۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۳
هجوم نقدینگی به بازار خودرو/ سرمایه گذاری در بازار خودرو خانوادگی شد
مشتری واقعی در بازار نیست شد

هجوم نقدینگی به بازار خودرو/ سرمایه گذاری در بازار خودرو خانوادگی شد

نمایندگی‌های فروش خودرو می‌گویند: به دلیل نبود بازار خرد مناسبی برای سرمایه گذاری، بسیاری از خانواده‌ها دارایی‌های خود را وارد بازار خودرو کردند. حتی در برخی موارد که فردی به تنهایی توانایی خرید یک اتومبیل را ندارند، به صورت مشارکتی با سایر اعضای فامیل در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند.

بازار- این روزها بازار خودرو دیگر آرام و قرار ندارد. قیمت ها دیگر نه ماهانه یا هفتگی بلکه روزانه در حال تغییر است. گرانی هایی که حالا صدای رییس قوه قضاییه را هم درآورده و اعلام کرده که مسئولان باید با انجام وظایف خود و تشدید نظارت ها مانع گرانی خودرو در ایام پایانی سال شوند. اما در حالی رییس دستگاه قضا تلویحا نبود نظارت کافی در بازار را دلیل اصلی گرانی های اخیر اعلام کرده که سخنگوی سازمان تعزیرات سعی دارد مقصر نابه سامانی بازار خودرو را  سایت‌های فروش  اینترنتی جلوه دهد. سید یاسر رایگانی که قیمت‌سازی در سایت‌های فروش را  یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو می داند، خواهان ورود دادستانی به نرخ‌گذاری در این سایت‌ها شده است. اتفاقی که پیشتر هم در اقتصاد ایران اتفاق افتاده شده بود. اردیبهشت امسال بعد از نجومی شدن قیمت ها در بازار، قیمت ها از سایت های آگهی اینترنتی حذف شد.

در این میان اما فعالان بازار توپ گرانی را به زمین جاده مخصوص‌نشین‌ها انداخته و از کمبود عرضه توسط خودروسازان سخن می‌گویند. محمد کاظم نیک خواه رییس سابق اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در اینباره به بازار گفته است: «خودروسازان این روزها به صورت سلیقه ای خودروها را تحویل می دهند. به عنوان مثال اگر فردی در سال های گذشته ۵ خودرو پیش خرید کرده باشد، خودروساز تنها یک خودرو به او تحویل می داند و تحویل سایر خودروها را مدام به تعویق می‌اندازند. این در حالی است که برخی از خریدارن این خودروها را در سال های ۹۶ پیش خرید کرده بودند که خبری از محدودیت در ثبت نام نبود و هر کس  می‌توانست به هر تعدادی که می خواست خودرو خریداری کند.»

او با بیان اینکه بازار خودرو با رکود شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، اعلام کرده که مشتری واقعی در بازار نیست و کسانی که این روزها حاضرند برای یک پراید ۶۵ میلیون تومان پول بپردازند، سرمایه گذاران و دلال ها هستند.

نگاه سرمایه ای به خودرو

البته این تنها فعالان بازار نیستند که از خروج مشتریان واقعی از بازار خبر می دهند. محمدی مدیر یکی از نمایندگی های فروش خودرو در اینباره به بازار می گوید: خودرو  در همه جای دنیا یک کالای مصرفی است اما این روزها در ایران به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است.

به گفته او، به دلیل نبود بازار خرد مناسبی برای سرمایه گذاری، بسیاری از خانواده‌ها سرمایه‌های خود را وارد بازار خودرو  کردند. حتی در برخی موارد که خانواده‌ای به تنهایی توانایی خرید یک اتومبیل ۶۰ میلیون تومانی را ندارند، به صورت مشارکتی با سایر اعضای فامیل در این بازار سرمایه گذاری می‌کنند و یک خودرو ثبت نام می‌کنند تا سال آینده بتواننداز محل فروش آن چند ملیونی سود به جیب بزنند.

هجوم نقدینگی های سرگردان به بازار خودرو

بر اساس تازه ترین آمار اعلامی از طرف وزیر اقتصاد و دارایی میزان نقدینگی در ۱۰ ماه امسال ۲۸ درصد بیشتر شده است. نقدینگی که به نظر می‌رسد این روزها سر از بازار خودرو درآورده است. یک منبع آگاه در سایپا در گفتگو با بازار با اشاره به افزایش ظرفیت تولید در این گروه خودروسازی گفت: در حال حاضر روزانه بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ دستگاه خودرو در این مجموعه تولید و در بازار عرضه می شود.

به گفته او، در حال حاضر ۷۰ درصد تولید صرف معوقات می شود و ۳۰ دیگر در بازار عرضه می شود با این وجود قیمت ها در بازار مدام در حال افزایش است.

این منبع آگاه ادامه می دهد: بر اساس علم اقتصاد وقتی در شرایط رکودی، قیمت محصولی در بازار مدام در حال افزایش است هیچ دلیل جز واسطه گری و دلالی در بازار برای آن نمی توان متصور بود.

قیمت ها از سایت های اینترنتی دوباره حذف می‌شود؟

سید یاسر رایگانی  سخنگوی سازمان تعزیرات امروز گفته بود که قیمت‌سازی در سایت‌های فروش را  یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو در بازار  است و  دادستانی با هرچه سریع تر  به نرخ‌گذاری در این سایت‌ها ورود پیدا کند. اتفاقی که پیشتر هم در اقتصاد ایران اتفاق افتاده شده بود. اردیبهشت امسال بعد از نجومی شدن قیمت ها در بازار، قیمت ها از سایت های آگهی اینترنتی حذف شد.حالا دوباره بعد از گران شدن قیمت ها  به نظر می رسد اولین راه کاری که به ذهن مسئولان برای مقابله با گرانی می رسد، حذف قیمت ها از فضای مجازی است. سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ هم در اینباره با بیان اینکه باید به‌صورت دائمی، درج قیمت در آگهی‌های اینگونه سایت‌ها که باعث ایجاد گرانی در بازار و تورم در جامعه می‌شود، حذف شوند، گفت: مرجع قضایی برای حذف قیمت خودرو و مسکن از سایت‌های اینترنتی باید مجدداً دستور دهد.

این مقام انتظامی با اشاره به حذف قیمت ها از سایت ها در اردیبهشت امسال، تصریح کرد: آن زمان نیز ما اعلام نکردیم که این دستور فقط برای یک هفته اجرا شود، اما مسئولان این سایت‌های اینترنتی، با مکاتبه و پیگیری با مرجع قضایی، نسبت به لغو این دستور (حذف قیمت‌ها از سایتها) اقدام کردند.

کد خبر: ۵٬۰۶۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha