۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
چشم انداز بورس آمریکا طی روزهای آینده به چه صورت است؟
نشنال اینترست بررسی کرد

چشم انداز بورس آمریکا طی روزهای آینده به چه صورت است؟

به دلیل تغییرات دائمی در مکان زندگی و رفتار مردم آمریکا و علی رغم رشد تولید ناخالص داخلی، شاهد اخراج گسترده در بخش های دولتی و خصوصی در شهرهای بزرگ آمریکا خواهیم بود.

 فاطمه محمدی پور؛ بازار: سایت تحلیلی نشنال اینترست اخیرا مقاله ای با قلم «استیون سیلور» با عنوان «رشد تولید ناخالص داخلی آمریکا در سه ماهه سوم ۲۰۲۰» منتشر نموده است. نویسنده این مقاله معتقد است که به دلیل ایجاد تغییرات دائمی در رفتار مردم امریکا در پی شیوع ویروس کرونا، شاهد اخراج گسترده در بخش های دولتی و خصوصی در شهرهای بزرگ آمریکا خواهیم بود.

ترجمه متن مقاله در ادامه می آید.

بر اساس گزارش منتشر شده صبح روز پنجشنبه  اداره تجزیه و تحلیل اقتصادی که بخشی از وزارت بازرگانی است، تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰، ۳۳.۱ درصد رشد کرده است. این در حالی است که نرخ تولید ناخالص داخلی در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ با افت ۳۱.۴ درصدی مواجه بود.

هر دو نرخ به دلیل تأثیرات بیماری همه گیر کووید ۱۹ ایجاد شده اند. باید گفت رشد تولید ناخالص داخلی تقریباً همیشه یک رقمی بوده است و شیوع ویروس کرونا و عواقب اقتصادی آن باعث افت و صعود رشد تولید ناخالص داخلی به صورت دو رقمی در سال ۲۰۲۰ در امریکا و سایر نقاط جهان شده است.

واقعیت این است که افزایش رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه سوم منعکس کننده تلاش های مجدد برای بازگشایی مشاغل و از سرگیری فعالیت هایی است که به دلیل COVID-۱۹ به تعویق افتاده یا محدود شده بودند. اثرات کامل اقتصادی همه گیر COVID-۱۹ را نمی توان در برآورد تولید ناخالص داخلی برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ تعیین کرد زیرا تأثیرات به طور کلی در داده های منبع نهفته بوده و به طور جداگانه قابل شناسایی نیست.

در گزارش دیگری که صبح روز پنجشنبه توسط وزارت کار منتشر شد آمده است که ۷۵۱،۰۰۰ آمریکایی هفته گذشته برای اولین بار درخواست استفاده از مزایای بیکاری داشته اند که حدود ۴۰،۰۰۰ نسبت به هفته قبل کمتر بوده است.

طبق تولید یاهو فاینانس، رشد تولید ناخالص داخلی بیش از انتظار تحلیلگران بود. آنها سود ۳۲ درصدی را برای سه ماهه سوم سال ۲۰۲۰ پیش بینی کرده بودند این در حالی است که این رقم در عالم واقع ۳۳.۱ درصد بود. با این وجود رشد تولید ناخالص داخلی ایالات متحده آمریکا کمتر از رشد تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۱۹  بود.

این گزارش فقط پنج روز قبل از روز انتخابات ریاست جمهوری در ایالات متحده ارائه شد و سوالی که مطرح می شود این است که آیا این رشد تأثیری بر انتخابات یا بورس سهام خواهد داشت یا خیر. باید گفت بعید به نظر می رسد که رشد تولید ناخالص داخلی بر نتیجه انتخابات و بورس سهام تاثیر داشته باشد.

میانگین صنعتی داو جونز با وجود افت در اوایل صبح، پنجشنبه صبح افزایش یافت. به دلیل نگرانی های جدید در مورد افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا، بازار سهام در طول هفته گذشته با روند نزولی مواجه شده بود. علاوه بر این، سنای ایالات متحده آمریکا هیچ بسته جدیدی برای کمک به ویروس کرونا قبل از انتخابات تصویب نخواهد کرد.

تولید ناخالص داخلی همیشه یک نگاه جذاب به چگونگی پیشرفت اقتصاد ایالات متحده آمریکاست. نگاهی اجمالی به عوامل و اجزای مختلف رشد و مکانی که حرکت در آن واقع شده و ساختار شکنی اقتصاد از برخی ابعاد مفید است. مصرف کننده آمریکایی اکنون قوی بوده و مسکن نیز قوی است. به همین دلیل رشد تولید ناخالص داخلی ۳۳.۱٪ که انتظار ۳۲٪ را پشت سر گذاشته واقعاً اهمیتی ندارد.

بخش خصوصی بسیار بهتر از آنچه مردم فکر می کنند عمل می کند و افرادی که بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا و قفل هستند، کارگران کم درآمد و صاحبان مشاغل کوچک هستند اما بخش خصوصی هنوز هم به تنهایی بهبود می یابد. منفی بزرگی که رخ داده مربوط به بخش دولتی است. صدها هزار نفر در امریکا در طی بحران کرونا جان خود را از دست داده اند و آنها نمی توانند برگردند. بسیاری شغل خود را از دست داده و بسیاری از مشاغل ورشکست شده اند.

بدون توجه به اینکه چه کسی برنده انتخابات می شود، این وضعیت ادامه می یابد. خزانه داری نمی تواند به شهرها و ایالت هایی که مدیریت ضعیفی دارند یارانه پرداخت کند. به دلیل تغییرات دائمی در مکان زندگی و رفتار مردم آمریکا و علی رغم رشد تولید ناخالص داخلی، شاهد اخراج گسترده در بخش های دولتی و خصوصی در شهرهای بزرگ آمریکا خواهیم بود. این یک مشکل بزرگ است.

کد خبر: ۵۰٬۹۸۵

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha