۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۹
رونق ترانزیت خارجی با ناوگان سنتی/ خوش رکاب روسی در راه است
بازار گزارش می‌دهد؛

رونق ترانزیت خارجی با ناوگان سنتی/ خوش رکاب روسی در راه است

ساری- ثبت بیش از دو میلیون تن ترانزیت واردات و صادرات کالا در مازندران درحالی است که دست استان همچنان از داشتن ناوگان بین المللی حمل و نقل کوتاه است.

بازار؛ گروه استان ها: نبود ناوگان بین المللی و ترانزیتی حمل و نقل در مازندران سبب شده تا بسیاری از کالاهای استان با خودروهای قدیمی و کامیون های فرسوده به استان های دیگر حمل شود و سپس از طریق کانتینرهای یخچال دار روانه مقاصد صادراتی شود.

طی هفت ماه امسال سهم مازندران از حجم حدود دو میلیون تنی صادرات و واردات کالا، ۱۲ هزار تن تجارت کالا در قالب ترانزیت بوده است و بسیاری از محصولات به نام دیگر استان ها روانه بازارهای بین المللی شدند.

در حال حاضر بسیاری از محصولات کشاورزی و باغی مازندران از استان به گمرک آستارا و یا دیگر مناطق کشور حمل می شود و در آن با خودروهای ترانزیتی روسی و خارجی روانه بازارهای خارجی می شود. موضوع ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی سال هاست که در مازندران روی میز دولت ها قرار دارد و برخی شرکت ها اگرچه به نام مازندران ثبت شدند ولی وجود خارجی و فعالیت در استان ندارند.

مازندران محروم از شرکت های بین المللی ترانزیتی
حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار عمده ترین مشکل صادرات و ترانزیت را در استان حمل و نقل بیان کرد و با اظهار اینکه استان از داشتن شرکت های حمل و نقل بین المللی دارای کانتینرهای یخچال دار محروم هستیم، افزود: در حال پیگیری هستیم تا این موضوع را امسال به نتیجه برسانیم.

وی با عنوان اینکه تامین خودروهای ترانزیتی یخچال دار گران و هزینه بر است، افزود: از سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بخش دعوت شده است.

قوانلو با بیان اینکه برای تاسیس شرکت های حمل و نقل بین المللی درخواست مجوز دادیم، گفت: چهار شرکت متقاضی ایجاد سرمایه گذاری در این بخش هستد.

رئیس سازمان صمت مازندران بااظهار اینکه در سال جاری از وزیر راه و شهرسازی تقاضای ثبت شرکت های حمل و نقل بین المللی را کرده ایم، ادامه داد: امیداریم این موضوع در سال جاری به نتیجه رسد.

مشکل نبود سیستم مجهز و بین المللی حمل و نقل در پاییز و زمستان و فصل برداشت و صادرات مرکبات بیشتر خود را نمایان می سازد و تجار و بازرگانان استان باید دست نیاز را به سوی رانندگان ترانزیتی روسی و خارجی دراز کنند.

کامیون های ترانزیتی روسی در راه مازندران
عباسعلی نجفی مدیرکل راهداری مازندران با اظهار اینکه در حال حاضر خودروهای ترانزیتی روسی به گمرک آستارا وارد می شود، گفت: برای ورود کامیون های ترانزیتی روسی به استان مجوز گرفته شد.

وی افزود: کامیون های روسی پیش از این تا مرز آستارا ورود پیدا می کردند و به همین دلیل تجار استان باید محصولات را به این مرز انتقال می دادند و از این رو بیشتر مرکبات به نام دیگر استان ها صادر می شد.

نجفی گفت: با ورود کامیون های روسی به استان از این پس محصولات کشاورزی و ترانزیتی به نام استان و با برند استان صادر می شود و علاوه براین هزینه حمل و نقل نیز کاهش می یابد.

در سال جاری تاکنون ۱۰۰ میلیون دلار مرکبات و محصولات مختلف از استان صادر شده است و این درحالی که بخش کمی از محصولات با نام مازندران روانه خارج شده است. عبداله مهاجر رئیس اتاق بازرگانی مازندران در گفتگو با خبرنگار بازار با اظهار اینکه باید موانع ثبت و ایجاد شرکت های حمل و نقل بین المللی در استان برداشته شود، گفت: شرکت هایی که در استان ثبت شده صوری هستند و فعالیت خارجی ندارد.

وی با بیان اینکه نداشتن خودروهای ملکی از مشکلات شرکت های حمل و نقلی است، افزود: برای ترانزیت و صادرات مرکبات نیازمند خودروهای یخچال دار هستیم و باید این مسئله را رفع کرد.

وی با اظهار اینکه هزینه حمل و نقل و انتقال مرکبات از استان به گمرکات دیگر استان ها و مرزها بسیار بالا است، گفت: صادرات چندتن مرکبات با خودروها و کامیون ها هزینه چندمیلیونی روی دست تاجر می گذارد و این سبب رقابت ناپذیری تولیدات می شود.

صادرات چندتن مرکبات با خودروها و کامیون ها سنتی هزینه چندمیلیونی روی دست تاجر می گذارد و این سبب رقابت ناپذیری تولیدات می شود

مهاجر اظهار امیدواری کرد که با تلاش مسئولان استان از جمله حوزه اقتصادی شاهد رفع مشکلات فراروی صادرات محصولات در استان باشیم.

آمارهای گمرکات مازندران نیز حکایت از آن دارد که از مجموع ترانزیت کالا، سهم گمرکات استان از ترانزیت کالا ۱۲ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیون دلار بوده است.

سهم ۱۲ هزار تنی مازندران از ترانزیت کالا
علی یوسفی منش ناظر گمرکات مازندارن در زمینه ترانزیت کالا از گمرکات استان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۲ هزار و ۶۶۱ تن کالا به ارزش ۱۷ میلیون و ۴۵۰ هزار دلار از گمرکات استان ترانزیت شده است.

وی افزود: ترانزیت کالا در استان طی سال جاری از نظر ارزش ۳۲ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

سهم ۱۲ هزار تنی از ترانزیت کالا در گمرکات مازندران درحالی است که امسال  ۴۲۱ هزار تن کالا از استان صادر و یک میلیون و ۵۶۳ هزار تن کالا نیز وارد شده است.

مازندران در سال جاری از ۲۷ کشور جهان کالا وارد و به ۲۸ کشور نیز کالا صادر کرد و توسعه این مناسبات نیازمند ایجاد ناوگان بین المللی حمل و نقل در استان است تا دست نیاز به سوی دیگران را در این بخش کوتاه کند.

کد خبر: ۵۱٬۸۶۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha