۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۷
پس از انتخابات آمریکا چه می‌شود؟
الشرق الاوسط بررسی کرد:

پس از انتخابات آمریکا چه می‌شود؟

حتی اگر ترامپ در انتخابات آینده آمریکا رای نیاورد، «ترامپیسم» پابرجا خواهد ماند.

بازار؛ سایت تحلیلی الشرق الاوسط اخیرا مقاله ای با عنوان «پس از انتخابات آمریکا چه می‌شود؟» منتشر نموده است. این مقاله سعی دارد دوران بعد از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا را شرح دهد. متن مقاله در ادامه می آید.

واقعیت این است که آمریکا در دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» تغییر کرده و نهادهای آن بازآرایی شده اند. این تحولات نتیجه اراده یک رئیس جمهور نیست بلکه نتیجه موجی سیاسی و فکری است که دونالد ترامپ نماینده آن است.

حتی اگر ترامپ در انتخابات آینده آمریکا رای نیاورد، «ترامپیسم» پابرجا خواهد ماند زیرا تشکل سیاسی قابل اعتنایی که بیانگر ترامپیسم است، باقی خواهد ماند و اعمال فشار خواهد کرد و اجازه بازگشت به گذشته را نخواهد داد.

جهان وضعی متفاوت از آمریکا نخواهد داشت. پاندمی کرونا همچنان قربانی می گیرد و مقابله با آن مانند سازگار شدن با آن، پرهزینه است. این ویروس تغییر شکل می دهد و به شکل موج های پیاپی شیوع پیدا می کند. حل معضل دشوار بین بهداشت و اقتصاد، امکان پذیر است ولی زندگی به شرایط سابق باز نخواهد گشت.

در واقع تفاوت زیادی بین ترامپ و بایدن در سیاست آمریکا در خصوص خاورمیانه وجود ندارد. قدر مسلم این است که آمریکا در دوره باراک اوباما در حال خروج از خاورمیانه بود و بایدن از اصول معامله قرن که موجب انتقال سفارت آمریکا به قدس شد و کشورهای عربی را به سوی عادی سازی روابط و صلح با اسرائیل سوق داد، حمایت می کند. شاید مهم ترین واقعیت این باشد که کشورهای خاورمیانه باید مشکلاتشان را خودشان حل کنند و نباید اسیر شعارهای توخالی و تاریخ گذشته بمانند.

باید گفت روند سازش خاورمیانه دیگر نیاز به تحرک دسته جمعی مثل ابتکار صلح عربی ندارد بلکه امکان تحقق بخشیدن به آن از طریق تماس ها و تلاش های دوجانبه بر اساس شرایط و منافع هر کشور، وجود دارد.

صلح مصر و اردن با اسرائیل حرکتی دوجانبه بود و توافقنامه اسلو نیز صرفا به رسمیت شناختن متقابل و مذاکرات مستقیم بین فلسطینی ها و اسرائیلی ها بود. پیشرفت در روابط کشورهای عربی و اسرائیل چه از طریق ابتکارهای دوجانبه –مثل سازش بحرین و امارات و سودان با اسرائیل- صورت گیرد یا از طریق «مجمع شرق مدیترانه» به دست آید، با استقبال هر دولتی مواجه خواهد شد که در آمریکا روی کار بیاید.

کد خبر: ۵۰٬۸۲۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha