۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۴
سهم ناچیز تسهیلات در بازار مسکن/ وام مشکلی حل نمی‌کند
کارشناس اقتصادی:

سهم ناچیز تسهیلات در بازار مسکن/ وام مشکلی حل نمی‌کند

سمنان- صالحیان، کارشناس اقتصادی بابیان اینکه سهم تسهیلات مسکن از اعتبارات تسهیلات استان سمنان بسیار ناچیز است، گفت: مردم با تسهیلات بانکی نمی‌توانند هرگز صاحب‌خانه شوند.

علی‌رضا صالحیان در گفتگو با خبرنگار بازار، با اشاره به شرایط بانک‌ها در تخصیص تسهیلات مسکن، بیان کرد: طبق آخرین آمارها فقط ۵.۵ درصد کل تسهیلات بانکی کشور به مسکن اختصاص دارد درحالی‌که مسکن بیش از ۸۰ درصد سبد خانوار را حداقل در استان سمنان به خود اختصاص داده است این نشان می‌دهد وام بانکی نمی‌تواند مشکلی را حل کند.

وی بابیان اینکه تمام توان بانک‌ها در ارائه تسهیلات بانکی به ۱۰۰ میلیون تومان هم نمی‌رسد درحالی‌که با این میزان تسهیلات می‌شود در شاهرود و سمنان پنج الی هفت مترمربع خانه خرید، افزود: مردم درگرفتن همین وام که یک‌بیستم میزان واقعی موردنیازشان است نیز مشکل‌دارند.

این کارشناس بابیان اینکه بانک‌ها نیز حق‌دارند زیرا مردم از عهده وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی هم برنمی‌آیند چه برسد به وام‌های یک میلیارد تومانی، گفت: بهتر است با این تورمی که در بازار مسکن وجود دارد کلاً وام مسکن را بردارند و اصلاً چیزی به نام وام مسکن وجود نداشته باشد.

صالحیان بابیان اینکه وقتی یک‌چیز کاربرد و کارکردی در جامعه ندارد باید برداشته شود، بیان کرد: بجای آن بانک‌ها بیایند و مشارکت در ساخت را انجام دهند برای مثال وقتی کسی زمینی را دارد اما دو میلیارد تومان پول ساختش را ندارد بانک با وی سهیم شده و خانه‌ای شش واحده بسازند که دو واحد دو میلیارد تومانی‌اش به بانک تعلق گیر این‌گونه بانک سرمایه‌ای که گذاشته نیز دو برابر می‌شود.

وی بابیان اینکه به‌جز این راه اصلاً نمی توان روی وام های بانکی حساب کرد، تاکید داشت:  وام بانکی برای مسکن متعلق به دوره ای بود که خانه ۱۲۰ میلیون تومان بود و فرد متقاضی ۸۰ میلیون تومان پول داشت و نیاز به بقیه آن بود نه امروز که مردم ۵۰ میلیون تومان پول دارند و خانه دو میلیارد تومان است.

این کارشناس بابیان اینکه وام های مسکن امروزی جز برای بدهکار کردن مردم به هیچ دردی نمی خورند، گفت: باید شورای عالی بانک ها به تصمیم برسد که بتواند طرحی نو در این باره در اندازد وگرنه شرایط کنونی مساعد نیست.

کد خبر: ۵۲٬۲۰۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha