۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
پایانه ملی گل و گیاه پژمرد/ ۱۵ سال وعده و وعید
بازار گزارش می دهد؛

پایانه ملی گل و گیاه پژمرد/ ۱۵ سال وعده و وعید

ساری - طلسم افتتاح پایانه ملی گل و گیاه غرب مازندران در دهه فجر هم شکسته نشد و سریال تکراری تکمیل این پروژه همچنان پشت وعده‌ها و اماواگرها مانده است.

بازار - ۱۵ سال پیش کلنگ پایانه گل و گیاه غرب مازندران در اسبچین عباس‌آباد به زمین زده شد، آن سال می‌گفتند، دو سال بعد کیک افتتاح این پروژه ملی برش داده می‌شود.

نمایشگاه دائمی گل و گیاه، سه تالار بورس، مرکز تخلیه و بارگیری، قرنطینه، بانک، گمرک، بازار بورس، دفاتر اداری و دولتی، هتل، مراکز تفریحی و گردشگری، پیست اسب‌سواری و غیره ازجمله بخش‌های پایانه گل و گیاه در غرب مازندران است.

در ۱۵ سال گذشته، بارها برای راه‌اندازی فاز اول آن وعده داده شد و طبق آخرین وعده‌ها قرار بود این پروژه‌ها تاکنون میلیاردهای تومان برایش هزینه شده، در دهه فجر به بهره‌برداری رسد. یعقوب عابدینی مدیرعامل و سرمایه‌گذار پایانه ملی گل و گیاه غرب مازندران، مسائل مالی، مهیا نبودن زیرساخت‌ها را ازجمله مشکلات بیان می‌کند و می‌گوید: تجهیزات لجستیکی، آزمایشگاهی، قرنطینه و غیره باید مهیا شود.

وی با اظهار اینکه فاز اول این پروژه در آستانه افتتاح قرار دارد، بدهی‌های بانکی و مالیاتی و بیمه‌ای را از دیگر موانع فرارو بیان می‌کند و ادامه می‌دهد: تاکنون نشست‌های استانی و ملی زیادی برای حل مشکلات برگزار شد که تاکنون نتیجه آن‌چنانی نداشته است.

در صورت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز می‌توان امیدوار بود که این پروژه به‌زودی بهره‌برداری خواهد شد و امیدواریم مسئولان توجه کافی داشته باشند

وی گفت: در صورت تأمین زیرساخت‌های موردنیاز می‌توان امیدوار بود که این پروژه به‌زودی بهره‌برداری شود و امیدواریم مسئولان توجه کافی داشته باشند.

درعین‌حال عباس همپا فرماندار عباس‌آباد هم در گفتگو با خبرنگار بازار می‌گوید: بخشی از مشکلات و مسائل فراروی پایانه صادراتی گل و گیاه به حوزه اداراتی نظیر راه و شهرسازی، آب و برق برمی‌گردد و سرمایه‌گذار تقاضا دارد تعرفه‌های آب و برق با تعرفه نازل‌تری محاسبه شود.

وی با اظهار اینکه برای حل مشکلات کمیته شهرستانی را تشکیل دادیم، گفت: همچنین صنعت و معدن استان تکالیفی را معین کرده بود و قرار بود با همکاری ادارات مرتبط مسائل فراروی حل شود.

همپا با اظهار اینکه مسائل پایانه صادراتی غرب مازندران پیگیری می‌شود، تصریح کرد: اگر سرمایه‌گذار یک گام بردارد ما چندگام برخواهیم داشت.

چهار پایانه صادراتی در دست ساخت است

درعین‌حال حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در گفتگو با خبرنگار بازار با عنوان اینکه چهار پایانه صادراتی در استان در دست‌ساخت است، تصریح کرد: فاز اول پایانه صادراتی برنج در امل با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح‌شده است.

وی اظهار داشت: همچنین پایانه مرکز لجستیک روماک گستر جویبار نیز طبق وعده سرمایه‌گذار فاز اول آن تا پایان سال جاری افتتاح می‌شود.

خیریان پور یادآور شد: پایانه صادراتی روماک گستر جویبار تاکنون اقدام به خرید دو هزار تن مرکبات برای صادرات کرده است و پیشرفت پایانه صادراتی محصولات شیلاتی نیز خوب است.

معاون استاندار مازندران درباره پایانه صادراتی گل و گیاه غرب مازندران نیز گفت: ساخت این پایانه از سال‌های قبل شروع شد و تاکنون بیش از ۲۰ جلسه برای حل مشکلات آن تشکیل‌شده است.

وی با اظهار اینکه از سرمایه‌گذار خواستیم اگر یک گام بردارد ما ۱۰ گام برمی‌داریم، ادامه داد: حتی در سفر وزیر صنعت به‌رغم آنکه در برنامه پیش‌بینی‌نشده بود، وزیر از پایانه صادراتی عباس‌آباد بازدید کرده بود.

سرمایه‌گذار پروژه تقاضا داشت پرونده پروژه را به تهران و کارگروه ملی ارسال کنیم که این کار صورت گرفته است

وی با عنوان اینکه در سطح کارگروه ملی نیز برای حل مشکلات پایانه صادراتی گل و گیاه برنامه‌ریزی‌شده است، گفت: سرمایه‌گذار پروژه تقاضا داشت پرونده پروژه را به تهران و کارگروه ملی ارسال کنیم که این کار صورت گرفته است.

خیریان پور با تأکید براینکه از همه ظرفیت‌های برای راه‌اندازی پایانه صادراتی بهره خواهیم برد، گفت: از فرماندار شهرستان نیز خواسته شد تا مسائلی را نیاز است در سطح منطقه پیگیری داشته باشند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران درباره استقرار ادارات دولتی نظیر گمرک و جهاد کشاورزی برای قرنطینه محصولات در پایانه گفت: هرزمانی پایانه راه‌اندازی شد، ادارات مرتبط نسبت به استقرار نیرو و تجهیزات اقدام خواهند کرد.

وی یادآور شد: زمانی سرمایه‌گذار مسائل مخابراتی و اینترنت را به‌عنوان دغدغه مطرح کرده بود که این مسائل با همکاری ادارات مربوطه حل شد و همچنین نسبت به آسفالت راه و مسیر دسترسی اقدام شده سات.

خیریان پور افزود: سرمایه‌گذار مدعی است هرگونه صادرات کشاورزی در استان باید از طریق این پایانه صورت گیرد که این مسئله به عملکرد پایانه بستگی دارد و نمی‌توان از تجار و بازرگانان خواست تا محصولشان از غرب به شرق استان برای صادرات منتقل کنند.

وی درباره بدهی‌های بیمه‌ای و مالیاتی پایانه گل و گیاه نیز گفت: از ادارات مربوطه خواسته شد فعلاً این بدهی‌ها مسکوت باقی ماند.

سالانه ۲۸۱ میلیون اصله، شاخه و گلدان گل و گیاه در هزار و ۳۲ هکتار از گلخانه‌های مازندران تولید می‌شود که ۲۰ درصد تولیدات کشور را به خود اختصاص داده است.

کد خبر: ۵٬۱۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha