۱۲ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۰
معنی دارترین سقوط شاخص؛ بازار سهام در انتظار پیروزی بایدن
بازار داغ پیش بینی های انتخاباتی؛

معنی دارترین سقوط شاخص؛ بازار سهام در انتظار پیروزی بایدن

یک روز تا انتخابات باقی مانده است و بالغ بر ۹۲ میلیون نفر تاکنون رای داده اند. این رقابت نزدیک برای پیروزی در انتخاباتی که بسیاری از آن به عنوان مهمترین انتخابات ریاست جمهوری در امریکا نام می برند، به آخرین روزهای خود نزدیک شده است و همه منتظر نتیجه آن هستند.

بازار؛ گروه بین الملل: یک روز تا انتخابات ریاست جمهوری در امریکا باقی مانده است و بالغ بر ۹۲ میلیون رای تا کنون به صندوق های رای وارد شده است. شمار آرای زودهنگام در امریکا بالغ بر ۷۰ درصد کل شمار آرایی است که در انتخابات سال ۲۰۱۶ شرکت کرده بودند و انتظار می رود رکورد شمار آرای  مردم در انتخابات شکسته شود.

سی ان ان در گزارشی نوشت: «شاخص اس اند پی ۵۰۰ از روز ۳۱ جولای تا ۳۱ اکتبر سال جاری بالغ بر ۰.۰۴ درصد تنزل داشته است و افت ارزش این شاخص نشان می دهد که بازار سهام امریکا انتظار دارد جو بایدن پیروز انتخابات باشد.»

مرکز مطالعات و پیش بینی انتخابات امریکا اخیرا مطالعه ای روی عملکرد بازار سهام در امریکا در سالهای انتخابات، انجام داده است. طبق این مطالعه از جنگ جهانی دوم تا کنون هر بار ارزش سهام اس اند پی ۵۰۰  طی سه ماه منتهی به  ماه نوامبر سالی که انتخابات در آن برگزار می شود، کاهش پیدا کند، رییس جمهور یا حزب حامی رییس جمهور با احتمال ۸۸ درصد در انتخابات شکست خواهد خورد در حالیکه با افزایش ارزش این سهم طی سه ماه منتهی به انتخابات، حزب رییس جمهور با احتمال ۸۲ درصد برنده انتخابات می شود. سام استومول، تحلیل گر این مرکز در مصاحبه ای با سی ان ان گفت: «امسال  انتخابات بسیار نزدیک است و با وجود اینکه آمارهای  مرتبط با وال استریت نشان دهنده شکست ترامپ است ولی میزان کاهش  ارزش سهام اس اند پی ۵۰۰ به اندازه ای نیست که بتوان با جدیت در مورد پیروزی بایدن صحبت کرد ولی شانس او بر اساس  مدلهای ما بالاتر از ترامپ است.»

موسسات دیگر هم پیروزی بایدن را پیش بینی کرده اند
این پیش بینی در شرایطی ارایه شد که بازار پیش بینی نتیجه انتخابات در امریکا بسیار داغ است. روز گذشته نشریه وال استریت ژورنال پیش بینی خود مبنی بر پیروزی بایدن در این انتخابات را ارایه داد. یک پیش بینی غیر منتظره از نشریه ای که  انتظار می رفت حامی حزب جمهوری خواه در امریکا باشد.

 گلدمن ساکس نیز پیش بینی کرده است در سال جاری ما با موج آبی در امریکا مواجه خواهیم بود وهم پست ریاست جمهوری و هم اکثریت سنا در این انتخابات به حزب دموکرات اختصاص می یابد. گلدمن ساکس موج آبی در امریکا را نتیجه مثبتی برای بازارهای مالی و بازار سهام در این کشور می داند و بر این باور است که اقتصاد در نتیجه روی کار آمدن حزب دموکرات به اوج می رسد.

در گزارش گلدمن ساکس آمده است:« موج آبی در امریکا می تواند شانس تایید بسته های حمایت مالی با ارزش حداقل ۲ هزار میلیارد دلار را در فاصله کمی بعد از روی کار آمدن جو بایدن در روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱ افزایش می دهد و تزریق این منبع مالی به اقتصاد امریکا می تواند به معنای به چرخش درآمدن چرخ های اقتصاد کشوری باشد که با شدیدترین موج بیماری روبرو شده است.

از طرف دیگر برنامه های بلند مدت بایدن برای توسعه زیر ساختها، توجه به مسایل زیست محیطی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی و آموزشی با کمترین هزینه ممکن را نیز از دیگر عوامل اثر گذار در تقویت رشد اقتصادی کشور در سالهای بعد از انتخاب بایدن  پیش بینی کرده است.»گلدمن ساکس در ادامه نوشت: «این بسته حمایتی مالی تقریبا معادل درآمد مازادی است که دولت از افزایش نرخ مالیات دریافت می کند.»

دیدگاه متضاد جی پی مورگان و موسسه مودی
 جی پی مورگان دیدگاه متفاوتی دارد. دوبراوکو لاکوس، استراتژیست ارشد بانک جی پی مورگان در مصاحبه ای با بلومبرگ گفت: «پیروزی حزب دموکرات در انتخابات سوم نوامبر  تاثیر منفی روی بازار دارایی ها دارد. این تاثیر موقتی و در ابتدای انتشار خبر خواهد بود ولی به تدریج بازار به تعادل می رسد.»

دونالد ترامپ رییس جمهوری امریکا در طول رقابتهای انتخاباتی بارها بیان کرد انتخاب بایدن باعث تخریب اقتصاد امریکا می شود و بازار سهام کشور را به سمت تباهی هدایت می کند. او سیاستهای بایدن را برای اقتصاد امریکا سمی ارزیابی کرده است و او را گزینه نامناسبی برای اقتصاد کشور دانسته است.

 موسسه مطالعاتی مودی نظریه مطرح شده توسط جی پی مورگان را نادرست می داند. طبق گزارش منتشر شده توسط این موسسه در صورتیکه طرح های اقتصادی بایدن اجرا شود بالغ بر ۷.۴ میلیون فرصت شغلی تازه در امریکا ایجاد خواهد شد و تا نیمه سال ۲۰۲۲ امریکا شاهد اشتغال کامل و رسیدن به مرز بیکاری طبیعی خواهد بود. این در حالیست که با اجرای سیاستهای اقتصادی مطرح شده توسط ترامپ برای رسیدن به مرز اشتغال کامل حداقل باید چهار سال صبر کرد. در واقع سیاستهای ترامپ نمی تواند به سرعت تاثیر بحران های ناشی از همه گیری کرونا روی اقتصاد کشور را به سرعت از بین ببرد در حالیکه سیاستهای بایدن این توانایی را دارد که اقتصاد امریکا را احیا کند.

دانشکده مدیریت دانشگاه ییل هم مطالعه ای روی مدیرعامل های شرکتهای بزرگ صنعتی و تجاری در امریکا انجام داد و از آنها پرسید که در روز سوم نوامبر به کدام کاندید رای خواهند داد. طبق این مطالعه ۷۷ درصد از مدیرانی که در این مطالعه شرکت کرده اند طرفدار بایدن بودند و بالغ بر ۶۰ درصد آنها پیش بینی کردند که بایدن در این انتخابات پیروز می شود . بانک یو بی اس هم اواسط ماه اکتبر یک نظر سنجی روی ۵۰۰ مالک کسب و کار بزرگ و ۱۰۰۰ سرمایه گذار در امریکا انجام داد و از آنها در مورد کاندیدای مورد نظرشان سوال کرد. این مطالعه نشان داد ۵۵ درصد از مالکان کسب و کارها خواهان پیروزی ترامپ  هستند در حالیکه ۵۱ درصد از سرمایه گذاران بزرگ از بایدن حمایت می کنند.

کد خبر: ۵۱٬۳۶۷

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمدباقر IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 0
      موافقم بانظریه بیان شده