۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۶
«رانت» مولد وضع نابسامان بازار کشور
کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد

«رانت» مولد وضع نابسامان بازار کشور

رضوی پور، کارشناس اقتصادی گفت: رانت مولد وضع نابسامان و بهم ریختگی بازار در کشور است.

به گزارش بازار، سید حسین رضوی پور کارشناس اقتصادی افزود: در حال حاضر فاصله بین ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز بازارآزاد بسیار چشمگیر است.

وی اظهارداشت: هر چیزی که به این ارز ارتباط پیدا کند امروز در کشور با مشکل و معضل مواجه است چون کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد و با ارز ۳۰ هزار تومانی بصورت قاچاق از مرزها خارج می شود.

این کارشناس اقتصادی گفت: در چنین شرایطی نمی توان فقط با نظارت یا هماهنگی این بازار بهم ریخته که افرادی انتفاع بسیار بزرگ و عظیم از این فاصله قیمتی می برند، مدیریت کرد چرا که این ارقام به قدری درشت است که خیلی راحت می تواند افراد سیاست گذار و کسانی که وظیفه شان ایجاد هماهنگی بین اجرای سیستم است بخرد و آزاد کند.

وی افزود: رانت مولد این وضع نابسامان بازار است بنابراین از روزی که این رانت بوجود آمد کارشناسان هشدار دادند ایجاد یک ارز چند طبقه ای و چند نرخی مولد فساد و رانت خواهد بود و به هیچ وجه به بازار سرو سامان نخواهد داد.

رضوی پور بیان داشت: امسال به اندازه نیاز کشور با ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده دامی به کشور وارد شده اما به دست تولید کنندگان واقعی نمی رسد چرا که سر ازقاچاق در می آورد یا در شبکه رانتی به قیمتی که می خواهد به خارج از کشور قاچاق شود در داخل فروخته می شود.

وی یادآورشد: سیاست حمایتی موفق است که به ذی نفع نهایی پرداخت را انجام دهد نه به حلقه های واسط که می تواند منحرف شود و به هدف اصابت نکند.

کد خبر: ۵۲٬۱۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha