۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۶
هنر «نی چیت» بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیا می‌شود
مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد:

هنر «نی چیت» بافی در کهگیلویه و بویراحمد احیا می‌شود

یاسوج- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد از احیای هنر «نی چیت» بافی در استان خبر داد و گفت: دست بافته «نی چیت» به عنوان دیوار، دور تا دور سیاه چادر قرار گرفته و علاوه بر زیبایی نقش حفاظتی نیز دارد.

به گزارش خبرنگار بازار، مجید صفایی یکشنبه شب در جمع خبرنگاران در محل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: احیای هنر نی چیت بافی یکی از برنامه های میراث فرهنگی در راستای حفظ میراثی ماندگار و ارزشمند و درآمدزایی برای هنرکندان و مشتاقان این هنر است.

وی با بیان اینکه حمایت از تولیدات صنایع دستی در راستای جهش تولید، خودکفایی و تحقق اقتصاد مقاومتی امری مهم است، گفت: یکی از هنرهایی که از گذشتگان این دیار به یادگار مانده هنر زیبای نی چیت بافی است که قدمتی بسیار دارد.

صفایی اظهار داشت: نی چیت دست بافته ای است که همچون دیوار دور تا دور سیاه چادر قرار گرفته و علاوه بر زیبایی نقش حفاظتی نیز دارد.

وی تصریح کرد: لبه های نی چیت با موی بز دور دوزی شده و وسط نی ها نیز توسط موی بز در شکل ها و نقش های مختلف بهم بافه می شدند.

صفایی افزود: استفاده از موی بز در بافت نی ها باعث می شود که نی چیت همچون عایقی برای گرما و سرما باشد و برای تولید نی چیت از پشم رنگی یا خود رنگ و حصیر که تشکیل شده از نی‌های نازک و بلند، استفاده می‌شود.

وی بیان داشت: تولید نی چیت باید همچون روستاهای شهرستان باشت در کارگاه های خانگی در روستاهای مختلف رونق گیرد و این رونق به اشتغالزایی و افزایش تولید منجرمی شود و در این راستا تسهیلات ارزان قیمت به هنرمندان نی چیت باف پرداخت می شود.

کد خبر: ۵۱٬۳۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha