۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۷
طرح مهاجرت به امریکا از اساس مشکل دارد/ مسأله فقط ترامپ نیست
بازار گزارش می‌دهد؛

طرح مهاجرت به امریکا از اساس مشکل دارد/ مسأله فقط ترامپ نیست

حتی قبل از ترامپ، سهمیه مهاجرت مبتنی بر کار در آمریکا بسیار ناچیز بود.

بازار؛ گروه بین الملل:  تصویر میزان ورود مهاجران دائمی جهت اشتغال جدید را در ۲۴ کشور عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد. همانطور که قابل مشاهده است نرخ ورود مهاجران دایمی برای کار در ایالات متحده ۰.۰۲ درصد از جمعیت آن در سال ۲۰۱۶ بود.

ایالات متحده آمریکا مهاجران بسیار کمی را برای کار در مقایسه با سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه حتی قبل از روی کار آمدن ترامپ مجاز می داند. از بین ۲۴ کشوری که داده های آنها از طریق سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD در دسترس است، ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۶ برای مهاجرت دائم مبتنی بر اشتغال در رتبه ۲۱ قرار گرفت.

ایالات متحده آمریکا نه تنها در رتبه پایین قرار دارد بلکه فاصله آن با دیگر کشورهای عضو این سازمان چشمگیر است به طوریکه میزان پذیرش آن حدود ۹۰ درصد کمتر از کشورهای نیوزیلند، استرالیا، لوکزامبورگ و کاناداست.

باید گفت نظامی که هم اکنون در کشورهای کانادا، استرالیا و نیوزیلند و برخی کشورها مورد استفاده قرار می گیرد بسیار متفاوت تر از نظام مهاجرت امریکاست. در این کشور اعطای گرین کارت یا کارت اقامت دائم به مهاجران بر اساس معیارهای شایستگی و مهارت است.

ترامپ نیز از زمان به قدرت رسیدن در ژانویه ۲۰۱۷ به این سو چندین بار تلاش کرده است که مهاجرت به ایالات متحده امریکا را متوقف کند. دیوان عالی ایالات متحده امریکا در سال ۲۰۱۸ حکم کرد که رئیس جمهور زمانی می تواند از ورود گروه های مشخص شهروندان خارجی جلوگیری کند که آن ها تهدیدی را متوجه امنیت ملی کنند.

طرح مهاجرتی ترامپ، در پی سخت ‌تر کردن شرایط مهاجرت به آمریکا است. به گفته وی، هدف این طرح، افزایش امنیت مرزی و تغییر معیارهای دریافت گرین کارت است.

در طرح مهاجرتی ترامپ، بیش از پیش بر شایسته سالاری و مهارت محوری تاکید می شود. در این طرح افرادی شایسته اقامت دائمی و کسب عنوان شهروند آمریکائی هستند، که بتوانند به اقتصاد آمریکا کمک کنند. طرح مهاجرتی ترامپ در پی پایان دادن به مهاجرت انبوه افراد بدون مهارت و شایستگی به این کشور، بر اساس معیارهای خویشاوندی، نیازهای بشر دوستانه و یا قرعه کشی و انتخاب تصادفی است.

ترامپ در گذشته نگرانی های امنیت ملی را دلیل منع سفر برخی گروه های خارجی به ایالات متحده امریکا عنوان کرده است. او از جمله در سال ۲۰۱۷ مسافرت شهروندان چند کشور اکثراً مسلمان به ایالات متحده امریکا را منع کرد. او در سال جاری برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مسافرت اروپایی ها به امریکا را متوقف کرد.

 باید گفت اگر جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بعدی انتخاب شود، کنگره ممکن است فرصت داشته باشد تا این سیستم فوق العاده قدیمی که آخرین بار در سال ۱۹۹۰ به روزرسانی شده است، بازنگری کند. داده ها نشان می دهد که این وضعیت حتی قبل از آنکه ترامپ در چهار سال گذشته محدودیت های بیشتری ایجاد کند وجود داشته است، بنابراین بازگشت به دوران قبل از ترامپ این مشکل را برطرف نخواهد کرد.

کد خبر: ۵۱٬۶۸۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha