۲۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
تلاش بازیگران اروپایی در باز ترسیم روابط با کاخ سفید/ بایدن مقابل اروپا انعطاف خواهد داشت
گفتگوی بازار با کارشناس مسائل اروپا؛

تلاش بازیگران اروپایی در باز ترسیم روابط با کاخ سفید/ بایدن مقابل اروپا انعطاف خواهد داشت

«حنیف غفاری» می گوید: با در نظر گرفتن این مسئله که ایالات متحده و انگلیس به عنوان یک شریک در نظام بین الملل باقی خواهند ماند، اتحاد واشنگتن_لندن در زمان ریاست جمهوری جو بایدن به لحاظ تاکتیکی سست تر خواهد شد، زیرا جانسون حامی امریکایی خود را از دست می دهد.

تهمینه غمخوار؛ بازار:  کشورهای اروپایی در بسیاری از زمینه‌ها با یکدیگر اختلاف نظر دارند، اما هنگامی که صحبت از رابطه با ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری ترامپ و تنش های چهار سال گذشته مطرح می شود، با در نظر گرفتن یک همکاری منسجم و پایدار امیدوارند که چشم‌انداز روابط، بهتر از اوضاع فعلی باشد و جنگ تجاری همراه با تعرفه‌ های تنبیهی پدیدار نشود در حالی که عده ای از مقامات اروپایی بر این باورند که  این واقعیت استراتژیک تغییر نخواهد کرد و خواه جو بایدن انتخاب شود یا دونالد ترامپ،  ایالات متحده یک هم ‌پیمان مهربان برای اروپا نبوده است.

بر همین اساس و با توجه به اهمیت موضوع انتظار اتحادیه اروپا از انتخابات آمریکا، خبرنگار بازار گفتگویی را با  دکتر «حنیف غفاری»، کارشناس مسائل بین الملل و دکترای روابط بین الملل در حوزه اروپا در رابطه با رویکرد کشورهای اروپایی، سیاست های پیش رو و واکنش مقامات از جمله نخست وزیر انگلیس بوریس جانسون به نتیجه این انتخابات و تاثیر آن بر روابط دو جانبه ترتیب داده که در ادامه می خوانید:

کارشناس مسائل اروپا در ابتدای گفتگوی خود گفت: همانطور که مشخص است پس از پایان یافتن نسبی تنشهای ناشی از اعلام نتیجه انتخابات در امریکا که همچنان هم ادامه دارد، یکی از حوزه های مهمی که تحلیلگران حوزه روابط بین الملل بر روی آن متمرکز خواهند بود، روابط امریکا و اروپا است.

وی افزود: اینکه جو بایدن و دموکراتها در کل چه رویکردی نسبت به اتحادیه اروپا دارند و روش آن ها نسبت به این اتحادیه تا چه اندازه ای با روشی که ترامپ در پیش گرفته بود، تفاوت دارد. در این خصوص، چند نکته را باید مد نظر قرار دهیم.

ناسیونالیست های افراطی اروپایی،  اولین گروه بازنده در انتخابات امریکا
این کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: اولین مسئله قابل بحث این است که بدون شک انتخابات امریکا «دو بازنده بزرگ»  در اتحادیه اروپا و کلا محدوده جغرافیایی اروپا دارد. اولین گروه بازنده گروههای ملی گرا یا ناسیونالیسم افراطی در اتحادیه اروپا هستند، کسانی که در چهار سال اخیر در پی حمایتی که از کاخ سفید و شخص ترامپ از آن ها می شد، توانسته بودند در اتحادیه اروپا و در محدوده جغرافیایی آن پا بگیرند.

غفاری گفت: این ملی گرایان افراطی که تحت عنوان راست افراطی  در اتحادیه اروپا شناخته می شوند، توانسته بودند در کشورهایی مانند فرانسه، سوئد و حتی آلمان و سایر کشورهای اروپایی برای خود پایگاه سیاسی رسمی و عمیقی را ایجاد کرده و حتی به پارلمان کشورها راه پیدا کرده بودند. حتی حزب آزادی اتریش به دولت این کشور راه پیدا کرد که از همان جریان ملی گرای افراطی آن بود.

وی افزود: بنابراین آنچه که مسلم است این است که پشتوانه امریکایی این گروهها در کاخ سفید به گونه ای از بین می رود، زیرا معمولا دموکراتها نشان دادند که اهل تعامل بیشتری با دو گروه سوسیال دموکرات و محافظه کار یعنی دو گروه راست میانه و چپ میانه در اروپا هستند.  

  دموکراتها نشان دادند که اهل تعامل بیشتری با دو گروه سوسیال دموکرات و محافظه کار یعنی دو گروه راست میانه و چپ میانه در اروپا هستند

بوریس جانسون، دومین بازنده ی اتحادیه اروپا در انتخابات امریکا  / قمار جانسون با برگ ترامپ 
دکتر غفاری در ادامه افزود: دومین بازنده اتحادیه اروپا در انتخابات امریکا شخص بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس است. جانسون در ابتدا بر پیروزی قطعی ترامپ در انتخابات حساب کرده بود و جمهوری خواهان یعنی طیف مستقر در کاخ سفید به نخست وزیر انگلیس تضمین داده بود که مذاکرات برگزیت با اتحادیه اروپا را تحت تاثیر همین فاکتور یعنی انتخابات امریکا عملا به گونه ای هدایت کند که توافق بین لندن و اتحادیه اروپا حاصل نشود. در واقع جانسون با برگ ترامپ به گونه ای قمار کرد. در نهایت ما شاهد این هستیم که دولت بوریس جانسون حامی امریکایی خود را از دست داده است.

وی گفت: احتمال دارد که دموکراتها مایل باشند که فرد دیگری از حزب محافظه کار را در راس معادلات سیاسی و اجرایی لندن ببینند و یا فردی از حزب کارگر با رویکرد نزدیک به دموکراتها. بنابراین، آنچه که مسلم است این است که اتحاد واشنگتن_لندن در زمان ریاست جمهوری بایدن به لحاظ تاکتیکی سست تر خواهد شد، اما فراموش نکنیم که امریکا و انگلیس کماکان یک شریک در نظام بین الملل باقی خواهند ماند و ریاست جمهوری بایدن نافی این مسئله نیست. اما این مسئله بر روی شخص جانسون و سرنوشت سیاسی آن تاثیر می گذارد و بعید نیست که بوریس جانسون در آینده نزدیک به سومین قربانی برگزیت بعد از دیوید کامرون و ترزا می تبدیل شود.  

اتحاد واشنگتن_لندن در زمان ریاست جمهوری بایدن به لحاظ تاکتیکی سست تر خواهد شد، اما امریکا و انگلیس کماکان یک شریک در نظام بین الملل باقی خواهند ماند

کارشناس مسائل اروپا تصریح کرد که یکی از اصلی ترین دغدغه های مشترک جو بایدن و اتحادیه اروپا، مسئله ناتو است. بالاخره با توجه به عضویت ۲۶ کشور اروپایی در ناتو، این مسئله مطرح می شود که بایدن چگونه می خواهد تنشهای چهار سال گذشته میان ترامپ، اعضای ناتو و اعضای اروپایی ناتو را بازسازی کند؟

غفاری گفت: مسئله دیگر مربوط به هزینه های ناتو است که بایدن اتفاقا در این خصوص با ترامپ تفاوتی ندارد. در سال ۲۰۱۴، زمانی که اوبا بر سر کار بود، خواستار افزایش بودجه دفاعی و نظامی کشورهای عضو ناتو در این مجموعه شده بود. ترامپ هم به همین رویکرد دولت اوباما استناد کرد. اما فرق اوباما  ترامپ این بود که دونالد ترامپ بر روی این مسئله اصرار شدید داشت. اوباما این مسئله را به عنوان اهرم فشار بر روی اعضای ناتو نگه داشته بود تا مذاکرات و هم افزایی هایی با یکدیگر داشته باشند.

وی خاطر نشان کرد که نکته ای وجود دارد این است که ترامپ منجر به افت قدرت ناتو در طی سالهای اخیر شده است، اما از طرف دیگر اگر بایدن بخواهد کاملا روش ترامپ را در قبال ناتو کنار بگذارد و از بحث هایی مانند افزایش بودجه ناتو و کاهش بودجه امریکا در این مجموعه عقب نشینی نماید، در آن صورت بسیاری از رای دهندگان و شهروندان امریکایی از او بسیار ناراحت و عصبانی خواهند شد.  

اگر بایدن بخواهد کاملا روش ترامپ را در قبال ناتو کنار بگذارد و از بحث هایی مانند افزایش بودجه ناتو و کاهش بودجه امریکا در این مجموعه عقب نشینی نماید، در آن صورت بسیاری از رای دهندگان و شهروندان امریکایی از او بسیار ناراحت و عصبانی خواهند شد

غفاری گفت: بایدن مجبور است که روشی بین اوباما و ترامپ را در قبال ناتو انتخاب کرده و در پیش بگیرد. روشی که به سهولت اوباما و سختی ترامپ نباشد. همچنین در قبال بحث های آب و هوایی پاریس که بایدن اعلام کرده که به آن ها باز خواهد گشت و یا بحث تعرفه های گمرکی بر خودرو، فولاد و آلومینیوم اروپا، امکان بسیار زیادی وجود دارد که روش حمایت گرایی اقتصادی که ترامپ در نظر گرفته بود، بایدن به خصوص در قبال اروپا اعمال نکند.

وی تصریح کرد که بازیگران اروپایی در این میان سعی در باز تعریف و باز ترسیم روابط خود با کاخ سفید خواهند کرد، خصوصا پس از تنش هایی که میان واشنگتن و اتحادیه اروپا در زمان ریاست جمهوری ترامپ صورت گرفته است.

حنیف غفاری در پایان گفت: نباید فراموش کرد که بازگرداندن روابط امریکا و اتحادیه اروپا، یک پروسه سریع نیست و ممکن است زمان بر باشد. برخی از تصمیمات ترامپ که طی چهار سال اخیر اتخاذ شده است،  با یک قانون و دستور لغو نمی شود، بلکه لغو و عملیاتی نمودن آن ها حتی در قبال اتحادیه اروپا ممکن است ماهها زمان ببرد.

کد خبر: ۵۲٬۲۹۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha