۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۱
فقدان زیرساخت، گرهی کور در توسعه بلاد شاپور؛ هفت گنبد مرهم می خواهد
گزارش بازار؛

فقدان زیرساخت، گرهی کور در توسعه بلاد شاپور؛ هفت گنبد مرهم می خواهد

یاسوج- شهر دهدشت که تاریخچه کهن بلاد شاپور را با خود دارد و روایتگر قصه های بسیاری از تاریخ دوره ساسانیان است، همچنان در نبود زیرساختهای گردشگری، از محرومیت در این وادی رنج می برد.

صدیقه امیدی؛ بازار: شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد است که در دوره ساسانیان توسط پسر اردشیر اول ساخته شده و در آن دوران به نام بلاد شاپور شهرت داشت، اما شروع پی ریزی شهر کنونی دهدشت را پس از دوره مغول ها از اواخر دوران تیموریان می دانند.

بافت قدیم دهدشت که بخش‌هایی از آن بر جای مانده‌است، منسوب به دوره صفوی است و ۳۵هکتار وسعت دارد.

در این میان اما شهرستان کهگیلویه با داشتن جاذبه های بسیار گردشگری و تاریخی و داشتن قلعه های کهن که خود هزار و یک شبی از قصه های بسیار را در تاریخ خود دارد، از کمترین امکانات و زیرساختهای گردشگری برخوردار نیست و شهر دهدشت به عنوان شهری که تاریخ بلاد شاپور را در خود دارد، هنوز در ابتدای راه ایستاده است تا این همه ظرفیت مغفول بماند.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

به لحاظ در آمد زایی، جایگاه گردشگری در جهان به عنوان بزرگ‌ترین صنعت خدماتی است و گردشگری یا توریسم به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنایع دنیا محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۹ بعد از صنایع شیمیایی با درآمد (۱.۹۳۳ میلیارد دلار) و نفت و گاز با درآمد (۱.۹۶۰ میلیارد دلار) با عدد ۱.۵۸۶ دلار در جایگاه سومین صنعت برتر جهان قرار داشت.

گردش مالی صنعت گردشگری در جهان به عنوان یکی از منابع تامین مالی به رشد و توسعه‌ اقتصادی کشورها کمک می‌کند و همه بخش‌های اقتصاد را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد که این امر لزوم توجه به زیرساختهای گردشگری و ایجاد محیطی امن و مناسب برای گردشگران را در هر اقلیمی گوشزد می کند.

طبیعتی بکر با بیش از ۱۰۰ منطقه گردشگری در کهگیلویه

شهرستان کهگیلویه به مرکزیت شهر دهدشت، طبیعتی بکر با بیش از ۱۰۰ منطقه گردشگری و تفریحی دارد که می تواند مامنی برای کسانی باشند که می خواهند چند صباحی روزگار را در سایه سار رودها و درختان و دشتها بگذرانند، با پای عشایر بر سنگها قدم گذاشته و قاب طلایی روزشان طلوع خورشید بر شانه کوه باشد.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

این شهرستان به دلیل برخورداری از بافت‌های قدیمی، از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه توریسم برخوردار است که این امر با توجه به ساخت جاده ملی پاتاوه- دهدشت می‌تواند زمینه جذب گردشگر بیشتری را برای این شهرستان و شهر دهدشت فراهم کند.

توسعه زیرساخت ها در این مناطق می تواند جهشی برای توسعه اقتصادی باشد، در شهری که در گذشته نزدیک‌ترین مرکز ارتباط تجاری بین شهر اصفهان و بنادر جنوبی کشور بوده ‌است

داشتن مکانهای تاریخی باستانی و قلعه ها، طبیعت بکری که در زمستان و بهار از گردشگران دل می برد و مارون که می خواند و می رود، همه تابلوی بی نظیری است که می تواند دل هر بیننده ای را برباید و در این میان توسعه زیرساخت ها در این مناطق می تواند جهشی برای توسعه اقتصادی باشد، در شهری که در گذشته نزدیک‌ترین مرکز ارتباط تجاری بین شهر اصفهان و بنادر جنوبی کشور بوده ‌است.

افزایش زمینه جذب گردشگر در دهدشت

فرماندار شهرستان کهگیلویه در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: شهر دهدشت به دلیل برخورداری از بافت‌های قدیمی از ظرفیت ویژه‌ای در حوزه اکوتوریسم برخوردار است.

عبدالعزیز موسوی افزود: وجود اقامتگاه های بوم گردی نقش مهمی در تأمین این نیاز و جذب گردشگر دارد.

وی بیان داشت: با توجه به وجود جاده ملی پاتاوه-دهدشت، زمینه جذب گردشگر و توریسم برای دهدشت افزایش یافته است.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

موسوی با بیان اینکه بافت تاریخی دهدشت دارای ردیف اعتبار ملی به صورت سالانه است، گفت: توسعه زیرساختهای گردشگری در شهر دهدشت ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی را به دنبال دارد.

یکی از مزایای مهم در گردشگری شهر دهدشت، بافت تاریخی این شهر است که آمیخته با هنر و هویت مردم بوده و با فرهنگ اصیل مردم کهگیلویه مرتبط است

وی افزود: یکی از مزایای مهم در گردشگری شهر دهدشت، بافت تاریخی این شهر است که آمیخته با هنر و هویت مردم بوده و با فرهنگ اصیل مردم کهگیلویه مرتبط است.

لزوم توسعه زیرساخت های گردشگری متناسب با ظرفیت ها

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: توسعه زیرساختهای گردشگری در استان کافی نیست و در این محور باید رشد بهتری شکل بگیرد.

سعید طالب پور افزود: با توجه به ظرفیت‌ها، استان می‌تواند حرف‌های زیادی در محور گردشگری کشور داشته باشد و رشد متناسب زیرساخت‌ها در کنار پتانسیل‌ها یک نیاز زنجیره‌ای بوده و باید به آن توجه شود.

وی بیان داشت: در قالب طرح جامع گردشگری استان باید محورهای مهم و کلیدی دیده شده و با برنامه ریزی های انجام شده، در یکسال اخیر بافت تاریخی دهدشت با احیا و بازسازی در مسیر توسعه قرار گرفته و در این راستا ۳۵ حجره برای ایجاد اشتغال و حضور سرمایه گذاران مرمت و احداث شده است.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

طالب پور تصریح کرد: زمینه حضور سرمایه گذاران و گردشگران با ساماندهی بازارچه بافت تاریخی دهدشت، برای رونق این بازار مهیا می‌شود و احیا و مرمت این بافت تاریخی علاوه بر درآمدزایی، نقش مهمی در توسعه شهرستان کهگیلویه خواهد داشت.

وی افزود: پروژه مرمت و بازسازی بافت تاریخی دهدشت بیش از ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بازار شهر تاریخی دهدشت بعد از افتتاح با هدف رونق و اشتغال‌زایی صنعت گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

دهدشت از زیرساختهای ابتدایی گردشگری نیز محروم است

نائب رئیس انجمن راهنمایان گردشگری کهگیلویه و بویراحمد و فعال گردشگری نیز در این راستا در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: گردشگری به عنوان یکی از سه محور توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد در سند آمایش سرزمین مورد توجه قرار گرفته و در این راستا، وجود زیرساختهای لازم مسیر را برای توسعه گردشگری فراهم می کند اما این امر در شهرستان کهگیلویه و شهر دهدشت هنوز میسر نشده است و دهدشت از زیرساختهای ابتدایی گردشگری نیز محروم است.

مهدی پورانصاری افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد و به تبع آن شهرستان کهگیلویه ظرفیت‌های طبیعی بسیاری با قابلیت گردشگری دارد.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

وی بیان داشت: ظرفیتهای بالفعل بسیاری در استان وجود دارد که با صرف کمترین هزینه ها می توان بیشترین بهره برداری را از آنها کرد.

پورانصاری با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد سه هزار جاذبه گردشگری، ۶۷۰ جاذبه طبیعی و دو هزار و ۳۳۰ جاذبه تاریخی دارد، گفت: این استان هفتمین استان هدف گردشگری بوده و یکی از قابلیتهای مهم آن وجود زندگی عشایری است که می توان جذب گردشگر را با فراهم کردن شرایط در این حوزه افزایش داد.

بین کمبود خدمات و زیر ساختها و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط مستقیم وجود دارد

وی نبود زیرساخت‌های لازم در برخی از این مناطق و اماکن گردشگری، کمبود سرویس‌های بهداشتی و آب آشامیدنی و نبود پارکینگ را از مشکلات مکان‌های تفریحی و گردشگری عنوان کرد و گفت: بین کمبود خدمات و زیر ساختها و توسعه نیافتگی صنعت گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد ارتباط مستقیم وجود دارد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه یکی از نیازهای مهم در شهر دهدشت و مقاصد گردشگری شهرستان کهگیلویه ایجاد کمپینگ های اقامتی، ساخت اردوگاه های تفریحی واقامتی و ایجاد سرویس های بهداشتی است، گفت: ایجاد اقامتگاه های بومگردی در مناطق روستایی و عشایری کهگیلویه، می تواند زمینه اقامت مهمانان در این مناطق و درآمدزایی برای جوامع محلی را به دنبال داشته باشد.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

پورانصاری اظهار داشت: در جوامع علاقه مند به توسعه گردشگری برای دستیابی به پایداری گردشگری، سنجش توانهای محیطی از یک سو و انتخاب گونه مناسب گردشگری از اهمیت ویژه در آمایش سرزمین برخوردار است.

کهگیلویه و بویراحمد با توسعه زیرساخت های گردشگری اش می تواند یکی از قطبهای اصلی در جنوب کشور برای جذب گردشگر خارجی باشد

وی افزود: گردشگری و اقتصاد گردشگری، در حال تبدیل شدن به یکی از ارکان اصلی اقتصاد تجاری جهان است و کهگیلویه و بویراحمد با توسعه زیرساخت های گردشگری اش می تواند یکی از قطبهای اصلی در جنوب کشور برای جذب گردشگر خارجی به خصوص در حوزه طبیعت گردی باشد.

این فعال حوزه گردشگری با بیان اینکه شهرستان کهگیلویه تاریخی از دوران صفویه را به یادگار دارد، گفت: دهدشت، شهر تاریخی بلاد شاپور را در خود جای‌داده که دارای بارگاه هفت امامزاده است و به این دلیل به شهر «هفت‌گنبد» نیز شهرت یافته و در شهرستان کهگیلویه باغ عمران، چشمه کورسا، امامزاده امیر یوسف، سرکرته، باغ و آبشار المون، قلعه قدیمی و روستای تاریخی آرند دل هر بیننده‌ای را می‌ربایند.

نبود زیرساختها زخمی برتن بلاد شاپور| هفت گنبد مرهم می خواهد

پورانصاری اظهار داشت: غار پیرزن در قلعه دختر دهدشت در دیواره‌ای به طول ۳۰ متر قرار دارد و یکی از جاذبه‌های گردشگری دهدشت در کهگیلویه است، درون غار تاکنون شناسایی نشده و به سبب صعب‌العبور بودن مسیر آن درگذشته راه‌هایی به‌وسیله دست به درون غار ایجادشده بود که با گذشت زمان از بین رفته است و قلعه‌های دختر، امامزاده چله خان و «کتیبه تنگ پیرزال» از دیگر جاذبه‌های گردشگری در شهرستان کهگیلویه است.

اما آنچه می تواند مرهمی بر زخمهای گردشگری این دیار باشد، نگاهی نو به سفر است چرا که همواره سفر رسم خوشایندی است که می‌توان با آن شب یک دهکده را وزن کنیم، گرمی لانه لک‌لک‌ها را ادراک کنیم، بگذاریم که احساس هوایی بخورد، کفش‌ها را بکند و به دنبال بهار، از سر گل‌ها بپرد و در جایی که طبیعت و تاریخ با هم گره خورده است، نردبان از سر دیوار بلند، صبح را روی زمین می‌آرد.

کد خبر: ۲۰۸٬۸۹۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha