۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۴
رأی دهندگان بایدن لزوماً طرفدارش نیستند؛ آنها می‌خواهند ترامپ به کاخ سفید نرود
رسانه چینی مطرح کرد:

رأی دهندگان بایدن لزوماً طرفدارش نیستند؛ آنها می‌خواهند ترامپ به کاخ سفید نرود

پیروزی در انتخابات هدف نهایی سیاستمداران آمریکایی است. بنابراین ترامپ های بیشتری ممکن است به وجود بیایند زیرا آنها رویکرد خود را با هدف خود توجیه می کنند.

بازار؛ گروه بین الملل: نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز قطعی نیست. تاکنون «جو بایدن » نامزد حزب دموکرات، ۲۶۴ رأی الکترال به دست آورده است که تنها ۶ رأی کم از ۲۷۰ رأی لازم برای رسیدن به منصب رئیس جمهوری دارد و «دونالد ترامپ» رئیس جمهور فعلی، تنها ۲۱۴ رأی الکترال به دست آورده است.

حتی اگر بایدن به عنوان رئیس جمهور جدید امریکا انتخاب شود، سوال این است که آیا ترامپ و آموزه های وی ناپدید می شوند؟ آیا ترامپ دیگری از حزب دموکرات وجود خواهد داشت؟ گلوبال تایمز نظر دو متخصص را در مورد این موضوعات جویا شده است.

«شین کیانگ»، معاون مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان:

مهم نیست که چه کسی در انتخابات پیروز می شود، سیاستمداران سبک ترامپ ممکن است طی سالهای آینده در ایالات متحده آمریکا ظهور کنند - احتمالاً از هر دو حزب جمهوریخواه و حزب دموکرات. ترامپ اول آمریکا را پیشنهاد می کند تا واشنگتن در امور بین الملل دخالت زیادی نداشته یا مسئولیت های جهانی غیر ضروری را بر عهده نگیرد. تا زمانی که ترامپ معتقد باشد معاهده یا سازمانی متناسب با منافع آمریکا نیست، سریعاً از آن طلاق می گیرد.

 بسیاری از اقدامات وی منعکس کننده خواسته های مردم ایالات متحده آمریکاست - حداقل بخش عمده ای از آنها. نتایج انتخابات همچنین نشان می دهد که تقریبا نیمی از رای دهندگان از ترامپ حمایت می کنند. انتخاب ترامپ چهار سال پیش هرگز حادثه اتفاقی نبود. پوپولیسم در حال حاضر به یک روند قدرتمند در کشور تبدیل شده است.

تا زمانی که چنین روند عمومی پوپولیستی وجود داشته باشد، به احتمال زیاد در آینده بیشتر سیاستمداران غیر سنتی چاره ای جز قدم گذاشتن در مسیر ترامپ برای جلب حمایت بیشتر نخواهند داشت. از این گذشته، پیروزی در انتخابات هدف نهایی سیاستمداران آمریکایی است. بنابراین ترامپ های بیشتری ممکن است به وجود بیایند زیرا آنها رویکرد خود را با هدف خود توجیه می کنند. من آن را پدیده ترامپ می نامم. حتی اگر بایدن پیروز شود، لزوما نشان دهنده محبوبیت سیاست های او نیست. اپیدمی در ایالات متحده آمریکا تکان دهنده بوده و می توان ادعا کرد که مدیریت ترامپ در مورد این بحران افتضاح است. اما تقریبا نیمی از آمریکایی ها هنوز از او حمایت می کنند. این بدان معناست که آموزه ها و فلسفه وی به طرز حیرت انگیزی از پشتیبانی گسترده در ایالات متحده آمریکا برخوردار است. این مهم ارزش توجه را دارد.

«ژانگ تنژون»، دستیار تحقیق در انستیتوی مطالعات بین المللی چین:

در انتخابات امسال همه چیز درباره ترامپ است. بسیاری از دموکرات ها نه به دلیل اینکه طرفدار بایدن هستند بلکه به خاطر مخالفت با ترامپ و بیرون راندن وی از کاخ سفید به بایدن رأی دادند. بنابراین، انتخابات امسال مربوط به رأی دادن به شخصی خاص یا مخالفت با او است.

کسانی که به ترامپ رأی می دهند، اکثراً افراد شوریده ای هستند که واقعاً عقاید او را با هم تقسیم می کنند. با توجه به تعداد آراء ترامپ، حمایت از وی به دلیل عملکرد سیاسی یا جنجال های پیرامونش کاهش نیافته، بلکه افزایش یافته است. این بدان معناست که ترامپیسم بسیار محکم است و این تأثیر بسزایی در آینده خواهد داشت.

در صورت انتخاب شدن بایدن به عنوان رئیس جمهور، حزب دموکرات موظف است با جاده ای پر از دست انداز روبرو شود. جمهوری خواهان به عنوان یک حزب مخالف به حمله به دموکرات ها ادامه داده و مانع اداره این حزب می شوند. از طرف دیگر حزب دموکرات از درون مشکلاتی دارد. در چهار سال گذشته، در حزب اختلافاتی ایجاد شده است که توسط معتدلانی مانند جو بایدن و نیروهای رادیکال چپ مانند برنی سندرز رهبری می شود. در اوایل امسال در انتخابات مقدماتی دموکرات ها، چنین تقسیم بندی از قبل مشهود بود. چهار سال تحت مدیریت بایدن می تواند شاهد اختلافات بیشتر باشد و حزب دموکرات با رقابت از درون و همچنین رقابت با حزب جمهوری خواه روبرو خواهد شد.

نباید خیلی ساده لوح باشیم که باور کنیم با رفتن ترامپ، فضای اجتماعی ایجاد کننده ترامپیسم از بین می رود. برعکس، نیروهایی که توسط ترامپ نمایندگی می شوند به حیات خود ادامه می دهند و بر سیاست های آمریکا تأثیر می گذارند. امثال ترامپ ادامه دهنده آموزه های وی خواهند بود.

ایالات متحده آمریکا جهت هضم تأثیر مخرب بلند مدت سیاست دولت ترامپ به بیش از چهار سال زمان نیاز دارد. مهم نیست که چه کسی در نهایت سوگند یاد کند، مهم این است که جهان برای مدت طولانی شاهد یک آمریکای متفرق خواهد بود. تقابل حزبی، شکاف اجتماعی و مسائل نژادی در آمریکا از بین نخواهند رفت زیرا دولت جدید توانایی حل اختلافات را ندارد. باید گفت تقسیم موضوع طولانی مدت سیاست ایالات متحده آمریکا خواهد بود.

کد خبر: ۵۲٬۰۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha