۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
گلایه‌مندی کرجی ها از کمبود روغن؛ مسئولان: مشکل به زودی رفع می شود
گزارش بازار؛

گلایه‌مندی کرجی ها از کمبود روغن؛ مسئولان: مشکل به زودی رفع می شود

کرج- چندیست که روغن در بازار البرز کمیاب شده است به گونه ای که برخی شهروندان از این موضوع گله مند هستند و موفق به تهیه این کالای ضروری برای استفاده روزانه خود نمی شوند.

بازار؛ گروه استانها: به گفته مسئولان، وارداتی بودن مواد اولیه تولید روغن نباتی و تاخیر در ترخیص این کالا از گمرک از چندی پیش باعث کمیابی این کالا در بازار شد و روغن مایع خوراکی نیز شرایط مشابهی را تجربه کرد.

از طرفی در چنین مواقعی سوءاستفاده برخی سودجویان از شرایط کمبود و احتکار کالا بر بدتر شدن شرایط دامن می زند که نمونه آن کشف ۳۵ تن روغن مایع خوراکی در پایتخت بود. اما آنطور که مسئولان‌ مربوطه در استان اذعان کرده اند مواد اولیه تولید روغن نباتی در حال ترخیص است و همچنین سهمیه روغن استان ها نیز درحال توزیع است که می تواند مشکل کمبود این کالا را در استان رفع کند. به تبع توزیع سهمیه روغن در استان ها توزیع هزار تن از این کالا از ابتدای هفته در البرز نیز آغاز شده است.

گلایه شهروندان از کمبود روغن خوراکی در بازار 
یکی از شهروندان کرجی در این باره گفت: در دو یا سه ماه اخیر روغن جامد نایاب شده است و موفق به خرید آن نشده ام از طرفی برای خرید روغن مایع نیز در چند روز گذشته به چند فروشگاه مراجعه کردم ولی موفق به خرید این کالا نشدم.

مرضیه ترابی در گفتگو با خبرنگار بازار افزود: روغن های دیگری نیز که بتوان برای طبخ غذا به کار برد مانند روغن کنجد، زیتون و ذرت در فروشگاه ها موجود است اما از نظر هزینه ای به صرفه نیست و همه مردم توان خرید چنین روغن هایی را ندارند. تقاضا دارم مسئولان برای رفع مشکل کمبود روغن چاره ای بیاندیشند. 

هزار تن روغن خوراکی در البرز توزیع می شود
مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز در گفتگو با خبرنگار بازار با اشاره به اینکه ۲۰ هزار تن سهمیه روغن خوراکی برای کل کشور در نظر گرفته شده است، گفت: سهمیه روغن خوراکی البرز هزار تن است که سعی می شود هرچه سریع تر به استان رسیده و در فروشگاه ها توزیع شود.

پرویز زرگر افزود: ما از طریق شرکت غله و خدمات بازرگانی پیگیر سهیمه استان هستیم که وقتی تحویل شود قطعا مشکل کمبود روغن رفع می شود. برای این منظور محل توزیع خاص در نظر گرفته شده بود که در خواست کردیم در کل فروشگاه ها توزیع شود.

اگر افزایشی در قیمت ها باشد کشوری است و صرفا در استان البرز نیست. نوسانات ارز تاثیرات خود را بر بازار می گذارد اما نیاز به برنامه ریزی جامعی برای تنظیم قیمت ها در بازار با توجه به شرایط ایجاد شده وجود دارد و ثبات ارز می تواند مشکلات را رفع کند

وی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه قیمت این کالا با افزایش مواجه است یا خیر، گفت: اگر افزایشی در قیمت ها باشد کشوری است و صرفا در استان البرز نیست. نوسانات ارز تاثیرات خود را بر بازار می گذارد اما نیاز به برنامه ریزی جامعی برای تنظیم قیمت ها در بازار با توجه به شرایط ایجاد شده وجود دارد و ثبات ارز می تواند مشکلات را رفع کند.

مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری البرز با اشاره به برخی از سودجویی ها از شرایط کمبود کالاها گفت: مسئولان و ارگان های تامین کننده و برنامه ریز باید توجه کنند که خلاء در بازار ایجاد نشود زیرا برخی سوءاستفاده گران اقدام‌به احتکار کالا می کنند یا مردم‌نیز با شنیدن زمزمه های کمبود یک‌کالا بیش از میزان مصرف خریداری می کنند.

این موضوع هم باعث التهاب در بازار و ایجاد بازار سیاه می شود و هم از نظر بهداشتی نگهداری طولانی مدت اقلام صحیح نیست. بنابراین مسئولان باید برنامه ریزی تامین مواد غذایی مورد نیاز را به گونه ای انجام دهند که برمبنای نیاز مردم باشد تا مشکلات بعدی ایجاد نشود و احساس کمبود وجود نداشته باشد که برخی اقدام به خرید بیش از حد بعضی اقلام کنند.

توزیع روغن در البرز آغاز شد 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت البرز نیز از توزیع سهمیه روغن در البرز خبر داد و گفت: در موضوع روغن با توجه به کمبودها و شایعاتی که ایجاد شده، جلساتی در وزارت خانه انجام شد و از هفته گذشته میزان مورد نیاز استان از طریق وزارت صمت اعلام و توزیع روغن از آغاز هفته در فروشگاه های زنجیره ای آغاز شده است.

با توجه به اینکه حمل روغن خام از بندر به سمت بهشر و سایر کارخانجات تصفیه روغن نیز  سرعت گرفته است، به زودی و تا یک یا دو هفته آینده مشکلی در زمینه تامین روغن نخواهیم داشت

علی ربیعی تصریح کرد: با توجه به اینکه حمل روغن خام از بندر به سمت بهشر و سایر کارخانجات تصفیه روغن نیز  سرعت گرفته است، به زودی و تا یک یا دو هفته آینده مشکلی در زمینه تامین روغن نخواهیم داشت.

وی افزود: در مورد کالاهای اساسی و دیگر کالاها چون آرد نیز وضعیت به همین منوال است و کمبود و مشکلی وجود ندارد. امیدواریم که به یاری مردم در تامین کامل کالاهای اساسی مشکلی نداشته باشیم.

مواد اولیه تولید روغن نباتی به بازار تزریق می شود
رییس اتاق اصناف البرز در خصوص دلیل کمبود روغن نباتی مصرفی خانوار در چند هفته اخیر اظهار کرد: بر اساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، در چند هفته اخیر بخش عمده‌ای از روغن نباتی برای برخی واحدهای صنفی صنعتی مثل نانوایی‌ها و قنادی‌ها اختصاص داده شد و هم اکنون در حال توزیع است.

بهروز حصاری با اشاره به تلاش برای تامین روغن نباتی مصرفی خانوار هم گفت: با اطلاعاتی که از سازمان صمت دریافت کرده‌ایم، مواد اولیه مورد نیاز برای تولید روغن نباتی مصرفی خانوار هم در حال ترخیص از گمرک است و این مواد اولیه به زودی به واحدهای تولیدی تزریق می‌شود.

حصاری اضافه کرد: با تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولیدی، به زودی چرخه تولید این کالا به روال عادی بازگشته و مشکل کمبود روغن نباتی در بازار حل می‌شود.

حال با توجه به آغاز توزیع روغن نباتی در استان امید می رود کمبود این کالا ظرف هفته های آتی در استان بر طرف شود و تشدید نظارت ها آرامش را به بازار این کالا بازگرداند.

کد خبر: ۵۱٬۴۵۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha