد عمومی بازی می کند. به این دلیل است که جو بایدن نمی تواند به درستی در معاملات عمومی و غیر عمومی کار کند. همچنین گزارش کرده است که بایدن در مراحل اولیه بیماری پارکینسون است. او از نظر جسمی و شناختی مردی نیست که مدتها پیش بود.

بنابراین دیگران به جای بایدن فعالیت می کنند و تصمیمات سیاسی می گیرند. من انتظار ندارم تغییر چندانی در سیاست ایالات متحده آمریکا نسبت به ایران ایجاد شود، چه بایدن رئیس جمهور باشد یا ترامپ. در کل سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا نیز همین است. برای چندین دهه، هر رژیم جدیدی که در ایالات متحده آمریکا بر سر کار می آید از نظر داخلی و ژئوپلیتیکی ناخوشایندتر از اسلاف خود بوده است - ترامپ تاکنون از همه بدتر بوده است.

من معتقدم بایدن/ هریس اگر جانشین او شوند از بدترین برنامه او فراتر خواهند رفت. من برای ترامپ متاسفم و دستور کارهای سیاست داخلی و خارجی او را رد می کنم. با این حال من از بایدن/ هریس بیشتر می ترسم و من فکر می کنم که آنها با دزدی در انتخابات ریاست جمهوری جانشین ترامپ می شوند. این دقیقاً همان چیزی است که اتفاق می افتد. دلیل این که چرا من حزب به اصطلاح دموکرات را حزب غیر دموکرات می نامم نیز همین است.

*بایدن در کمپین های انتخاباتی صحبت از بازگشت به برجام به صورت مکرر کرده است. اما هیچ صحبتی از برداشتن تحریمهای ایران نکرده است. دلیل این موضوع چیست و آیا در قبال برگشتن ایران از کاهش تعهدات برجامی، او تحریمهای هسته ای را بر می دارد؟

بایدن/ هریس تحریم های موجود غیرقانونی آمریکا علیه ایران و سایر کشورها را حفظ خواهد کرد. این مسئله دقیقا همان چیزی است که من جنگ ایالات متحده آمریکا به معنای دیگر می خوانم، آنچه ترامپ سیاست فشار حداکثری می نامد. تحریم ها هرگز موثرتر نیستند. با این حال، ایالات متحده آمریکا آنها را اعمال می کند تا به مردم عادی در کشورهای هدف حمله کند، به این باور غلط که مردم از آنها علیه دولت های خود استفاده کنند. هر چقدر این سیاست شکست بخورد، ایالات متحده آمریکا مدام آن را تکرار می کند.

*حزب دموکرات در طول رقابتهای انتخاباتی برای ریاست جمهوری طی بیانیه ای اعلام کرد که سیاست تغییر رژیم ایران را دیگر دنبال نخواهد کرد. آیا با به قدرت رسیدن بایدن این سیاست کماکان دنبال می شود یا موضوعی صرفا تبلیغاتی بوده است؟

بیشتر آنچه سیاستمداران آمریکایی می گویند قابل باور نیست. سیاست آمریکا در قبال ایران از سال ۱۹۷۹ تغییر رژیم بوده است- توسط هر دو حزب (جمهوریخواه و دموکرات) - آنچه من حزب جنگ یا حزب پول می نامم. سیاست ایالات متحده آمریکا فراتر از آن است. تغییر رژیم یک سیاست محکم در قبال همه کشورهایی است که ایالات متحده آمریکا آنها را کنترل نمی کند، از جمله چین و روسیه.

*به طور کلی سیاست خاورمیانه ای بایدن چه تغییراتی نسبت به ترامپ خواهد داشت؟

 سیاست خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه و تقریباً در هرجای دیگر تحت نظر ریاست جمهوری ترامپ یا بایدن بسیار یکسان خواهد بود.

کد خبر: ۵۲٬۴۶۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha