۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۶
افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید شیرین سازی آب در کشور
مدیرعامل شرکت سازه‌سازان مطرح کرد

افزایش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید شیرین سازی آب در کشور

حدادیان، مدیرعامل شرکت سازه‌سازان گفت: با بهره برداری از بزرگ‌ترین مجتمع آب‌شیرین‌کن کشور با ظرفیت تولید ۲۰۰ میلیون لیتر آب شیرین در شبانه‌روز، ظرفیت شیرین سازی آب دریا در ایران ۵۰ درصد افزایش یافت.

به گزارش بازار، وحید حدادیان مدیرعامل شرکت سازه‌سازان در حاشیه بهره‌برداری از این طرح، گفت: با آغاز بهره‌برداری از این مجتمع، سالانه بیش از ۷۰ میلیون مترمکعب آب شیرین به آب‌های کشور افزوده می‌شود که بخش اصلی آب شیرین تولیدی این مجتمع با استفاده از خط لوله‌ای به طول ۸۰۰ کیلومتر به مجتمع‌های صنعتی واقع در استان‌های مرکزی ایران منتقل شده و بخش دیگر آن نیز جهت برای مصارف شرب به استان هرمزگان منتقل خواهد شد.

حدادیان برخی از مزایای مهم اجرای این طرح را تأمین آب شرب و کمک به رشد صنعت در استان‌های کم‌آب کشور از جمله استان‌های هرمزگان، کرمان و یزد عنوان کرد و افزود: اجرای این طرح تأمین آب مورد نیاز واحدهای بزرگ در بخش‌های صنایع و معادن و افزایش رونق اقتصادی در این مناطق را رقم می‌زند.

وی دسترسی مطمئن و تمام‌ناپذیر به آب دریا را از دیگر مزایای این طرح دانست و گفت: تاکنون ظرفیت آب شیرین‌کن‌های در حال بهره‌برداری در کشور حدود ۴۰۰ هزار مترمکعب در شبانه‌روز بوده است و با ورود این مجتمع به چرخه‌ی تولید، ظرفیت تولید آب شیرین کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است.

حدادیان با اشاره به اعمال تحریم‌های ظالمانه و محدودیت‌های فنی و مالی پیش روی کشور افزود: باوجود تجربه نه‌چندان وسیع صنعتگران داخلی در حوزه‌ی آب شیرین‌کن‌های بزرگ، این مهم با عزم ملی و رویکرد توسعه‌ای، به قابل اعتمادترین شرکت‌های داخلی واگذار شد و به سرانجام رسید.

مدیرعامل شرکت سازه‌سازان اضافه کرد: با افزایش برداشت بی‌رویه‌ی آب از دشت‌ها و نیاز به ایجاد منابع آبی پایدار، کشورها به دنبال تأمین آب از منابع غیرمتعارف هستند، همچنین به دلایل تغییر اقلیم و استمرار پدیده‌ی خشکسالی، کشور ما بیش از گذشته نیازمند تأمین آب به روش‌های نوین همچون استفاده از فناوری آب شیرین‌کن‌ها است.

مدیر پروژه آب‌شیرین‌کن خلیج فارس نیز احجام عملیاتی این طرح را انجام ۳۷۵.۰۰۰ متر مکعب خاک‌برداری، ۳۴.۰۰۰ متر مکعب بتن ریزی، ۵.۰۰۰ تن آرماتوربندی، ۸۰.۰۰۰ مترمربع قالب‌بندی، ۱۰.۰۰۰ تن تجهیزات و متریال، بیش از ۱۱۰ کیلومتر کابل‌کشی و ۵۰ کیلومتر لوله‌کشی در سایزهای مختلف برشمرد که نشان‌دهنده وسعت این طرح ملی است.

مجتبی جواهری با بیان اینکه آب خام ورودی به آب‌شیرین‌کن توسط آب‌گیرها و خطوط انتقال، به میزان ۶۰۰ هزار متر مکعب در شبانه‌روز (۷ متر مکعب بر ثانیه) تأمین می‌شود، گفت: این مجموعه توجه ویژه‌ای به محیط‌زیست و حفظ آن دارد، بر این اساس با استفاده از واحدهایی که برای نخستین بار در کشور مورد ساخت و استفاده قرار می‌گیرند، از قبیل واحد پیش‌تصفیه (DAF)، واحد لجن گیری (Sludge Area) و واحد رفع فقر یونی آب (Remineralization) شوری ۵۵.۰۰۰ واحدی آب به شوری ۵۰۰ واحدی تبدیل و آب شیرین مورد نیاز صنایع بزرگ معدنی تأمین می‌شود.

وی با تأکید بر استفاده از دانش بومی و نیروهای توانمند داخلی در اجرای این پروژه افزود: به طور میانگین روزانه ۷۰۰ نفر به شکل مستقیم و ۵ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در این پروژه مشغول فعالیت بوده‌اند، همچنین در زمان بهره‌برداری این مجموعه برای ۱۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۵۰۰ نفر به طور غیرمستقیم اشتغال ایجاد شده است.

بر اساس این گزارش، مجتمع آب‌شیرین‌کن خلیج فارس، در حال حاضر بزرگترین تأسیسات نمک‌زدایی کشور است که در شهرک صنعتی خلیج‌فارس در غرب بندرعباس احداث شده است.

این پروژه‌ی ملی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی شامل شرکت‌های سازه‌سازان به عنوان مالک و بهره‌بردار آب‌شیرین‌کن، شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر، شرکت مس سرچشمه و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو اجرا شده است. سرمایه‌گذاری‌های ریالی و ارزی انجام شده در این طرح به ترتیب ۷۰۰۰ میلیارد ریال و ۹۲ میلیون یورو است که از این مبلغ، ۸۴ میلیون یورو از محل منابع ارزی صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن، تأمین شد.

عملیات اجرایی این طرح در پاییز ۱۳۹۶ آغاز شد و در پاییز ۱۳۹۹ به راه‌اندازی اولیه رسیده است.

کد خبر: ۵۲٬۰۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha