۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
گفتگوی بازار با طراح تحریمهای ایران در دولت اوباما/ رئیس جمهور بعدی اختیار لغو تحریمها را بدون نیاز به مصوبه کنگره دارد
نفیو: دلیل فنی وجود ندارد که بیشتر تحریمها برداشته نشود

گفتگوی بازار با طراح تحریمهای ایران در دولت اوباما/ رئیس جمهور بعدی اختیار لغو تحریمها را بدون نیاز به مصوبه کنگره دارد

«ریچارد نفیو» عضو تیم مذاکرات هسته ای آمریکا معتقد است برداشته شدن تحریمهای هسته ای ایران که ترامپ برچسب آنها را تغییر داده با دستور رئیس جمهور آینده آمریکا قابل رفع است و نیازی به مصوبه کنگره ندارد.

جواد حیران نیا؛ بازار: دولت آمریکا بخش نفت ایران را مشمول قوانین ادعایی «مبارزه با تروریسم» قرار داد و نهادها، اشخاص و نفت‌کش‌های جدیدی را در همین ارتباط به فهرست SDN (فهرست ویژه اشخاص و نهادهای مشخص شده) اضافه کرد. «بیژن نامدار زنگنه»، وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران یکی از اشخاصی است که نامش به فهرست مذکور اضافه شده است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای در این خصوص اعلام کرد «بازیگران کلیدی در بخش نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تحریم کرده است. وزارت خزانه‌داری آمریکا در این بیانیه تصریح کرده «وزارت نفت ایران»، «شرکت ملی نفت‌کش ایران» و «شرکت ملی نفت ایران» را به دلیل حمایت از نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشمول مفاد فرمان اجرایی شماره ۱۳۲۲۴ قرار می‌دهد.

این تحریمها در حالی است که «رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد.

خبرگزاری بازار در گفتگوی اختصاصی با «ریچارد نفیو» این موضوع که با تغییر برچسب تحریمهای سابقاً هسته ای آیا تغییری در روند رفع آنها از سوی دولت آمریکا به وجود خواهد آمد را به بحث و گفتگو گذاشته که در ادامه آمده است.

«ریچارد نفیو»، عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای آمریکا و کارشناس امور تحریم‌ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا است. از نفیو به عنوان طراح اصلی تحریم‌های ایران در دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری پیشین ایالات متحده آمریکا، یاد می‌شود.

نفیو که به‌مدت ده سال مسئول امور ایران در شورای امنیت ملی در کاخ سفید و قائم‌مقام هماهنگی سیاست تحریم در وزارت خارجه ایالات متحده بوده در کتاب معروف خود با عنوان «هنر تحریم ها؛ نگاهی از درون میدان» به تشریح چارچوب فکری و عملی خود در طراحی تحریم‌ها علیه ایران با هدف افزایش حداکثری تأثیر و موفقیت آنها پرداخته است.

*آمریکا برچسب تحریمهای صنعت نفت ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم قرار داد. برداشته شدن این تحریمها آیا نیاز به مجوز کنگره دارد یا شخص رئیس جمهور آمریکا قادر به برداشتن آنها است؟
خیر، لغو این تحریم ها نیازی به تصویب کنگره ندارد. رئیس جمهور ایالات متحده - این شخص یا رئیس آینده - می تواند آنها را بنا به صلاحدید کنار بگذارد.

*آمریکا همچنین اخیرا در ارتباط با تحریمهای تسلیحاتی ایران از عبارت «تحریمهای پیش دستانه» استفاده کرد و اعلام کرد هر کشور و شرکتی که «قصد» معامله با ایران را داشته باشد مورد تحریم ثانویه قرار خواهد گرفت. به نظر می رسد این عبارت دست این کشور را برای تحریم بسیار بگشاید. نظر شما چیست؟
من واقعاً فکر نمی کنم این قضیه باشد. ایالات متحده دارای تعدادی مقولات تحریمی است که انتهای آن باز است. این نوع تحریمها درصدد هستند تا از رفتارهای بد را به همان اندازه که به آنها پاسخ می دهند، بازدارند. به عنوان مثال تحریم های حقوق بشر غالباً ماهیت کلی دارند و تخلفات خاصی نیز با تحریم های بعدی شناسایی و کنترل می شوند.

من می دانم که چگونه اصطلاح «قصد» سوالاتی را ایجاد می کند، اما شرایط واقعی دستورالعمل صادر شده به جای انتقال های فرضی فقط به انتقال واقعی نیاز دارد.

*«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید اخیرا در اظهاراتی عنوان کرد که ایالات متحده تاکنون تحریمهای زیادی علیه ایران و روسیه اعمال کرده است و واشنگتن گزینه‌های کمتری برای محدودیتهای جدید علیه این دو کشور در اختیار دارد. دلیل این اظهار نظر چیست؟ چرا بعد از این اظهار نظر تحریمهای جدیدی علیه صنعت نفت ایران وضع شد؟
من فکر می کنم این ممکن است یکی از موارد نادر صداقت دولت ترامپ باشد، حداقل تا آنجا که به ایران مربوط می شود. تحریم های ایالات متحده علیه روسیه بسیار جامع نیست.

«اوبراین» با دقت اعلام کرد که گزینه های موجود برای تحریم های بیشتر علیه ایران با توجه به تعداد زیادی از آنها در حال حاضر محدود است.

در واقع، تحریم های نفتی مورد بحث عمدتا کپی برداری از اقدامات موجود است، چیزی که دولت ایالات متحده در اجرای این تحریم ها تصدیق کرد.

هدف این تحریم ها در هر صورت سیاسی تر از اقدامات عملیاتی است و مربوط به تمایل به استفاده از چنین تحریم هایی برای جلوگیری از دیپلماسی آینده بین ایالات متحده و ایران است.

*آمریکا برچسب تحریمهای هسته ای ایران را ذیل برچسب مبارزه با تروریسم، سلاحهای کشتار جمعی و ... قرار داده است. با توجه به این موضوع حتی اگر بایدن هم به برجام باز گردد در عمل قادر نخواهد بود تحریمهایی که قبلا ذیل برچسب هسته ای بود را بردارد. ارزیابی شما چیست؟
من فکر می کنم که دولت ترامپ و حامیان آن در خارج از دولت ایالات متحده روشن کرده اند که هدف آنها استفاده از این برچسب های تحریم برای محدود کردن سیاسی دولت آینده بایدن است.

بدون تعصب نسبت به آنچه که چنین اداره ای می تواند انجام دهد یا خیر، به نظر من منصفانه است که به دلایل فنی بگویم دلیل خاصی وجود ندارد که بیشتر این تحریمها توسط دولت بعدی آمریکا برداشته نشود.

برخی از اقداماتی که آنها استفاده کرده اند ممکن است با توجه به حقایق موارد خاص خود شایسته ادامه باشد اما این تصمیمی است که باید اتخاذ شود. به عنوان یک موضوع حقوقی، گزینه حذف این تحریم ها بیشتر در حوزه رئیس جمهور باقی خواهد ماند.

کد خبر: ۵۰٬۳۴۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha