۱۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۶
بهاری تازه در خزان انارستان های کویر؛ راه صادرات محصول باز شد
بازار گزارش می دهد؛

بهاری تازه در خزان انارستان های کویر؛ راه صادرات محصول باز شد

بیرجند- بعد از سال ها رنج و مشقت انارکاران خراسان جنوبی، سخاوت آسمان بهاری تازه را پیش روی انارستان ها گذاشته و کیفیت محصول امسال راه صادرات را باز کرده است.

بازار؛ گروه استان ها: پاییز که می‌شود، بهار انارکاران آغاز می‌شود. گروه گروه از کارگران راهی باغ‌های انار می‌شوند تا دسترنج یک ساله کشاورزان را جمع آوری کنند.

خراسان جنوبی با داشتن قریب به هشت هزار هکتار سطح زیرکشت انار، یکی از با کیفیت ترین محصولات را تولید می‌کند. شهرستان‌های بشرویه و فردوس به عنوان دو قطب اصلی تولید انار در خراسان جنوبی بوده که امسال روزهای خوبی را برا انارکاران به ارمغان آورده اند.

بنا به گفته کشاورزان، از سال ۸۶ مشقت‌های زیادی متحمل کشاورزان شده چرا که سرمای استخوان سوز سال ۸۶ بسیاری از باغات انار را از بین برد و طی سال‌های بعد هم کرم گلوگاه، گلوی انارستان‌ها را درهم فشرد.

به دنبال اقدامات جهاد کشاورزی در مبارزه با آفت کرم گلوگاه، نزول باران رحمت و افزایش کیفیت محصول، بعد از ۱۳ سال تاریکی، راه روشن صادرات انار باز شده و انارکاران را مسرور ساخته است.

هرچند هنوز هم دلالی‌ها و برخی واسطه‌ها مشکلاتی را برای این قشر ایجاد می‌کنند اما کشاورزان معتقدند با ایجاد یک سردخانه برای نگهداری انار و معرفی هرچه بیشتر محصول به بازارهای داخلی و خارجی، می‌توان این چالش را رفع کرد که می‌طلبد مورد توجه متولیان قرار گیرد.

سخاوت آسمان و شعف انارکاران
یکی از انار کاران بشرویه در گفت و گو با بازار بیان کرد: با توجه به بارش باران، در سال جاری محصول خوبی در تولید انار را شاهد هستیم.

محمد مرتضوی با اشاره به مرغوبیت انار بشرویه بیان کرد: در سال جاری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش تولید انار داشته‌ام.

وی با بیان اینکه سال گذشته علاوه بر کمبود آب، آفتی مانند کرم گلوگاه خسارت زیادی به باغات انار وارد کرد، اظهار کرد: خوشبختانه با توجه به آموزش‌های جهاد کشاورزی، در سال جاری خسارت چندانی از کرم گلوگاه نداشتیم.

یکی از باغداران فردوسی هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: از سال ۸۴ یک باغ انار را خریداری کرده و تاکنون زحمت زیادی برای رونق آن کشیده‌ام.

رضا حسینی با بیان اینکه سال گذشته ۱۱ تن انار برداشت کرده‌ام، افزود: با توجه به بارش باران، امسال ۱۸ تن انار برداشت کرده‌ام.

وی با بیان اینکه اگر سال آینده از سرما و آفت خسارتی به باغ‌ها وارد نشود محصول بیشتری برداشت خواهیم داشت، افزود: خوشبختانه امسال کرم گلوگاه خسارت اندکی به انارستان‌ها وارد کرده است.

وی با اشاره به برخی دلال بازی‌ها در بازار خرید و فروش انار بیان کرد: با توجه به محدودیت زمانی فروش محصول، برخی از دلال‌ها انار را به قیمت اندکی خریداری کرده و به قیمت بالاتری به بازار عرضه می‌کنند.

راه صادرات انار باز شد
یکی دیگر از انارکاران شهرستان فردوس هم در گفت و گو با بازار بیان کرد: در حال حاضر باغی به مساحت پنج هزار متر داریم که در سال جاری بیش از هشت تن محصول برداشت کرده ایم.

محمد غفوری فرد با بیان اینکه به دلیل سرمای هوا و ترکیدگی محصول، یک تن تلفات داشته ایم، ادامه داد: یک تن از محصولات را برای مصرف داخل کنار گذاشته ایم و مابقی را به خریدار فروخته ایم.

وی اظهار کرد: بعد از سرمای زیان بار سال ۸۶ در باغات انار، صادراتی به دیگر کشورها نداشته ایم که امسال برای اولین بار صادرات داریم. 

غفوری فرد کیفیت بالای انار و کاهش تولید انار بغل سوخته را از جمله دلایل باز شدن راه صادرات دانست و گفت: با توجه به وجود قنات بلده در شهرستان، انار فردوس از کیفیت بالایی برخوردار است.

افزایش دو برابری قیمت انار
این انارکار فردوسی با بیان اینکه قیمت انار نسبت به سال گذشته دو برابر شده است، گفت: سال گذشته هر کیلو انار به قیمت سه هزار تومان بوده که امسال با توجه به افزایش کیفیت به شش هزار تومان افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همچنین سالیان گذشته یک خریدار به نمایندگی تمام محصول انار فردوس را با هر قیمتی که می خواست، خریداری می کرد که ضرر زیادی به کشاورز وارد می شد.

غفوری فرد افزود: با توجه به باز شدن راه صادرات و افزایش رقابت بین دلالان، در سال جاری انار فردوس خریدار زیادی داشت که این امر اندکی از خسارت ها را کاهش داد.

اگر کشاورز بتواند با نگهداری انار در سردخانه، زمان بیشتری برای فروش محصول داشته باشد، دست دلالان هم کوتاه می شود

ضرورت ایجاد سردخانه در فردوس
غفوری فرد با اشاره به اینکه بازار مصرف محصولاتی چون زرشک، پسته و زعفران منحصر به محدوده زمانی خاصی نیست، گفت: اما برای محصول انار این بازه زمانی کم است و کشاورز نیز امکان نگهداری محصول را ندارد پس مجبور است در فصل برداشت به هر قیمت که دلال بخواهد بفروشد.

وی خواستار ایجاد سردخانه‌ای برای نگهداری انار شد و افزود: اگر کشاورز بتواند با نگهداری انار در سردخانه، زمان بیشتری برای فروش محصول داشته باشد، دست دلالان هم کوتاه می‌شود.

وی با اشاره به خسارت‌های کرم گلوگاه به انارستان‌ها بیان کرد: سال‌های گذشته این آفت به ۵۰ درصد محصولات‌ها خسارت وارد می‌کرد که امسال به ۱۰ درصد کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بشرویه هم در گفتگو با بازار با بیان اینکه ۲۷۰ هکتار از باغات بشرویه زیر سطح کشت انار است، افزود: پیش‌بینی می‌شود در سال جاری دو هزار و ۲۰۰ تن انار از این باغات برداشت شود.

حسین سرچاهی با اشاره به اقدامات انجام شده علیه کرم گلوگاه بیان کرد: با توجه به انجام برنامه‌هایی برای آفت زدایی باغات انار، محصول خوب با کیفیتی برداشت می‌شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ درصد انار بشرویه به بازار خراسان جنوبی عرضه می‌شود، اظهار کرد: مابقی تولیدات به بازار استان‌هایی مانند تهران، اصفهان و یزد صادر می‌شود.

ورود انار فردوس به بازار خارجی
مدیر جهاد کشاورزی فردوس در گفت و گو با بازار با بیان اینکه دو هزار و ۱۰۰ هکتار از اراضی فردوس زیر کشت انار است، اظهار کرد: در سال جاری قرار است یاقوت‌های این شهرستان به دیگر کشورها صادر شود.

موسی سلیمانی از پیش بینی برداشت ۳۳ هزار تن انار در فردوس خبر داد و گفت: شیشه کپ بیشترین رقم تولیدی انار در این شهرستان بوده که امسال نظر مشتریان خارجی را هم جلب کرده است.

شیشه کپ بیشترین رقم تولیدی انار در شهرستان فردوس بوده که امسال نظر مشتریان خارجی را هم جلب کرده است

مدیر جهاد کشاورزی فردوس، کیفیت انار امسال فردوس را بسیار بالا دانست و افزود: در سال جاری رایزنی‌هایی با تعدادی از صادرکنندگان انجام شده و قرار است بخشی از محصول انار به روسیه صادر شود.

پیش بینی برداشت ۵۱ تن انار از باغات استان
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفت و گو با بازار با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال ۵۱ هزار تن انار از باغات استان برداشت شود، اظهار کرد: هشت هزار هکتار از اراضی استان زیر کشت انار است.

غلامرضا قوسی از افزایش تولید انار و کیفیت محصول نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته میزان برداشت محصول از باغات استان ۴۹ هزار و ۶۸۶ تن بوده که امسال به ۵۱ هزار تن افزایش یافته است.

قوسی ادامه داد: ۵۰ درصد مصارف انار خراسان جنوبی در استان بوده و ۵۰ درصد به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

امید است با رایزنی مسئولان و رفع مطالبه‌های کشاورزان، این محصول از خراسان جنوبی بتواند به جایگاه مطلوبی در کشور برسد. 

کد خبر: ۵۰٬۹۵۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha