۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۸
تولید خودرو ملی در گرو توجه به ساختار پلت‌فرم
یک کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با بازار مطرح کرد؛

تولید خودرو ملی در گرو توجه به ساختار پلت‌فرم

سید حسین موسوی کارشناس صنعت خودرو گفت: خودرو سازان معتقدند؛ صنعت خودرو سازی کشور از پلت‌فرم ملی برخوردار است آنگونه که محصول متناسب با آن را نیز داریم. محصولی که یک خودروساز بر روی آن سرمایه‌گذاری می کند نیازمند این ساختار است تا مالکیت معنوی به خودروساز تعلق گیرد.

بازار؛ گروه خودرو: پلت‌فرم ملی یا خودرو ملی دو واژه جذاب برای خودروسازان داخلی است که نشان دهند از مونتاژ کاری به سمت خودروسازی حرکت می کنند. حرکتی که زمینه توسعه و دست یابی به محصولی منحصر به فرد برای آن‌ها شده است. محصولی که وابستگی به خارج کشور نداشته و تقریبا تمام قطعات آن را در داخل تولید و تامین می‌کنند. هرچند که در این میان نیز پلت‌فرم مخصوص خودروهای برقی و الکتریکی بسیار پررنگ شده است، اما در هر صورت خودروسازان موفقیت چندانی در این زمینه کسب نکردند. با این تفاصیل با سید حسین موسوی کارشناس صنعت خودرو در بخش دوم گفت‌وگو به بررسی این موضوع‌ها پرداختیم.

* بسیاری اوقات کارشناسان و فعالان صنعت خودرو از واژه پلت‌فرم ملی استفاده می‌کنند و اعلام دارند که به این موضوع دست یافتند، این واژه در ادبیات صنعت خودرو چه جایگاهی دارد؟
پلت‌فرم ملی یک نیاز عمیق برای کشور است که متاسفانه از این واژه در جایگاه صنعت به درستی استفاده نمی‌شود.  یکی از مشکلاتی که در کشور وجود دارد این است که هرچه را شروع می‌کنیم، تا پیش از اتمام کار آن را رها می‌کنند. مجموعه‌ای که دولتی هست را نقد منفی می‌کنند، خصوصی که می‌شود و با چالشی مواجه به طور کامل آن را نقد و متوقف می‌کنند. برنامه پلت‌فرم را شروع می‌کنیم، درخواست مشاور خارجی می‌دهیم اما به دلیل نظرات متعدد پروژه متوقف می‌شود.

* پلت‌فرم متشکل از ۷ یا ۶ بخش در خودرو است، اگر بخواهیم یک پلت‌فرم را شروع کنیم به نظر شما در کدام بخش از اجزای آن ضعف وجود دارد که ابتدا باید آن را طراحی کرد؟
در بحث قطعات و بخش‌های مکانیک‌ها سرمایه‌گذاری‌های بیشتر می‌خواهد که انجام شده است. شرکت‌های بسیار خوبی در کشور وجود دارد که در زمینه پیشرانه، اکسل، تولید قالب‌های پرس، فرمان، ترمز و... دانش‌های آن وجود دارد. اما پاشنه آشیل در مواد اولیه دچار توقف خواهد شد. این مورد نیز خارج از صنعت خودرو بوده که فعالان این بخش نیز نمی‌توانند در این مورد پاسخگو باشند.
به طور مثال، برای تولید یک چراغ خاص نیاز به پلیمری مخصوص هست که در کشور موجود نیست. برای اینکه این موضوع انجام شود، باید وزارت نفت نسبت به این موضوع اقدامی را انجام دهد. در بخش الکترونیک جای کار فراوانی وجود دارد که در این زمینه مغزافزار بیشتر از نرم افزار کاربرد دارد. بخشی که در کشور قوت در آن وجود دارد، در بخش الکترونیک جای ناقص دارد، زیرساخت‌های که برای تولید بخواهیم در آن کار کنیم را داریم. ولی بخواهیم نقص بزرگی را حل کنیم، بیشتر ممکن هست در مواداولیه باشد.

خیلی از خودروسازان را که نگاه می‌کنیم، از خودروهای استفاده کردند که روی پلت‌فرم بنزینی ابتدا کارکردند سپس نسخه الکتریکی آن را عرضه کردند

* تمام خودروسازان دنیا به سمت تولید خودروهای هیبریدی و الکتریکی حرکت کردند، نمونه‌های نیز تولید کردند که به تولید انبوه نرسیده است. براین اساس بسیاری از کارشناسان بیان می‌کنند که برای این خودروها باید پلت‌فرم جداگانه طراحی کرد، نظر شما در این خصوص چیست؟
در بحث خودروهای برقی، باید اشاره داشت که کشور اگر به این سمت حرکت کند بسیار حرکت مفیدی است. خودروسازان دنیا عمدتا برای این موضوع از پلت‌فرم‌های اولیه برای نیل به این هدف استفاده می‌کنند. خیلی از خودروسازان را که نگاه می‌کنیم، از خودروهای استفاده کردند که روی پلت‌فرم بنزینی ابتدا کار کردند سپس نسخه الکتریکی آن را عرضه کردند. در زمینه خودرو برقی باید توجه داشت که این موضوع احتیاج به حمایت از بالا متولیان بالای دستی دارد. در تولید خودرو برقی وزارت نیرو باید همکاری داشته باشد تا بررسی شود که چقدر به صلاح کشور هست که به این سمت حرکت کند. در استراتژی بالای دستی به موردی که در خودرو برقی اشاره می‌شود، انرژی تجدید پذیر است.

* به انرژی تجدیدپذیر اشاره کردید، این انرژی چه مقدار می‌تواند تاثیر در توسعه داشته باشد و آیا در کشور می‌توان آن را به صورت دائم تامین کرد؟
در انرژی تجدید پذیر نیز مشکل تامین همیشه وجود دارد. همیشه به دنبال پایداری بحث این انرژی و پراکندگی آن برای این خودروها مطرح است. بنابراین، شبکه برق و تامین کننده آن باید همواره همراه باشد.
از سوی برای تامین نیاز به تامین مالی، زنجیره تامین و... است. ساخت این خودرو مشروط بر هماهنگی و طراحی بالا دستی نیاز است. نباید به شکل دستوری به خودروساز برای تولید القا شود. باید بررسی کرد که در ایران منابع لیتیومی وجود دارد؟ آیا بهترین تکنولوژی خودرو هیبرید یا برقی است؟ جدای این موضوع باید توجه داشت که خودروسازان ما چه حد توانایی در این موضوع دارند که سیستم‌های مشترک بین خودروهای برقی و بنزینی را می‌توانند تولید کنند. خودرو برقی فقط قوای محرکه آن متفاوت است و هرچقدر در تولید خودرو بنزینی موفق بودیم، از آن سو نیز در تولید خودروهای برقی موفق خواهیم بود.

کلام آخر
موضوع پلت‌فرم را به عنوان یک موضوع مهم در بحث قانونگذاری و استراتژی راهبردی کشور به آن دقت شود، جدی بگیرند. بحث پلت‌فرم یک بحث اقتصادی و مدیریتی است، باید در افق برنامه کشور که تدوین می‌شود باید به این مهم توجه داشت. این موضوع گاهی بالاتر از خودروسازی بوده و باید در مجلس، وزارت صمت، سازمان صنایع‌گسترش و... به آن توجه شود.

کد خبر: ۵۰٬۱۷۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۲
      0 0
      به نظر شما تولید چهارچرخ ها ی گران و بی ثمر و با ظاهر زشت و قدیمی که بیشتر به آهن پاره های قاتل شبیه و در واقع اسراف منابع است در کارخانه های پرخرج و عریض و طویلی چون ایران خودرو و سایپا در شأن ملت انقلابی ایران است ؟!...