۶ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۳
امید به تأیید واکسن در سال جاری افزایش یافت
با اثر بخشی واکسن «آکسفورد» روی بزرگسالان؛

امید به تأیید واکسن در سال جاری افزایش یافت

واکسن تولیدی «آکسفورد» یکی از امیدهای اصلی دنیا برای دستیابی به واکسن کرونا است و اخیرا اطلاعاتی در مورد اثر بخشی این واکسن روی افراد بالاتر از ۵۵ سال مانند افراد ۱۸ تا ۵۵ سال منتشر شد. خبری که امید دنیا برای دستیابی به واکسن در سال ۲۰۲۰ را افزایش داده است.

بازار؛ گروه بین الملل: در این روزها کشف واکسنی برای کرونا و توزیع جهانی آن یکی از بزرگترین چالشهایی است که دنیا با آن روبرو است. بررسی های تاریخی نشان داده است در اغلب موارد برای تولید واکسن در دنیا سالها زمان صرف می شود و بعد از حصول اطمینان از کارایی و اثر بخشی آن، واکسن به صورت عمومی به مردم تزریق می شود ولی در جریان همه گیری کرونا دنیا در تلاش است تا ظرف کمتر از یک سال واکسن را وارد بازار کند که این رکوردی تازه برای دنیای پزشکی در دنیا است.

یکی از شرکتهای پیشگام در تولید واکسن کرونا در دنیا، شرکت آسترازنکا است که با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید واکسن کرونا را انجام داده است. این شرکت سومین مرحله از آزمایشهای بالینی خود را به اتمام رسانید و اعلام کرد افراد ۱۸ تا ۵۵ سال با تزریق این واکسن می توانند آنتی بادی های لازم برای مقابله با ویروس را در بدنشان ایجاد کنند.

این شرکت داروسازی برای توسعه دامنه تاثیرگذاری واکسن اقدام به مطالعه اثرگذاری واکسن روی افراد بالاتر از ۵۵ سال و افراد دارای بیماریهای زمینه ای سخت کرد و در روز گذشته اعلام کرد بزرگسالان بالاتر از ۵۵ سال هم مانند جوان ترها با تزریق واکسن می توانند در مقابل  ویروس کرونا ایمن شوند.

سی ان بی سی به نقل از دانشگاه آکسفورد نوشت: «بررسی های ما نشان داده است شدت عوارض جانبی ویروس کرونا روی افراد بالاتر از ۵۵ سال کمتر ازافراد جوانتر بوده است ولی میزان آنتی بادی های ایجاد شده در بدن آنها و توان مقاومت بدن آنها در برابر ویروس به اندازه افراد کمتر از ۵۵ سال افزایش یافته است.» انتشار این خبر باعث شد تا امید دنیا برای تایید واکسن کرونا قبل از پایان سال ۲۰۲۰ افزایش یابد و شانس جهان برای مبارزه با این ویروس خطرناک بیشتر شود.

واکسن برای یک سال بدن را در برابر ویروس ایمن می کند
سخنگوی شرکت آسترازنکا در مصاحبه ای با فایننشال تایمز گفت: «افراد بالاتر از ۵۵ سال نسبت به جوان ترها در مقابل ویروس کرونا ضعیف تر هستند و شدت بیماری در آنها بیشتر است. اینکه واکسن ما توانسته است همان اندازه که جوان ها را در مقابل ویروس مقاوم می کند، افراد بالاتر از ۵۵ سال را هم مقاوم کند خبر بسیار خوبی است.»

وی ادامه داد: «این واکسن برای یک سال بدن را در برابر ویروس کرونا ایمن می کند و هر سال باید تزریق شود. عدم تزریق عمومی واکسن باعث افزایش سرعت گردش واکسن در دنیا و احتمالا مرگ انسانها خواهد شد. به همین دلیل ضروری است که تمامی بزرگسالان واکسن را دریافت کنند تا بتوانند به زندگی عادی بازگردند.»

گاردین نوشت: «نتایج این آزمایشها می تواند بازی را در دنیا تغییر دهد و باعث شود تا ما به واکسنی دسترسی داشته باشیم که این پاندمی هولناک و مرگبار را در دنیا تغییر دهد.  واکسن های تولید شرکت آکسفورد و شرکت پی فایزر از اولین واکسن هایی هستند که وارد مرحله ارزیابی و بررسی سازمان های بهداشتی قرار گرفته اند و انتظار می رود اروپا استفاده اضطراری از این واکسن ها را از انتهای امسال شروع کند.»

بریتانیا برای توزیع واکسن آماده می شود
در این مرحله که احتمال تایید واکسن نهایی کرونا تا انتهای امسال افزایش یافته است، شمار زیادی از کشورهای غربی برنامه ریزی برای توزیع و تزریق عمومی واکسن را شروع کرده اند. وزیر بهداشت بریتانیا در مصاحبه ای با گاردین گفت: «من انتظار دارم واکسن از انتهای امسال وارد شبکه توزیع شود. در انتهای سال جاری به احتمال زیاد تنها کادر درمان می توانند واکسن را دریافت کنند ولی با توزیع تدریجی آن به کشور تا انتهای نیمه اول سال ۲۰۲۱ تمامی بریتانیایی ها واکسن را دریافت خواهند کرد و زندگی عادی در این کشور از سر گرفته می شود.»

در امریکا هم آنتونی فائوچی ادعای مشابهی را مطرح کرده است. او در مصاحبه با سی ان بی سی گفت: «انتظار می رود تا اوایل دسامبر سال جاری حداقل یکی از این واکسن هایی که مرحله سوم آزمایشهای بالینی را به اتمام رسانده اند، مورد تایید سازمان های بهداشتی کشور قرار گیرند و به دنبال آن تزریق عمومی واکسن شروع شود.»

او هم تاکید کرد که در فصل اول سال ۲۰۲۱ روند توزیع و تزریق واکسن کرونا در امریکا ادامه خواهد داشت و در این بازه زمانی همچنان باید مراقبتهای بهداشتی بالا برای ممانعت از شیوع کرونا وجود داشته باشد. ولی از فصل دوم دیگر خطر همه گیری کرونا در امریکا وجود نخواهد داشت زیرا شمار زیادی از مردم واکسن را دریافت خواهند کرد.

کد خبر: ۵۰٬۱۷۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha