۱۳ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۸
قیمت بلیط هواپیما افزایش یافت/ پای کمیسیون اصل ۹۰ به گرانی بلیط ایرلاین ها باز شد
بازار گزارش می دهد

قیمت بلیط هواپیما افزایش یافت/ پای کمیسیون اصل ۹۰ به گرانی بلیط ایرلاین ها باز شد

در حالیکه مجلس و وزیر راه و شهرسازی مخالف رشد قیمت بلیط هواپیما هستند گزارشها از آژانس های هواپیمایی حکایت از این دارد که قیمت بلیط هواپیما بصورت زیر پوستی بیش از ۵۰ درصد افزایش داشته و مجلسی ها دست به دامان کمیسیون اصل ۹۰ شده اند تا به نوعی از این اقدام جلوگیری شود.

بازار؛ گروه راه و مسکن: ظاهرا ماجرای رشد و مخالفت با افزایش قیمت بلیط هواپیما تمامی ندارد. از یک سو نمایندگان مجلس با برگزاری چندین جلسه با مسئولان ارشد وزارت راه و شهرسازی و ایرلاین ها مخالفت خود را با این اقدام ایرلاین ها ابراز کرده اند. اما خبرهایی که از برخی آژانس های مسافرتی دریافت می شود حاکی از این است که قیمت بلیط هواپیما بدون توجه به این مخالفت ها و واکنش ها رشد کرده است.  

آنطور که از گفته های برخی از مدیران آژانس های مسافرتی بر می آید این است که ایرلاین ها بی تفاوت به این مخالفت ها، به صورت زیر پوستی اقدام به افزایش قیمت بلیط کرده و آنرا به اطلاع این آژانس ها رسانده اند.  

این در حالیست که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی اخیرا با تاکید براین که قیمت گذاری بلیت هواپیما طبق قانون وظیفه دولت نیست و براساس عرضه و تقاضا تنظیم می‌شود، گفت: تغییر قیمت‌ها در اول آبان ماه متوقف شد تا نتیجه نهایی بعد از بررسی‌های بیشتر اعلام شود.

این اظهارات مقام ارشد وزارت راه و شهرسازی، به نوعی به ایرلاین ها این پیام را داد که حتی اگر صورت های مالی آنها نیز آماده نشود رشد قیمت بلیط ها می تواند زودتر از بررسی این صورت های مالی انجام شود.  

اما محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ورود کمیسیون عمران مجلس به پرونده افزایش قیمت بلیط هواپیما، گفت: این کمیسیون در هفته گذشته نشستی را با حضور رئیس سازمان هواپیمایی و برخی مدیران ایرلاین ها برای بررسی علل افزایش قیمت ها برگزار کرد، همچنین نشستی در هفته جاری با حضور اعضای انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی برگزار می شود تا تمام تبعات و اثرات موضوع افزایش قیمت بلیط بررسی شود.

این اظهارات رئیس کمیسیون عمران این پیام را به مخاطبان خاص و عام خود داد که قیمت بلیط هواپیما به آن میزان بالا افزابش نخواهد داشت.  

از کمیسیون عمران نیز خبر می رسد که صورت حساب مالی ایرلاین ها در سال ۹۸ در کمیسیون عمران مورد بررسی و بازبینی قرار خواهد گرفت.

علی آذری نماینده مردم قوچان و فاروج  و عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بازار نیز با اشاره به اینکه اعضای این کمیسیون به پرونده فعالیت اقتصادی و صورت های مالی ایرلاین ها ورود کرده اند تاکید کرد: بررسی رشد قیمت بلیط هواپیما و صورت های مالی ایرلاین ها در اختیار کامل، رئیس کمیسیون عمران مجلس قرار دارد. و حال که بنده در کمیسیون اصل ۹۰ هم حضور دارم این موضوع را به شدت پیگیری خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی آژانس های هواپیمایی به صورت زیر پوستی تا ۵۰ درصد قیمت های خود را افزایش داده اند؟ گفت: کمیسیون عمران مجلس با هر گونه افزایش قیمت بلیط هواپیما قبل از نهایی شدن و اتمام بررسی صورت های مالی ایرلاین ها مخالف است و قطعا در این خصوص ورود خواهد کرد.

اما مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی کشور با تاکید بر اینکه نرخ بلیط هواپیما تابع عرضه و تقاضا است و دولت نباید برای قیمت بلیط هواپیما ورود کند به خبرنگار خبرگزاری بازار گفت: همانطور که گفته بودیم عدم رشد قیمت بلیط هواپیما تا اطلاع ثانوی است و باید بررسی شود اما اینکه ایرلاین ها بحثی را در خصوص ابلاغ رشد قیمت ها به آژانس ها داشته اند صحت ندارد.

وی در پاسخ به این پرسش که مجلسی ها اعلام می کنند که مخالف این افزایش قیمت بلیط هستند افزود:  این که ایرلاین ها به شدت دچار ضرر مالی شده اند بر هیچ کسی پوشیده نیست اما اینکه مجلسی ها مخالف این افزایش قیمت هستند همانطور که قبلا هم گفته بودم می توانند با حذف برخی عوارض بلیط هواپیما که یکی از آنها عوارض شهرداری است قیمت بلیط هواپیما را تا ۱۰ درصد کاهش دهند.  

اکثر مدیران عامل ایرلاین ها به خصوص مدیر عامل کیش ایر چندی پیش اعلام کرده بود که بهای کنونی بلیط هواپیما و قیمت تمام شده هر صندلی با دلار ۱۱ هزار تومانی محاسبه و اعلام می شود در حالیکه نرخ ارز و دلار این روزها در مرز ۳۰ هزار تومان است. پس این عدم رشد بهای بلیط مستلزم این است که دولت مابه التفاوت رشد نرخ ارز از ۱۱ هزار تومان تا ۳۰ هزار تومان را به ایرلاین ها جبران و بپردازد.  

این در حالیست که ایرلاین ها اعلام می کنند چون بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا، پروازهای هوایی با ۶۰ درصد ظرفیت خود انجام می شود، قیمت ها باید بالا برود.

مجتبی یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفتگو با بازار با انتقاد از افزایش قیمت بلیط هواپیما و با اشاره به اینکه این رشد قیمت ها را نباید مردم تحمل کنند گفت: بر اساس مصوبه دولت قیمت بلیط هواپیما براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود و میان ایرلاین ها برای ارائه نرخ های مناسب تر و خدمات بهتر رقابت ایجاد می کند اما به نظر می رسد این مصوبه نیز به درستی اجرایی نشد.

وی تاکید کرد: کمیسیون عمران مجلس در این خصوص کوتاه نخواهد آمد و از ظرفیت کمیسیون اصل ۹۰ نیز استفاده خواهد کرد.

خبرنگار خبرگزاری بازار در تماس با برخی آزانس های مسافرتی از تغییر قیمتها به این نتیجه رسید که برخی آژانس ها با پشتیبانی ایرلابن ها نرخ بلیط را افزایش داده اند.  

به عنوان مثال قیمت بلیط رفت و برگشت به کیش در دوران غیر پیک و به تاریخ ۱۷ آبان ماه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.  

مدیران آژانس های مسافرتی عنوان می کنند که این روزها به غیر از مسیر کیش و قشم که پروازهای چارتری برقرار می کنند سایر ایرلاین ها بر اساس عرضه و تقاضا بلیط های خود را به فروش می رسانند.

کد خبر: ۵۱٬۴۷۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha