۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵
جهش ۲۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت کالاهای شب یلدا
طی ۶ سال رخ داد

جهش ۲۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمت کالاهای شب یلدا

طولانی ترین شب سال همیشه بهانه ای برای دورهمی های خانوادگی و برگزاری جشن های کوچک بوده است اما این روزها گرانی بی رویه انواع قیمت خوراکی ها موجب شده تا از مراسم شب یلدا در بسیاری از خانواده ها فقط اسمی به میان بیاید.

به گزارش خبرنگار بازار، مقایسه قیمت اقلامی که برای برگزاری جشن یلدای امسال لازم است نسبت به دوره مشابه سال ۹۲ حکایت از افزایش ۲۰۰ تا ۷۰۰ درصدی قیمتها دارد و این در حالیست که حقوق کارگران در این بازه زمانی رشد ۱۵۰ تا ۲۰۰ درصدی را تجربه کرده و از ۵۴۱ تا ۶۳۸ هزار تومان در سال ۹۲ به یک میلیون و ۵۵۰ هزار تومان در سال جاری رسیده است.

درسال ۹۲، محمد نصرتی رئیس سابق اتحادیه قنادان قیمت هر کیلو شیرینی تر را ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان، دانمارکی ۸ هزار تومان، زبان و پاپیونی ۹ هزار تومان و  کیک یزدی را ۷ هزار تومان اعلام کرد و این در حالیست که برای یلدای امسال قیمت هر کیلو از این شیرینی ها از سوی علی بهره مند رئیس اتحادیه قنادان تهران دذ گفن و گو با بازار به ترتیب ۳۵ هزار تومان، ۲۸ هزار تومان و ۲۱ هزار تومان اعلام شده است که حکایت از افزایش ۲۰۰ تا ۲۵۰ درصدی قیمت شیرینی طی ۶ سال اخیر دارد.

گرانی ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصدی میوه

جهش ۲۵۰ درصدی قیمت شیرینی در بازه زمانی شش سال بدون تردید علاوه بر مشکلات معیشتی و کوچک کردن سفره خانوار همانطور که حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم در سخنرانی انتخاباتی خود در ۲۵ اردیبهشت ۹۲ در زنجان گفت منجر به ایجاد بار روانی برای جامعه شده است. روحانی در جمع مردم زنجان اظهارکرد: همه‌جای دنیا تا حدی تورم دارد و گرانی سه تا  چهاردرصد است ولی در ایران این تورم دورقمی است و این امر باعث نگرانی مردم شده و مسئولان باید برای گرانی و تورم فکری کنند.

اما بی توجهی به این شعار اقتصادی و رفاه مردم موجب شده تا قیمت برخی اقلام میوه که برای شب یلدا استفاده می شود نسبت به سال ۹۲ جهش ۳۰۰ تا ۷۰۰ درصدی را تجربه کند.

در سال ۹۲ قیمت هر کیلو هندوانه ۶۰۰ تومان، انار ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ تومان، پرتقال رسمی جنوب ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ تومان و پرتقال تامسون شمال ۱۲۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان و موز کیلویی ۴ هزار تومان بود اما امسال قیمت این اقلام به ترتیب به کیلویی ۵ هزار تومان، انواع پرتقال ۵ تا ۹ هزار تومان و ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است.

مقایسه قیمت آجیل ۱۵۰ هزار تومانی امسال با آجیل کیلویی ۲۵ هزار تومان سال ۹۲ نیز حکایت از افزایش ۵۰۰ درصدی قیمت این کالا دارد.

افزایش افسار گسیخته قیمت کالاها طی سالهای اخیر از یک سو و سفره های کوچک شده خانوار، تلاش برای بقاء و عبور از دلخوشی های کوچک و بزرگ از سوی مردم سخنرانی انتخاباتی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم را در ۶ خرداد ۹۲ در خاطرها متبادر می کند.

رئیس قوه مجریه گفته بود:«اساس اقتصاد دولت تدبیر و امید این است که آرامش به مردم بدهد در بخش اقتصاد نگرانی را بردارد تا مردم برای کالای اساسی‌شان نگران نباشند. اصلاً بالاتر، دولت تدبیر و امید دنبال این است که آنچنان رونق اقتصادی ایجاد کند و آنچنان درآمد سرشار در اختیار مردم قرار بگیرد که اصلاً به این ۴۵ هزار تومان خودشان نیاز نداشته باشند. زندگی خوب داشته باشند و همه افراد در خانواده باافتخار شاغل باشند، صدقه گرفتن افتخار نیست صدقه دادن افتخار است. ما اگر زندگی مردم را خوب کنیم مردم باافتخار مالیات به دولت می‌دهند و نیاز ندارند دست به سوی دولت دراز کنند. من می‌خواهم کاری کنم دولت به سوی مردم دست دراز کند نه اینکه ملت بزرگ و عزیز ما به سمت دولت دست دراز کند.»

شاید اگر کمی تدبیر و توجه چاشنی مدیریت ها بود یلدای ۹۸ برای ما بوی سفره باز، مهمانی و دورهمی و شادی می داد.

کد خبر: ۵۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha