۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۷
ساخت مسکن را به بخش خصوصی استان‌ها واگذار کنید
عضو انجمن انبوه سازان کشور:

ساخت مسکن را به بخش خصوصی استان‌ها واگذار کنید

سلطانی، عضو انجمن انبوه سازان کشور از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که ساخت مسکن را حتی برای یک سال هم که شده به بخش خصوصی هر استان واگذار و خودش فقط نظارت کند.

به گزارش بازار، اسفندیار سلطانی، عضو انجمن انبوه سازان کشور در برنامه «گفتگوی اقتصادی» گفت: همه مشکلات امروز مسکن به خاطر این است که در چهل سال اول انقلاب، گامی برای حوزه مسکن برنداشتیم و فقط در دو گروه چپ و راست به صورت رانتی و سهم طلبی، قوانین من درآوردی را وضع کردیم که نتیجه آن هم بی مسکن ماندن اقشار آسیب پذیر امت مسلمان شد.

وی درباره جایگاه تشکل‌های صنفی اظهار کرد: متأسفانه کانون و تشکل‌های صنفی به مترسک جالیز تبدیل شدند. این تشکل‌ها در زمان‌های خاص به وظیفه شرعی و عرفی خود عمل نکردند و متاسفانه افرادی رئیس کانون شدند که خودشان در رانت مسکن خوابیده‌اند.

عضو انجمن انبوه سازان کشور یادآور شد: قانونی که قرار بود مسکن مهر را متری ۳۰۰ هزار تومان ظرف یک سال به مردم تحویل دهد اجرایی نشد و عمداً ۱۲ سال این واحدها را نگه داشتند و مردم را نگران کردند.

سلطانی با انتقاد از عدم توجه مجلس به نظرات بخش خصوصی در حوزه قوانین مسکن گفت: متأسفانه ساخت و سازها مبنای محیط زیستی نداشته و سیستم ضد زلزله در کشور وجود ندارد.

عضو انجمن انبوه سازان کشور ضمن تصریح بر عدم اجرای قانون ساماندهی مسکن، از مجلس شورای اسلامی درخواست کرد که ساخت مسکن را حتی برای یک سال هم که شده به بخش خصوصی هر استان واگذار و مجلس فقط نظارت کند.

همچنین دکتر حسام عقبایی، نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک و از موافقان تفکیک وزارت راه و شهرسازی اظهارکرد: عدم توانایی و عدم مدیریت وزارت راه و شهرسازی از زمان ادغام تاکنون برای مردم کاملاً روشن است.

وی تفکیک وزارت راه و ترابری از وزارت مسکن و شهرسازی را در شرایط فعلی اجتناب ناپذیر دانست و گفت: وقتی بازار مسکن ایران ۴۵ درصد از اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده پس وجود یک وزارتخانه مجزا از نظر ضریب اقتصادی کاملاً ضروری است.

عقبایی با اذعان به تبعات منفی ادغام دو وزارتخانه در سال‌های گذشته تصریح کرد: آیا وزارت راه و شهرسازی در الگوسازی تولید مسکن، ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا و خروج از حالت سنتی سازی موفق عمل کرده است!؟

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک از پروژه مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه ملی یادکرد و گفت: این پروژه به شکل بومی و سنتی اجرا شد و نتوانست صنعتی سازی را به کشور وارد کند.

وی شرایط فعلی مسکن را بحرانی خواند و تصریح کرد: شرایط طوری شده که مردم به حاشیه نشینی روی آورده‌اند. میانگین اجاره بها تا حدی بالاست که افراد نان شب هم ندارند، لذا انتظار ما از مجلس انقلابی و جهادی این است که برای بهبود وضعیت مسکن اقدامی کند و یا حداقل از وزارت راه و شهرسازی سوال بپرسد.

عقبایی معتقد است یکی از اصلی ترین معضلات حوزه مسکن که رشد نامتعارف اجاره بها و قیمت مسکن را رقم زده نبود مدیریت در این بخش است.

نائب رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین نبود قرارگاهی سازمان یافته برای مدیریت زمین، عدم مدیریت مصالح ساختمانی و نیروی انسانی را از جمله مشکلات بر سر راه تولید مسکن خواند و گفت: عدم اجرای برنامه جامع مسکن و نبود چشم انداز و عملکرد سلیقه‌ای مسئولان در بلندمدت به بدنه بازار مسکن آسیب می‌زند.

کد خبر: ۵۰٬۳۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha