۱۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۷
تاثیر انتخابات آمریکا در بورس پیش‌خور شده است
عضو شورای عالی بورس:

تاثیر انتخابات آمریکا در بورس پیش‌خور شده است

اسلامی، عضو شورای عالی بورس اظهار داشت: اثر سیاست‌های اقتصادی داخلی است که در بازار سرمایه تعیین کننده است و هر یک از این افراد اگر رییس جمهور شوند و به طور کلی نتیجه انتخابات آمریکا به خودی خود در بلندمدت تاثیری در شرایط بازار سرمایه ایران نخواهد داشت.

به گزارش بازار به نقل از بازار سرمایه ایران، سعید اسلامی عضو شورای عالی بورس، درباره اثرات نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر بازار سرمایه در ایران گفت: نتیجه انتخابات آمریکا در کوتاه مدت اثرات روانی در بورس می‌گذارد چرا که تغییر انتظارات ایجاد می‌کند؛ باید توجه داشته باشیم که اگر «بایدن» رییس جمهور امریکا شود بخش بزرگی از تاثیرات آن در بازار سرمایه پیش خور شده است و یکی از دلایل کاهش شاخص در روزهای گذشته به دلیل انتظارات کاهش قیمت ارز با پیروزی «بایدن» بوده است.

عضو شورای عالی بورس تاکید کرد: جالب این است که این انتظارات اثر خود را در بازار ارز نشان نداد و باعث کاهش نرخ ارز نشد و احتمالا دلیل‌ آن کمبود عرضه است یعنی دولت توانایی کنترل بازار فیزیکی و حواله ارز را ندارد.

اسلامی ادامه داد: اگر ترامپ رییس جمهور آمریکا شود به طور قطع با افزایش نرخ دلار بخشی از این آثار برمی‌گردد؛ اما اگر با نتیجه انتخابات آمریکا گشایش اقتصای به نفع ایران ایجاد شود با چشم انداز گشایش در صنایعی که تحریم‌ها اثرات سنگینی بر روی آن گذاشته به طور قطع تاثیرات انتظاری خود را نشان خواهد داد و اثرگذار خواهند بود.

عضو شورای عالی بورس با بیان اینکه به طور در بلندمدت وقایع اقتصاد واقعی اثرات جدی در بازار سرمایه می‌گذارد و بازار از این بخش تاثیر می‌پذیرد گفت: متاسفانه امیدواری زیادی وجود ندارد که اگر بایدن هم رییس جمهور آمریکا شود، ایران بتواند به سرعت به بازارهای جهانی برگردد.

وی ادامه داد: نتایج انتخابات آمریکا رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه ایجاد می‌کند و اگر بایدن رییس جمهور شود اثرات انتظاری را در کاهش تحریم‌ها در بازار سرمایه می‌بینیم و ممکن است برخی از صنایع مانند بانک و پتروشیمی اثرات انتظاری را بپذیرند.

عضو شورای عالی بورس با تاکید بر اینکه تحلیل بازار سرمایه و پیش بینی آن بسیار دشوار شده است، گفت: امروز بخش بزرگی از بازار سرمایه از آن غیر حرفه‌ای‌هاست که رفتارهای مطابق با تحلیل انجام نمی‌دهند و دنباله‌رو جریان بازار هستند و به آن سمت حرکت می‌کنند، بنابراین به صورت قطعی نمی‌توان گفت بعد از اعلام نتایج ا نتخاباتی آمریکا بازار سرمایه چه واکنشی را نشان می‌دهد.

اسلامی با اشاره به اظهاراتی مبنی بر اینکه حقوقی‌ها عامل ریزش شاخص هستند و تعمدی صف فروش ایجاد می‌کنند گفت: اول اینکه تفکیک حقیقی‌ها و حقوقی‌ها در بازار سرمایه ایران عجیب و غریب است چراکه هر فرد حقیقی می‌تواند سهامدار یک شرکت باشد و فعالیت حقوقی هم داشته باشد یعنی می‌تواند شرکتی تاسیس کند و صد در صد سهام آن را داشته باشند و هم با کد حقیقی و هم با کد حقوقی معامله کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر حقوقی‌ها ذینفعانی دارند و باید به سهامداران پاسخگو باشند بنابراین نمی‌توان انتظار داشت مخالف منافع سهامداران خود عمل کنند و به سهامداران خود ضرر بزنند.

وی افزود: اینکه می‌گویند حقوقی‌ها با قیمت بالا فروختند و در قیمت‌های پایین می‌خرند روند طبیعی بازار است و اگر حقوقی‌ها چنین مدیریتی دارند مدیران آنها شایستگی پاداش خواهند داشت چرا که به نفع ذینفعان رفتار معاملاتی داشته‌اند. اینکه انتظار داشته باشیم حقوقی‌ها زیان می‌کنند تا حقیقی‌ها بتوانند در این شرایط با کمک حقوقی‌ها رفتار معاملاتی خود را جبران کنند صد در صد اشتباه است.

عضو شورای عالی بورس در باره آخرین تصمیمات از اختصاص یک درصد منابع صندوق توسعه ملی به بازار سرمایه گفت: در این باره باید تفاهم نامه‌ای بین صندوق توسعه ملی و سازمان بورس نوشته می‌شد که این اقدامات در حال انجام است و سازمان این موضوع را پیگیری می‌کند اما این هماهنگی‌های بین نهادی بسیار سخت صورت می‌گیرد.

کد خبر: ۵۲٬۱۱۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha