۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸
افزایش ۳۳۳ درصدی قیمت گاز مایع در خوزستان/ مردم همچنان در صف هستند
بازار گزارش می‌دهد؛

افزایش ۳۳۳ درصدی قیمت گاز مایع در خوزستان/ مردم همچنان در صف هستند

اهواز - همزمان با گران شدن قیمت بنزین، هجوم خودروها برای استفاده از گاز مایع به صورت کپسول که اصولا برای مصارف خانگی تهیه می شود، باعث شده مردم خوزستان برای تامین گاز مصرفی خود با مشکل جدی مواجه شوند.

 بازار - محمود نواصر: به دنبال گران شدن بنزین در ۲۴ آبان ماه امسال، خودروهایی که اغلب آنها مسافربر شخصی یا سرویس مدارس هستند، برای فرار از قیمت بالای بنزین که عملا کار آنها را با زیان ناشی از بالا رفتن هزینه ها نسبت به درآمدهایشان تهدید می کرد، اقدام به استفاده از گاز مایع یا همان LPG برای خودروهای خود می کردند؛ گازی که اصلا برای مصارف خودرویی مناسب نیست و صرفا برای مصارف خانگی تهیه شده است.

تعداد قابل توجهی از راننده ها به دلیل عدم آگاهی از خطرات احتمالی، توجه ناکافی به خطرات احتمالی یا ترجیح موارد اقتصادی به موارد ایمنی، نسبت به نصب سیلندر گازمایع (ال‌پی‌جی) در خودروهای خود در مراکز غیرمجاز اقدام کرده و یا سوخت ال‌پی‌جی را نیز از مراکز غیرمجاز دریافت می‌کنند که این امر علاوه بر خطرات جانی و مالی برای خود فرد و خانواده او، پیامدهای خسارت‌باری را برای کارکنان این مراکز، مراجعه‌کنندگان و همسایگان به دنبال خواهد داشت.

نصب سیلندر گازمایع و یا سوختگیری در کارگاه‌های غیرمجاز برای فرد و خانواده‌ و اطرافیان او بسیار فاجعه آفرین است و همه روزه گزارش‌های متعددی از حوادث رخ‌داده در این کارگاه‌ها در خوزستان منتشر می شود. به دلیل اینکه LPG مکانسیم ساده‌ای دارد، در بسیاری از شهرستان‌ها از آن استفاده می‌کنند و در کارگاه بی‌حساب و کتاب از آنها استفاده و وسایل را گازسوز می‌کنند که جزو کارهای بسیار خطرناک به شمار می رود. این گاز در صورت نشتی روی زمین می ماند که اگر جمع شود، باعث انفجار خواهد شد.

رایگان و در دسترس بودن این گاز خطرناک برای خودرو، باعث شده است رانندگان برای ادامه فعالیت خود که متکی به خودرو و مصرف سوخت است، به سمت مراکز توزیع گاز مایع هجوم برده و افزایش مصرف آن باعث کمیابی گاز شده است. وقتی گاز مایع کمیاب شد نیز بازار سیاه آن در خوزستان به سرعت برق و باد تشکیل شد و مردم مجبور شده اند با قیمت هایی گزاف کپسول ها را تهیه کنند.

واقعیت این است که اغلب مردمی که در حال مصرف گاز مایع از اقشار ضعیف و آسیب پذیر جامعه هستند که توانایی تامین هزینه های لوله کشی گاز را نداشته و مجبور به استفاده از گاز مایع هستند ولی نظارت نامناسب که همیشه حلقه مفقوده ساماندهی بازار در خوزستان بوده است، این بار نیز با دلیل عملکرد نامناسب دست دلالان را باز گذاشته و آنها قیمت های کپسول ها را تا بیش از ۳۰۰ درصد افزایش داده اند.

با وجود اینکه به گفته مسئولان در این مدت تولید و توزیع گاز مایع در استان خوزستان بیش از ۵ برابر رشد نشان می دهد ولی کمبودها نیز در این استان وجود دارد و سرمای شدید این روزهای خوزستان نیز مزید بر علت شده است که نیاز برای خرید گاز مایع به سرعت افزایش یافته و دست دلالان برای گران کردن کپسول ها باز شود.

ضمانت از رانندگان

این در حالی است که معاون اقتصادی و بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان می گوید: تخلف در توزیع باعث افزایش قیمت گاز مایع (ال پی جی) در استان شده است.

عبدالرحمان ناصریان در ستاد تنظیم بازار خوزستان اعتراف می کند با وجود اینکه بیش از پنج برابر سهمیه استان گاز مایع تامین و توزیع شده است، اما مشاهده می‌شود قیمت سیلندر گاز مایع در استان  افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اگر مدیران در هر بخشی وظایف خود را به خوبی انجام دهند دیگر شاهد چنین مشکلاتی در استان نخواهیم بود، بیان می کند: برای کاهش تخلف در توزیع و فروش گاز مایع شرکت‌های توزیع باید از رانندگان خودروهایی که کار توزیع کپسول گاز را انجام می‌دهند ضمانت دریافت کنند تا تخلفی از سوی این رانندگان انجام نشود.

استفاده از هیزم

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت استان خوزستان نیز بیان می کند:  قیمت هر کپسول گاز مایع در استان بسیار افزایش یافته است که مهم‌ترین عامل این افزایش قیمت، تخلف در توزیع است.

بهرام جباری می گوید: برای جلوگیری از تخلف در توزیع باید از عاملان توزیع این گاز ضمانت دریافت شود.

وی می افزاید: گاز مایع به دست مردمی که به این گاز نیاز دارند، نمی‌رسد و صرف مصارف دیگری می‌شود، شهرستان‌های شمالی استان با کمبود گاز مایع مواجه هستند و مردم این مناطق برای گرم کردن خانه‌های خود از هیزم استفاده می‌کنند.

جباری ادامه می دهد: در مسیری که برای توزیع گاز مایع در نظر گرفته شده مناطقی همچون ملی راه و یا زیتون کارمندی وجود دارد که مردم این مناطق برای مصارف خانگی نیازی به این نوع گاز ندارند این در حالی است که گاز در مناطقی همچون عین ۲ و یا مناطق حاشیه اهواز و استان که از گاز شهری بهره مند نیستند، توزیع نمی‌شود.

کمبودی نداریم

در حالی که گزارش های میدانی از جایگاه های عرضه کپسول گاز مایع سطح شهر اهواز گویای کمبود آن است و همان مقدار هم که عرضه می شود در صف های طولانی خودروهایی که به گاز ال پی جی برای سوخت رو آورده اند در کسری از ثانیه کمیاب می شود و مردم عادی برای تهیه آن و رفع نیاز خود در پخت و پز و وسایل گرمایشی کلافه شده اند، مدیرعامل شرکت پخش فراورده‌های نفتی استان می گوید کمبودی وجود ندارد و گازمایع حتی بیشتر از نیاز وجود دارد.

نعمت الله نجفی با بیان اینکه اختصاص گاز مایع به خودروها خلاف است، اظهار می کند: استانداری سامانه ای با عنوان «سادکا» راه اندازی کرده است که از این طریق ال پی جی بین متقاضیان توزیع می شود، در صورتی که جایی نیاز به گاز مایع بود لیست گرفته شود و فروشنده ای تعیین شود که ما این محصول را در اختیار فروشنده قرار دهیم تا مردم از این طریق گاز مایع مصرفی خود را تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه به عنوان شرکت پخش فرآورده های نفتی وظیفه تامین گاز را برعهده داریم، نظارت بر توزیع آن برعهده سازمان صمت است، ادامه می دهد: در حال حاضر هر کجا که نیاز است به تاسیسات ال پی جی دهیم این کار را می کنیم حتی بعضا تا ۱۵ درصد بیشتر از سهمیه به تاسیسات گازمایع اختصاص می دهیم.

مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی خوزستان می گوید: در شرایط موجود تمام ارگان ها باید بر توزیع ال پی جی نظارت بیشتری کنند. در مناطقی که کمبود ال پی جی وجود دارد متقاضیان لیستی را به فرمانداری ها دهند که ما از این طریق برای خانوارها ارسال کنیم.

افزایش ۳۳۳ درصدی قیمت گاز

در نهایت رئیس سازمان صمت خوزستان با اعتراف به موفق نبودن این سازمان در کنترل گاز ال پی جی در استان بیان می کند: متاسفانه به رغم برخورد با متخلفان، قیمت هر کپسول گاز مایع از ۷۵ هزار ریال به ۲۵۰ هزار ریال افزایش یافته است.

امیر حسین نظری بیان می کند: با وجود اینکه با عوامل و شرکت های توزیع گاز مایع متخلف توسط بازرسان سازمان صمت برخورد صورت گرفته می شود و جریمه برای آنها صادر می شود، همچنان شاهد گرانی در این بخش هستیم.

وی ادامه می دهد: تمهیداتی اتخاذ شده تا توزیع گاز مایع در مناطق حاشیه توسط دهیاری ها و شهرداری ها کنترل شود و تحت نظارت فرمانداری ها این توزیع صورت گیرد تا در تامین گاز با مشکل مواجه نشویم.

به گزارش خبرنگار بازار، مسئولانی که قول و وعده دادند که افزایش قیمت بنزین تاثیری بر زندگی مردم ندارند و نیازی به نگرانی مردم نیست، اکنون بر خلاف همه وعده های داده شده، توان کنترل و مهار چند دلال که باعث افزایش سرسام آور قیمت گاز مایع در استان شده اند را ندارند و مردم استان را با چالشی جدی در تامین نیازهای اولیه خود روبرو کرده اند به خصوص اینکه اغلب افراد و حتی راننده هایی که نسبت به استفاده از این گاز اقدام می کنند از طبقه آسیب پذیر و ضعیف جامعه هستند و گرانی بیش از هر کسی به این افراد آسیب زده است.

کد خبر: ۵٬۱۹۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha