۱۰ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۵
صف خودروهای ترانزیتی از حوصله رانندگان خارج شد؛ مرز افغانستان شتاب می‌خواهد
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

صف خودروهای ترانزیتی از حوصله رانندگان خارج شد؛ مرز افغانستان شتاب می‌خواهد

مشهد- باوجود اینکه با شیوع بیماری کرونا و انسداد مرز ترکمنستان و هم‌چنین اعمال محدودیت در مرزهای شرقی فشار ترانزیت بر روی مرز دوغارون در خراسان رضوی افزایش‌یافته اما بنابر گفته بسیاری از فعالان در این حوزه هیچ تمهیدی برای تسهیل ترانزیت صورت نگرفته است.

بازار؛ گروه استان‌ها: به گزارش خبرنگار بازار در طی روزهای گذشته باری دیگر بر صف خودروی‌های ترانزیتی در مرز دوغارون افزوده شد و این صف‌های طویل که حالا افزون بر یک هزار خودروی سنگین را در انتظار برای خروج از مرز گذاشته است موجب اعتراض بسیاری از رانندگان و هم‌چنین شرکت‌های حمل‌ونقل شده است.

افزایش تقاضای خرید انواع کالاهای ایرانی از سوی تجار افغانستان و کاهش فعالیت مرزهای «میلک » در استان سیستان و بلوچستان، مرز «ماهی رود» در استان خراسان جنوبی،« لطف‌آباد» در شهرستان درگز و مرز سرخس با کشور ترکمنستان این روزها به تعداد کامیون‌های متوقف‌شده در پایانه مرزی دوغارون در شهرستان تایباد دامن زده است.

گفتنی است همین موضوع موجب شده تا زیرساخت برای پذیرش این حجم از خودرو با بالا گرفتن حجم صادرات به‌هیچ‌وجه در مرز دوغارون همخوانی و تناسب نداشته و لذا بسیاری از شرکت‌های حمل‌ونقل را کلافه کرده است.

پایانه مرزی دوغارون رتبه پنجم کشور در حوزه صادرات از معبرهای زمینی، رتبه سوم ترانزیت خروجی و رتبه نخست تردد مسافری با ناوگان حمل‌ونقل عمومی را در بین معبرهای زمینی کشور از آن خودکرده است  اما بااین‌حال این پایانه از شتاب لازم برای تسهیل تردد خودروهای ترانزیتی برخوردار نیست.

کمبود امکانات در آن‌سوی مرز
در همین راستا مدیر پایانه مرزی دوغارون بابیان اینکه سعی شده تا ساعت کار در این پایانه افزایش یابد اظهار کرد: ساعت کاری این گذرگاه رسمی از ساعت ۶ صبح تا ۱۷ بعدازظهر افزایش‌یافته است و به‌طور غیر وقفه در حال پذیرش خودروهای ترانزیتی است اما متأسفانه با توجه به حجم خودروها پاسخگو نیست.

کریم نوایی نظامی بابیان این‌که برای تسهیل در تردد خودروها پیشنهادشده که ساعت کاری تا ساعت ۲۲ شب در صورت امکان تمدید و افزایش پیدا کند بیان کرد: البته کمبود امکانات خود عاملی برکندی تردد خودروهای ترانزیتی است.

وی با اشاره به این موضوع که ترانزیت خروجی از سمت گذرگاه رسمی دوغارون به سمت افغانستان نسبت به سال گذشته ۶۵ درصد افزایش‌یافته است اذعان کرد: معطلی کامیون‌های ترانزیتی در مرز دوغارون ناشی از نبود زیرساخت لازم برای پذیرش خودروهای سنگین حامل انواع کالا در گمرک کشور افغانستان است.

وی هم‌چنین به کمبود باسکول در آن‌سوی مرز اشاره داشته و افزود: در خاک ایران تعداد ۱۰ واحد باسکول در گمرک منطقه ویژه اقتصادی و نیز بازارچه مرزی دوغارون فعالیت دارند اما این در حالی است که در گمرک افغانستان در آن سوی مرز تنها یک دستگاه باسکول وجود دارد و متاسفانه این موضوع روند ترانزیت را کند می کند.

مشکلات گمرکی نداریم
مدیرکل گمرک دوغارون خراسان رضوی درباره آخرین وضعیت مرز دوغارون گفت: ما روزانه ۵۰۰ دستگاه خروج و ۵۰۰ دستگاه ورود به مرز را داریم؛ درحالیکه حدود دو هزار دستگاه ماشین برای خروج در مرز وجود دارد.

محمد کوهگرد درباره علت تاخیر در بحث خروج ترانزیتی در مرز گفت: اگر صادرات با سرعت بیشتری نسبت به ترانزیت صورت می گیرد به دلیل این است که صادرات به صورت حمل مستقیم انجام می‌شود ولی در ترانزیت باید منتظر ماشین از افغانستان برای بارگیری باشیم.

وی با اشاره به اینکه ترانزیت مرزی نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است ادامه اد: اگر ترانزیت مانند صادرات حمل مستقیم را انتخاب کنند یعنی راننده ایرانی بار را به افغانستان ببرد ترانزیت هم مانند صادرات با سرعت بیشتری انجام می شود.

وی درباره مدت زمان لازم برای تخلیه مرز دوغارون ادامه داد: ما حدود دو هزار دستگاه در مرز داریم در حالیکه روزانه ظرفیت خروج ۵۰۰ دستگاه ماشین را داریم بنابراین اگرترانزیت حمل مستقیم را انتخاب کند طی ۳ یا ۴ روز تخلیه انجام می شود ولی چون حمل داخلی را انتخاب کردند زمان بیشتری برای خروج لازم است.

وی درباره تفاوت بین تردد صادرات و ترانزیت درمرز گفت: چه صادرات و چه ترانزیت نوبت دهی شده است لذاهر کدام که وارد اماکن گمرکی می شوند اقدامات لازم برای خروج آن ها انجام می شود.

ترانزیت صف مخصوص به خود را دارد
وی عنوان کرد: ترانزیت هم صف مخصوص به خود را دارد؛ اگر بخش ترانزیت هم مانند صادرات حمل مستقیم انجام دهند معطلی وتاخیر کمتری برای خروج دارند اما چون باید ماشین افغانستان برسد و اصطلاحا ترانشیپمنت(انتقال کالا از یک وسیله نقلیه به وسیله نقلیه) صورت بگیرد با اتلاف زمان بیشتری رو به رو می شوند.

وی عنوان کرد: این گزینه ای است که خود بخش ترانزیت انتخاب کرده است در صورتی که اگر حمل مستقیم را انتخاب می کردند با اتلاف زمان کمتری رو به رو می شوند.

وی افزود: هم چنین اگر ماشین هایی مشاهده می شود که زمان طولانی در گمرک هستند به دلایل دیگری مثل ویزا نداشتن راننده یا نداشتن مدارک کافی برای خروج هستند که به مسائل گمرکی مربوط نمی‌شود.

تلاش برای حل مشکلات
گفتنی است انتظار طولانی برای خروج از مرز و ازدحام بیش از حد خودرو ها در مرز دوغارون موجب شد تا علی رسولیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی در بازدیدی که به همین منظور از این مرز داشت اعلام کند: در صدد افزایش ساعت کار گمرک دوغارون هستیم تا بتوان از حجم کامیون های مانده در مرز بکاهیم.

کد خبر: ۵۰٬۵۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha