۱۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴
ونوین؛ نمادی رو به رشد و تکنیکالی با هدف ۷۳۰ تومانی/ صف خرید «ونوین» در روز منفی بازار
بازار بررسی می‌کند؛

ونوین؛ نمادی رو به رشد و تکنیکالی با هدف ۷۳۰ تومانی/ صف خرید «ونوین» در روز منفی بازار

بررسی وضعیت عملکرد نماد ونوین، تابلوی بورس و صورت مالی دو سال اخیر می‌توان گفت که بنیاد این بانک در حال بهبود یافتن است.

پژمان مرادی _ وحید بلالی؛ بازار بانک اقتصاد نوین(سهام عام) در مرداد ماه سال ۸۰ با سرمایه اولیه  ۲۵۰ میلیارد ریال  تاسیس شد که بر اساس اساسنامه آن این بانک خوصوصی در امور افتتاح و نگهداری انواع حساب و کارت‌های مجاز، تحصیل یا اعطای انواع تسهیلات و اعتبار، نقل و انتقالات وجوه، انجام کلیه عملیات ارزی، صدور انواع اعتبار اسنادی، اعتبارنامه یا تعهدنامه و گواهی سپرده، کارگزاری فی مابین بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و به طور کلی انجام کلیه عملیات موضوع فعالیت بانک‌ها در چارچوب مقررات جاری کشور فعالیت می‌کند. اولین عرضه سهام این بانک در سال ۸۰ با سرمایه ۲۵۰ میلیارد ریال صورت گرفت و در طول این مدت حدود ۱۱ بازار افزایش سرمایه داشته است که بیشترین آن مربوط به اردیبهشت ۹۹ با ۱۳۱.۷ درصد افزایش سرمایه از مبلغ ۱۳، ۱۳۱، ۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۳۰، ۴۲۵، ۷۳۴ میلیون ریال را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی (زمین) محقق و در تاریخ ۱۸ / ۰۴ / ۱۳۹۹ نزد اداره ثبت شرکت ها و مؤسسات غیرتجاری تهران به ثبت رسید.

بانک اقتصاد نوین  اولین بانک خصوصی در کشور است که حدود ۱.۸ درصد از کل سپرده‌های سیستم بانکی و حدود ۲.۴ درصد از تسهیلات این شبکه در اختیار این بانک است. ترکیب سهامداران این شرکت بسیار گسترده است و به غیر از اشخاص حقیقی با ۲۱درصد، شرکت سرمایه گذاری ساختمان گروه صنایع بهشهر تهران ۸.۷۴درصد عمده‌ترین سهامدار این بانک است، علاوه بر آن صندوق بازنشستگی کشور، شرکت گروه مالی بانک پارسیان، شرکت بانک کارآفرین و شرکت‌های مختلف از سهامداران دیگر آن هستند.

وضعیت بانکداری در ایران با توجه افزایش تحریم‌ها سبب عدم دسترسی بانک‌ها به منابع خارجی خود شده است، در کنار آن با توجه عدم توانایی دریافت کنندگان تسهیلات بانکی در پرداخت اقساط تسهیلات و در نتیجه بلوکه شدن پول بانک در داریی‌های مانند زمین و غیره سبب شده که الان وجوه نقد در چرخه بانکی با خلق پول صورت بگیرد.  همچنین تورم بالا و عدم تطابق سود سپرده های بانکی با تورم کشور یکی از دلالیل کاهش سپرده گذاری در بانک ها شده است.

میزان درآمد مشاع بانک اقتصاد نوین طی آخرین گزارش مالی به مربوط به ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ است ۱۴۷درصد رشد داشته که این میزان ناشی از سود تسهیلات پرداختی است که نسبت به سال ۹۸ حدود ۱۸۰درصد رشد داشته است. یکی از رویکردهای که در گزارش تفسیری آمده است اقدامات بانک در جهت افزایش درآمد مشاع می‌باشد. یکی از دلایل عمده افزایش درآمد تسهیلاتی این بانک رشد ۷۲درصدی میانگین مانده تسهیلات اعطای در شش ماه ابتدای سال ۹۹نسبت به مشابه سال قبل می‌باشد. همچنین در آمد حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق مشارکت ۸۹درصد رشد را نشان می‌دهد که این رشد حاصل از سرمایه گذاری در اوراق خزانه می‌باشد.

صورت مالی

ترازنامه

بر اساس جدول بالا مشاهده می‌کنید که موجودی نقدی بانک طی گزارش ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به درامد سال مالی ۹۸، ۴۷درصد رشد را نشان می‌دهد، این درحالی است که طبق گزارش مالی سال ۹۸ میزان درآمد نقدی این بانک نسبت به سال ۹۷، ۴۵ درصد کاهش را نشان می‌دهد. این موضوع بیشتر ناشی از افزایش سرمایه این بانک است.

در طول شش ماهه اول سال ۹۹ تسهیلات اعطای این بانک به اشخاص غیر دولتی ۴۶درصد رشد کرده است. طبق انچه در جدول بالا امده این بانک با کاهش ۱۴درصد درآمدهای ثبات مشهود مواجه شده است. در کل مجموع درآمدهای این بانک در شش در شش ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به کل سال گذشته ۴۰درصد افزایش یافته است.

مجموع میزان بدهی بدون حقوق صاحبان سهام برای دوره مالی ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ حدود ۴۰درصد نسبت به پایان سال مالی قبل رشد داشته است که بیشتر آن ناشی از بدهی بانک به بانک‌ها و موسسات اعتباری است که نسبت به سال گذشته ۶۷۴درصد رشد را نشان می‌دهد. وضعیت صورت مالی این بانک بعد از تجدید ارزیابی وضعیت بهتری پیدا کرده است.

صورت مالی

طبق جدول بالا درآمد شرکت در دو قالب مشاع و غیر مشاع تقسیم بندی می‌شود. مجموع درامد مشاع برای ۶ ماهه سال جاری نسبت به مشابه دوره سال گذشته ۱۴۷درصد رشد کرده است که بیشتر ناشی از سود حاصل از سود تسهیلات مالی است. که سود بانک از این درآمد ۵.۳۹۳.۵۷۵ میلیون ریال بوده که این رقم در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۸حدود ۸.۸۵۶.۸۴۲ میلیون ریال کاهش یافته بود.

همچنین جمع درآمدهای غیر مشاع برای ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ نسبت به مشابه سال گذشته ۶۱۹درصد رشد کرده است. در مجموع درآمد بانک برای ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹برابر با ۲۹.۰۸۵.۸۰۶میلیون ریال بوده است. این رقم برای سال مالی ۹۸ نسبت به ۹۷ حدود ۳۰درصد رشد داشته است.

سود خالص برای ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ که نصیب بانک شده است ۱۲.۷۲۵.۸۲۳ میلیون ریال است که رشد کمی نسبت به دوره مشابه سال قبل داشته است. این عدد برای سال مالی ۹۸ برابر ۶۰۵.۲۰۰میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۷ با زیان ۱.۹۵۹.۹۰۹ میلیون ریال بوده است.

تابلوی بورس
نماد ونوین با میانگین حجم ماهه ۸۹میلیون واحد، سهام شناور ۳۸درصد، حجم مبنای ۱۲ میلیونی، نسبت P/E ۵.۳۸ و سودآوری ۸۰۵، ارزش بازار ۱۳ هزار میلیارد تومانی و آخرین قیمت ارزش سهام ۴.۳۴۰ ریالی در تابلوی بورس ثبت شده است. میزان بازدهی و نقدشوندگی ۳ ماهه این نماد در بورس منهای ۳۴ درصد و بازده ۶ ماهه آن حدود ۱۳ درصد است. نسبت قیمت بازار ان ۳ برابر ارزش دفتر می‌باشد. بالاترین قیمت این سهم در سال جاری مربوط به ۱۹ مرداد با ۷.۳۲۰ریال بوده که بعد از ریزش بازار به پایین‌ترین رقم یعنی ۳.۸۳۰ ریال در ۶ آبان رسید.

با توجه به برخی از تغییرات متعدد و همچنین حفظ حقوق مخاطب از بیان کردن ارزندگی بودن سهم خودداری می‌کنیم. اما با توجه به وضعیت خود بانک، صورت مالی و تابلوی بورس آن می‌توان متوجه شد که بنیاد این بانک در سال جاری با توجه به تجدید ارزیابی بهبود پیدا کرده است. در کل می‌توان گفت که ونوین دارای بنیاد متوسط روبه بالا است.

تحلیل تکنیکال
ونوین امروز در وضعیت منفی بازار نیز مثبت و صف خرید بود تا نشان دهد نمادی قابل اعتماد و اتکا است، این نماد در تایم فریم روزانه با حمایت تنکان به بالا پرتاب شده است

استوک استیک ونوین در تایم فریم روزانه در آستانه ورود به محدوده جذاب اشتیاق خرید است، پول هوشمند و حجم این نماد نیز در آستانه رشد قرار گرفته اند.

ونوین در تایم فریم چهارساعته به سقف استوک استیک رسیده و در این ناحیه به مقاومت مهم ابرآینده رسیده است.

ونوین در تایم فریم یک ساعته خروج پول هوشمند را نشان می دهد، در این تایم فریم به مقاومت برخورد کرده است.

ونوین در تایم فریم ۳۰ دقیقه پایانی بازار با مقاومت سرسخت سنکوی بی مواجه شده و به عقب پرتاب شده اما توانسته قیمت پایانی ۴.۵۹ را پر کند، فردا روز حساسی برای ونوین بوده و اگر بتواند مثبت باشد برای خرید جذاب خواهد شد.

ونوین در صورت مثبت ماندن در این هفته اهداف بسیار بالایی دارد که اولین آنها کسب جایگاه قیمتی سقف تاریخی خود در محدوده ۷۳۰ تومان است.

کد خبر: ۵۱٬۲۷۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha