۱۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۹
۵۹۹ هزار و ۶۲۴ تن کنستانتره مس در کشور تولید شد

۵۹۹ هزار و ۶۲۴ تن کنستانتره مس در کشور تولید شد

در شش ماهه نخست سال جاری شرکت های تحت پوشش شرکت ملی صنایع مس ایران در مجموع ۵۹۹ هزار و ۶۲۴ تن کنستانتره مس تولید کردند.

بازار؛ گروه صنعت: بر اساس گزارش سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در این مدت در مجموع ۱۷۹ هزار و ۵۳۶ تن آند و ۱۳۹ هزار و ۸۹۹ تن ماتد در این مجتمع صنایع مس ایران تولید شده است.
آمارها نشان می دهد که در مدت یادشده ۲ هزار و ۴۵۳ تن کنسانتره مولبیدن و یک هزار و ۱۴۸ تن مولیبدن در این مجمتع ها تولید شده است.
همچنین در شش ماهه نخست امسال ۶۸۶ تن اکسید مولبیدن و یک هزار و ۱۴۱ تن مفتول مسی در مجتمع مس سرچشمه، مجتمع مس سونگون، مجتمع مس میدوگ، معدن مس و معدن مس چهل کوره زاهدان تحت پوشش شرکت ملی صنایع مس ایران تولید شده است.
آمارهای سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران حاکی از این که در فروردین ماه سال جاری بیش از ۱۰۲ هزار و ۹۰۲ تن و در اردیبهست ماه سال جاری ۱۰۶ هزار و ۵۴۷ تن کنستانتره مس در کشور تولید شده است.
در خرداد ماه سال جاری در مجموع شرکت های تولید کننده مس ۱۰۰ هزار و ۶۲۶ تن و در تیرماه سال جاری ۹۳ هزار و ۹۱۸ تن کنستانتره مس تولید کردند.
همچنین در مرداد ماه سال جاری ۸۹ هزار و ۱۵ تن و در شهریور ماه نیز ۱۰۶ هزار و ۶۱۵ تن و در مجموع در شش ماهه نخست امسال ۵۹۹ هزار و ۶۲۴ تن کنستانتره مس در کشور تولید شده است.
کنسانتره‌های مس به عنوان مواد اولیه در ذوب مس مورد استفاده قرار می‌گیرند. کنسانتره‌های مس معمولا حاوی ۳۰% مس و ۷۰% آهن و گوگرد است که بیشتر از سنگ معدنی سولفید ساخته می‌شوند.
برای تولید کنسانتره مس، سنگ معدنی مس را بعد از استخراج خرد و آسیاب می‌کنند و زمانیکه به ذرات ریزتری تبدیل شد، در کارخانه‌های مختلف، با تغلیظ نرمه‌ها با آب ومواد شیمیایی مخلوط شده، این محصولات را وارد سلول‌های تغلیظ می‌کنند و با دمش هوا به درون سلول‌ها، کف ایجاد شده به همراه خود ترکیبات مس را به سطح سلول می‌آورد و در نهایت کنسانتره مس با عیار بیش از ۲۰ درصد تولید می‌شود.
در روش‌های حرارتی کنسانتره سولفیدی خشک شده در کوره‌های متنوع تغلیط می‌شود و در مراحل بعد سولفید آهن و مس در زیر لایه سرباره در کوره تشکیل می‌شود و دمای کوره تنظیم شده، به صورتی که به مس سرباره در این زمینه قابل مشاهده است و با استفاده از کوره الکتریکی بازیافت می‌شود.
بعد از تولید کنسانتره مس از سنگ معدنی مس، این کنسانتره‌ها به کارخانه‌های ذوب مس انتقال داده می‌شوند، سپس این کارخانه‌ها بر روی کنسانتره‌های مس عملیاتی انجام می‌دهند که سبب بالارفتن عیار و خلوص آن می‌شود و درنهایت از این محصول خالص و غلیظ مس تولید می شود.
 

کد خبر: ۵۱٬۷۳۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha