۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۱۷
موتورسیکلت‌های اقتصادی که ارزش یک خودرو دارند
جایگاهی که به دوچرخ‌های بازار تعلق ندارد!

موتورسیکلت‌های اقتصادی که ارزش یک خودرو دارند

اسپرت سواران از آپاچی RTR ۲۰۰، باجاج پالسار NS۲۰۰، باجاج پالسار RS۲۰۰ و بنللی TNT۲۵ محروم شدند.

بازار؛ گروه خودرو: یکی از وسایل نقلیه‌ای که مناسب‌ترین و اقتصادی‌ترین گزینه برای قشر کم‌درآمد جامعه بوده، موتورسیکلت است. این دوچرخ‌های جذاب پس از اعمال تحریم‌ها و تا حدودی قطع همکاری شرکای خارجی تولیدکنندگان منجربه این شد تا شاهد افزایش قیمت آن‌ها و کاهش خریداران این دسته از وسایل نقلیه باشیم. هرچند که آمارهای جهانی نشان می‌دهد که کل فروش موتورسیکلت‌ها در نیمه اول سال گذشته ۳۰.۲ میلیون بوده که این عدد نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۸، ۴.۳ درصد کاهش داشته است.

اما این مهم که به نوعی صنعت موتورسیکلت به دلیل ساختار تولیدی مشابه صنعت خودرو بوده و سیر صعودی قیمت خودروها از یک طرف و از سوی دیگر ممنوعیت پلاک‌گذاری کاربرتواری‌ها و تولید نمونه‌های انژکتوری، راه را برای افزایش قیمت غیر معقول هموار کرده تا دیگر از واژه اقتصادی برای این دوچرخ‌های پرطرفدار و محبوب استفاده نشود. بر این اساس در این مطلب کوشیده‌ایم چهار موتورسیکلت جذاب و محبوب این‌روزهای بازار را که روزی مناسب‌ترین دسته برای قشر کم‌درآمد جامعه بوده، تحت تاثیر چه پارامترهایی قرار گرفته‌اند که جهش قیمتی به مثابه قیمت یک خودرو را تجربه کنند!

آپاچی RTR ۲۰۰
حدود دو سال است که از ورود جدیدترین محصول شرکت TVS به کشور می‌گذرد. این موتورسیکلت جدید که برپایه نیکداسپرت طراحی شده و با نام آپاچی RTR ۲۰۰ معرفی می‌شود. آپاچی در واقع موتورسیکلت‌های اسپرت و باعملکرد بالای شرکت TVS است که به بازار عرضه می‌شوند. مدل RTR ۲۰۰ که به عنوان نخستین پرچمدار انژکتوری گروه صنعتی نیرو موتور(نماینده انحصاری TVS در ایران) پس از ممنوعیت پلاک‌گذاری موتورسیکلت‌های کاربراتوری شناخته می‌شود، در اواخر سال ۹۶ با قیمتی حدود ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان به بازار عرضه شد.   قولنامه موتور سیکلت

از ویژگی‌های برجسته این نیکداسپرت می‌توان به ظاهر به‌روز و اسپرت و همچنین پیشرانه انژکتوری آن اشاره کرد. در ظاهر باتوجه به حجیم بودن فلاپ‌ها و باک، چهره‌ای تهاجمی و جذاب را به وجود آورده است. ساختار کاملا جدید پیشرانه و سیستم تعلیق منجربه شده تا آپاچی RTR ۲۰۰ یکی از به‌روزترین موتورسیکلت‌های موجود در بازار ایران باشد. این نیکداسپرت باتوجه به ظاهر و قوای محرکه نسبتا پرتوان توانست با استقبال خوبی مواجه شود، به طوری مدل New Face آن که با نام Race Edition می‌شناسند در اوایل سال ۹۷ از سوی نماینده انحصاری TVS به بازار عرضه شود.

اما بعد از اعمال جبر تحریم‌ها، قطع نسبی همکاری شرکت مادر با نماینده ایرانی و در راستای آن عدم داخلی‌سازی قطعات و وابستگی به واردات و نوسان ارز سبب شد تا نیکداسپرت جذاب TVS از سطح اقتصادی خود خارج شود و به یک وسیله‌ای نقلیه‌ای بدل شود تا داشتن آن برای جوانان بسیار دشوار شود. این در حالی است که آپاچی RTR ۲۰۰ تنها به یکی از آپشن‌های روز صنعت موتورسیکلت آن هم یعنی ABS مجهز بوده و موارد خاص دیگری برای نقد و بررسی ندارد.

بر این اساس اگر علاقمند به این نیکداسپرت یا این نوع دوچرخ‌های جذاب باشید، خواهید دانست که نمونه صفر آن در بازه قیمتی ۶۴ تا ۶۵ میلیون‌تومان قرار دارد. با در نظر داشتن این موضوع که خریداران این نوع موتورسیکلت کاهش یافته و قدرت خرید برای این قشر از جامعه کاهش یافته، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخی از مالکان این دسته از موتورسیکلت‌ها توقعاتی مانند خدمات پس از فروش مناسب، خدمات ویژه برای تامین و تسهیل قطعات و همچنین تعمیرات دارند که می‌توان گفت تا حد زیادی شرکت‌ مونتاژ کننده(نماینده‌ انحصاری) عملکرد مناسبی نداشته‌ است.  

مشخصات فنی آپاچی RTR۲۰۰: تک‌سیلندر چهارسوپاپ- حجم موتور ۱۹۷.۷ سی‌سی- پاشش سوخت انژکتوری- حداکثر توان ۲۰.۵ اسب‌بخار(بهترین حالت ۲۱ اسب‌بخار) و حداکثر گشتاور ۱۸.۱ نیوتون‌متر- گیربکس پنج سرعته با کلاچ چند صفحه‌ای

باجاج پالسار NS۲۰۰
شرکت باجاج که رقیب اصلی TVS به شمار می‌آید، در طراحی و تولید موتورسیکلت‌های اقتصادی و اسپرت موفق بوده است. یکی از محصولات موفق و بسیار محبوب این شرکت هندی، NS۲۰۰ است. این موتورسیکلت نیکداسپرت که حدود شش سال است توسط نماینده رسمی باجاج(گروه صنعتی فارس) به بازار عرضه شده، در میان دیگر دوچرخ‌های میان رده بازار کشور از جایگاه خاص‌تری برخوردار است. NS۲۰۰ از نظر ظاهری عضلانی و اسپرت به نظر می‌رسد که پیشرانه‌ای آن حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند (هرچند نمونه‌های کاربراتوری با اشکال شاتون زدن مواجه هستند)؛ چرا که الگوبرداری دقیق یا به عبارت صحیح‌تر بومی‌سازی پیشرانه KTM دوک ۲۰۰ توسط مهندسان باجاج، منجربه شده تا قوای محرکه پرتوانی را برای NS۲۰۰ به ارمغان آورد.

این نیکداسپرت باجاج که تا سال ۹۵ مجهزبه سیستم سوخت‌رسانی کاربراتور بوده با ضعف لاینفک همراه بوده که پس از مدتی کارکرد و اعمال فشار، موتور به اصطلاح با شاتون زدن مواجه می‌شد. با این وجود نماینده انحصاری پس از گذشت سه سال یعنی دقیقا از سال ۹۵ اقدام به عرضه نسخه‌های انژکتوری کرد تا هم بتواند سهم نسبی از موتورسیکلت‌های انژکتوری را از آن خود کند. NS۲۰۰ نیز در این سال‌ها در باز قیمتی ۸ تا ۹ میلیون تومان قرار داشت که وضعیت مشابه رقیب اصلی هموطن خود دارد. از سوی دیگر نسخه‌های انژکتوری این نیکداسپرت باجاج به دلیل سیستم‌های کنترلی الکترونیکی ضعف اصلی شاتون زدن را مترفع ساخت تا بتواند رضایت مشتریان را بدست آورد.

این نکته را نباید فراموش کرد که گزارش‌ها حاکیت دارند که شرکت‌های سازنده موتورسیکلت هندی حق هیچ گونه داخلی‌سازی قطعات را به نماینده‌های ایرانی خود نمی‌دهند، بر این اساس جالب است بدانید به دلیل سابقه حضور بیشتر NS۲۰۰ در بازار تامین قطعات آن تا حدودی آسان بوده و در دراز مدت مالک خود را به دردسر نمی‌اندازد. از قابلیت‌های منحصربه‌فرد این نیکداسپرت باجاج می‌توان به سواری باکیفیت آن اشاره کرد که این موضوع را باید مرهون سیستم تعلیق با ساختار جدید مونوشوک با دامپر گازی دانست. ضمن اینکه همانند رقیب هموطن خود یعنی آپاچی RTR ۲۰۰ در بخش سیستم‌های به‌روز تنها تجهز به ABS است. علاوه بر این موارد باید گفت که باتوجه به جایگاه بالاتر نسبت به رقبا و عرضه مدل‌های NS۱۶۰ و NS۱۵۰، مدل صفرکیلومتر NS۲۰۰ را باید در بازه قیمتی ۷۹ تا ۸۱ میلیون تومان جستجو کرد.

مشخصات فنی باجاج پالسار NS۲۰۰: تک‌سیلندر چهارسوپاپ- حجم موتور ۱۹۹.۵ سی‌سی- پاشش سوخت انژکتوری- حداکثر قدرت ۲۳.۵ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور ۱۸.۳ نیوتون‌متر- گیربکس شش سرعته با کلاچ چند صفحه‌ای


باجاج پالسار RS۲۰۰
شاید یکی از محدودترین دسته‌ای موتورسیکلت‌ها در کشور، اسپرت‌بایک باشد. چراکه اغلب حجم موتور بالای آن‌ها سبب اینچنین موضوعی شده است. در این راستا شرکت باجاج برای تکمیل سبد محصولاتش و به‌رخ کشیدن تکنولوژی خود به رقبا، مدل RS۲۰۰ را به بازار عرضه کرد. این اسپرت‌بایک که اواخر سال ۹۵ به بازار کشورمان آمد تا دوستداران به سبک اسپرت را مجذوب خود کند. ظاهری کاملا به‌روز و تهاجمی و عملکرد بالای آن سبب شده تا در میان جوانان جایگاه خاصی داشته باشد. از نظر فنی RS۲۰۰ از ابتدای ورودش به بازار برخلاف مدل نیکداسپرت NS۲۰۰ فاقد هیچ گونه ضعفی بوده و این موضوع را می‌توان به تنها وجود سیستم سوخت‌رسانی انژکتوری بست داد.   RS۲۰۰ به لطف سیستم تعلیق تجهزشده به دامپر گازی نیتروکس برای بالا بردن ظرفیت جذب ارتعاشات، سواری نرم و باکیفیتی را به راکب هدیه می‌کند.

یکی از نقاط قوت RS۲۰۰ عملکرد بالا و چشمگیر سیستم ترمز ABS بوده که در مقایسه با دوچرخ‌های هم سطح خود یک سر و گردن بالاتر است. این اسپرت‌بایک هندی در همان اوایل حضورش در بازار در بازه قیمتی ۱۳ میلیون تومان به عنوان بهترین دوچرخ عملکردی متناسب با قیمت معقولش جایگاه ویژه‌ای را از خود کرد. اما با در نظر داشتن مشکلات عدیده‌ای چون عدم همکاری مستقیم شرکت مادر با نماینده ایرانی خود و شرایط تامین قطعه و واردات راه را برای افزایش قیمت نجومی مساعد کرده است. زیرا RS۲۰۰ صفرکیلومتر این روزها در بازه قیمتی ۸۰ تا ۸۵ میلیون تومان قرار دارد که مدل‌های ۹۷ آن نیز با اختلاف پنج میلیونی تومانی در بازه ۷۵ میلیون تومان است.

مشخصات فنی باجاج پالسار RS۲۰۰: تک‌سیلندر چهارسوپاپ- حجم موتور ۱۹۹.۵ سی‌سی- پاشش سوخت انژکتوری- حداکثر قدرت خروجی ۲۴.۵ اسب‌بخار(در بهترین شرایط) - حداکثر گشتاور ۱۸.۶ نیوتون‌متر- گیربکس شش سرعته به همراه کلاچ‌های چندصفحه‌ای


بنللی TNT۲۵
پس از سال‌ها حضور موتورسیکلت‌های هندی در بازار داخلی، بنللی برند ایتالیایی که امروزه مهندسی طراحی و تولید آن توسط کشور چین انجام می‌شود. سریع‌تر از آنچه تصور می‌رفت با استقبال خوبی مواجه شد. یکی از محصولات بنللی که این روزها در بازار جزو اقتصادی‌ترین موتورسیکلت اسپرت است، مدل TNT۲۵ است. از نظر ظاهری در مقابل آپاچی و محصولات اسپرت باجاج حرفی برای گفتن ندارد، اما هر چه باشد دوستدارن خاص خود را می‌طلبد. یکی از مواردی که منجربه استقبال از محصولات بنللی و به ویژه مدل تک‌سیلندر ۲۵۰ سی‌سی آن یعنی TNT۲۵ شده، پیشرانه‌های پرتوانی است که روی این دوچرخ‌های نچندان جذاب نصب شده تا با صدای مهیجی که دارند، علاقمندان بیشتری را به خود جذب کنند.

سازنده‌های موتورسیکلت چینی تا حد امکان داخلی‌سازی قطعات را به نماینده‌های ایرانی خود می‌دهند، بر این اساس افزایش قیمت‌های این دسته از موتورسیکلت‌ها به ویژه محصولات بنللی به شرایط حاکم بر بازار و همچنین افزایش قیمتی از سوی رقبای هندی منوط می‌شود. هرچند که نیکداسپرت شرکت نیکران موتورپاسارگاد(نماینده انحصاری بنللی) این روزها TNT۲۵ را با قیمتی در بازه ۵۵ تا ۶۰ میلیون به فروش می‌رساند. این در حالی است که این نیکداسپرت ۲۵۰ سی‌سی کمی بیش از یکسال پیش قیمتی حدود ۹ تا ۱۰ میلیون تومان داشت. ضمن اینکه یکی از بزرگترین مشکلات محصولات بنللی در ایران گران قیمت بودن قطعات و پیچیده بودن محصولات این شرکت سازنده موتورسیکلت چینی است.

مشخصات فنی بنللی TNT۲۵: تک‌سیلندر چهارسوپاپ- حجم موتور ۲۴۹ سی‌سی- پاشش سوخت انژکتوری- حداکثر توان ۲۵ اسب‌بخار(در بهترین شرایط) - حداکثر گشتاور ۲۱.۵ نیوتون‌متر- گیربکس شش سرعته با کلاچ‌ چندصفحه‌ای

جایگاه واقعی؟
به عنوان سخن آخر باید گفت که در مجموع موتورسیکلت‌های مدنظر ما در این مطلب در بازه قیمتی ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان قرار دارند. ضمن اینکه در فصل گرم سال قیمت‌ این دوچرخ‌های به نام اقتصادی سربه فلک کشیده و میزان فروش این دسته از وسایل نقلیه بیش از آنچه تصور می‌شود، کاهش می‌یابد.

عرضه و تقاضا بسیار پایین منجربه افزایش قیمت شده و این شرایطی است که سودجویان را به جایگاه ویژه‌ای که می‌خواهند می‌رساند. بر این اساس این روزها می‌توان در بازه ۵۰ تا ۸۰ میلیونی خودروی کم استهلاک و کم مصرفی چون پراید را خریداری کرد که در تمام فواصل سال از جمله فصل سرد سال نیز مورد استفاده قرار گرفته و کاربری‌های بیشتری نسبت به موتورسیکلت دارد.

کد خبر: ۵۱٬۸۳۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha