۲۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۶
شاهرود ۲۰ معدن آهک دارد/ ایجاد کارخانه ساخت کاغذ از آهک
رئیس صنعت، معدن و تجارت شاهرود:

شاهرود ۲۰ معدن آهک دارد/ ایجاد کارخانه ساخت کاغذ از آهک

شاهرود - رئیس صنعت، معدن و تجارت شاهرود با اشاره به ظرفیت‌های خوب معدنی در این شهرستان مانند وجود ۲۰ معدن آهک، گفت: راه‌اندازی کارخانه کاغذ کربنات می‌تواند اشتغال‌زایی خوبی را به شهرستان هدیه دهد.

محمدرضا کاملی در گفتگو با خبرنگار بازار، ضمن بیان اینکه کارخانه ساخت کاغذ از آهک در شاهرود با حضور سرمایه‌گذار به‌زودی ایجاد می‌شود، ابراز کرد: این کارخانه فرایند تولید کاغذ را از آهک دارد که با توجه به وجود ۲۰ معدن آهک در شاهرود می‌تواند زمینه خوبی برای اشتغال‌زایی باشد.

وی بابیان اینکه شاهرود دارای معادن وسیع فلزی نیز است، بیان کرد: معمولاً سرمایه‌گذاران ما درزمینهٔ معدن به‌خصوص فراوری معدنی به مشکل آب و برق برمی‌خورند.

رئیس صمت شاهرود بابیان اینکه وجود زیرساخت‌ها می‌تواند به سرمایه‌گذاری منجر شود، بیان کرد: سرمایه‌گذاری قطعاً به رونق فرآوری و صنایع تبدیلی می‌انجامد.

کاملی بابیان اینکه دوری از خام فروشی به‌خصوص در حوزه معادن فلزی شاهرود ضروری است، گفت: هیچ‌کس نمی‌خواهد خام فروشی صورت گیرد چراکه معادن دوباره بازیافت نمی‌شوند و باید از آن‌ها بهترین استفاده را کرد لذا صنایع فرآوری می‌توانند بهترین ارزش‌افزوده‌ها را به ما برسانند به شرطی که بتوانیم سرمایه‌گذاران آن را جذب کنیم.

وی افزود: زمانی معادن برای خود، وزارتخانه‌ داشتند اما زمانی که با صنایع و تجارت ادغام صورت گرفت قدرت معادن کاهش یافت و این را باید امروز بپذیریم همچنین بسیاری از امور مانند پهنه و اکتشاف و ... از دست صمت علناً خارج‌شده است لذا تا حدی قدرت این نهاد کم شده است.

رئیس صنعت معدن شاهرود بابیان اینکه خام فروشی دو نوع دارد نخست فروش به خارج کشور و دوم خارج استان است که اولی بسیار بدتر است و هیچ‌کس نمی‌خواهد این مسائل رقم بخورد اما زیرساخت‌ها هم باید فعال شوند.

کاملی گفت: شاهرود و میامی در استان سمنان امروز پایلوت این فلز هستند اینکه چرا مس وجود دارد اما آهن نه باید این‌گونه پاسخ داد که مس دارای یک درصد عیار است اما آهن ۶۰ درصد یعنی اگر بخواهیم مس را حمل کنیم ۹۹ درصد باطله حمل خواهیم کرد و با این میزان کرایه‌ها و سوخت و ... سرمایه‌گذار رغبتی برای صدور به دیگر استان‌ها و کشورها ندارد پس به‌صرفه است که مس در مکان فراوری شود درنتیجه در شرق استان چهار الی پنج واحد تولیدی مس وجود دارد و چهار واحد دیگر نیز در حال احداث هستند.

وی افزود: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات واحدهای فرآوری معدنی در سطح استان سمنان موضوع کمبود آب است و این امر می‌تواند رغبت سرمایه‌گذاران را کاهش دهد.

رئیس صمت شاهرود گفت: برق را می‌توان تأمین کرد و نهایتاً ژنراتور در محل قرار داده می‌شود اما آب را که نمی‌توان تأمین کرد لذا باید شرایط را فراهم کنیم البته قول‌هایی برای این موضوع داده‌شده که باید دید چه می‌شود هرچند این قول‌ها نیز در سیستم اداری بروکراسی هستند.

کد خبر: ۵٬۱۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha