۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۰
تهاتر، شیب صادرات کشور را صعودی کرد
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس:

تهاتر، شیب صادرات کشور را صعودی کرد

پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: امکان واردات در مقابل صادرات و همچنین واگذاری حواله‌های صادراتی به واردکنندگان کالاهای اساسی و غیر اساسی (تهاتر) شیب صادرات کشور را صعودی کرد.

به گزارش بازار، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به برگزاری اولین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با وزیر صمت و رئیس اتاق اصناف کشور در هفته گذشته، تصریح کرد: هدف از این جلسه بررسی وضعیت بازرگانی داخلی و تصمیم گیری در خصوص بخش‌های مربوط به تامین کالاهای اساسی بود.

وی ادامه داد: با توجه به حساسیت کالاهای اساسی، مقرر شد تصمیمات مرتبط با کالاهای اساسی و غیراساسی از یکدیگر تفکیک شوند.

پورابراهیمی به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص افزایش قیمت کالاهای اساسی اشاره کرد و گفت: این بخش قطعا باید به شکل ویژه‌ای مورد توجه قرار گیرد، حجم زیادی از کالا وارد کشور شده، اما به دلیل عدم موافقت بانک مرکزی امکان ترخیص آن‌ها فراهم نبود، اتفاق مثبت این نشست، توافق با وزیر صمت برای ترخیص تمامی محموله‌های مربوط به کالاهای اساسی بود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: فارغ از کالاهای اساسی باید مواد اولیه مورد نیاز بخش تولید کشور نیز تامین شود، متاسفانه بانک مرکزی محدودیت‌هایی ایجاد کرده بود لذا توافق شد که در هماهنگی با بانک مرکزی امکان تهاتر برای صادرکنندگان فراهم شود.

وی خاطرنشان کرد: امکان واردات در مقابل صادرات و همچنین واگذاری حواله‌های صادراتی به واردکنندگان کالاهای اساسی و غیراساسی منجر به افزایش ظرفیت واردات مورد نیاز کشور و مهمتر از آن صادرات در طول چند روز اخیر شده است.

پورابراهیمی افزود: در همین روزهای اخیر و بعد از این توافق شیب صادرات صعودی شده است که منابع تامین مالی واردات کالاهای مورد نیاز کشور را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: با توجه به توافقات کمیسیون اقتصادی و وزیر صمت پیش بینی می‌شود در روزهای آینده شاهد کاهش قیمت کالاهای اساسی، افزایش ظرفیت صادراتی، بهبود تراز تجاری و همچنین افزایش واردات کالاهای مورد نیاز به ویژه مواد اولیه و تجهیز سرمایه گذاری در بخش‌های تولید کشور باشیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تعطیلی یک هفته‌ای جلسات مجلس به منظور سرکشی به حوزه‌های انتخابیه، گفت: در هفته پایانی آبان ماه، دومین نشست مشترک کمیسیون اقتصادی با وزیر صنعت، معدن و تجارت به منظور بررسی آخرین اقدامات در بخش بازرگانی داخلی و خارجی را در دستور کار خواهیم داشت.

نماینده مردم کرمان و راور تصریح کرد: امشب نیز در نشست مشترک اعضای کمیسیون اقتصادی با وزیر صمت در اتاق بازرگانی کرمان، گزارش آخرین اقدامات در بخش بازرگانی داخلی، تنظیم بازار و همچنین تامین کالاهای اساسی و توافقات با بانک مرکزی به منظور افزایش حجم صادرات غیرنفتی کشور مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

کد خبر: ۵۲٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha