۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۵
سیگنال گرانی ارز به بازار با سبقت قیمت دلار صرافی ها از بازار آزاد!
گزارش «بازار» از علل نوسانات نرخ ارز؛

سیگنال گرانی ارز به بازار با سبقت قیمت دلار صرافی ها از بازار آزاد!

ذوالفقاری، کارشناس پولی و مالی می گوید؛ افزایش نرخ دلار صرافی ها در شرایطی که قیمت این کالا در بازار آزاد کمتر از آن است نشان از ضعف ساختار حکمرانی نظام پولی کشور در مدیریت بازار ارز دارد چرا که با این کار سیگنال گرانی نرخ ارز به بازار داده خواهد شد.

اسدالله خسروی؛ بازار: قیمت دلار صرافی ها امروز در اتفاقی کم نظیرگرانتر از بهای آن در بازار آزاد شد این اقدام عجیب موجب می شود تا فعالان بازار ارز به سمت خرید این کالا روی آورند. رویکرد اشتباهی که میزان تقاضا برای خرید توهمی ارز در بازار افزایش و نتیجه آن به گرانی این کالا ختم خواهد شد.

بازار ارز که در هفته های گذشته با فراز و فرودهای قیمتی زیادی همراه بود اکنون با سبقت قیمت دلار صرافی ها از بازار آزاد، دوباره دچار تغییر قیمت می شود افزایش قیمتی که نتیجه آن تشدید تورم و افزایش سطح عمومی قیمت هاست. کارشناسان می گویند؛ بانک مرکزی به جای مدیریت بر بازار ارز و ایجاد راهکارهای کارشناسانه برای مهار قیمت ها در این بازار مهم اقتصادی با گران کردن دلار در صرافی ها بر گرانی و التهاب بازار دامن می زند و معلوم نیست چرا قیمت دلار را در صرافی ها به زیر قیمت بازار آزاد نمی آورد. بازاری که خیلی حساس است و در صورت بی توجهی به آن معلوم نیست قیمت ها چگونه شوند چرا که سفته بازان و سوداگران سود جود در کمین این بازار نشسته اند تا با ایجاد فعل و انفعالات بازار کسب سود کنند.

آیا صرافی ها در کاهش نرخ دلار مقاومت می کنند؟
امیر احمد ذوالفقاری کارشناس پولی و مالی در گفتگو با «بازار» درباره این روزهای بازار ارز گفت: افزایش قیمت دلار صرافی بانک ها در حالی که نرخ این کالا در بازار آزاد کمتر از صرافی هااست، این سئوال را در اذهان ایجاد می کند که چرا صرافی ها در برابر کاهش نرخ دلار در شرایطی که قیمت آن در بازار آزاد کمتر است مقاومت کرده و نرخ ها را به زیر قیمت بازارآزاد نمی آورند؟  

وی افزود: اینکه صرافی ها قیمت دلار را بالاتر از نرخ دلار بازار آزاد تعیین کرده اند ابهامی است که بانک مرکزی باید جوابگو آن شود چرا که این احتمال وجود دارد صرافی ها با گران شدن نرخ ارز ذینفع بوده در مقابل کاهش قیمت دلار مقاومت می کنند در حالی که چنین رویه ای گرانی ارز را در بازار به دنبال دارد.

ضرورت جلوگیری از افزایش توهمی نرخ ارز در بازار
ذوالفقاری خاطرنشان کرد: هر چند دلیل چنین اقدامی نیازمند بررسی است اما افزایش قیمت دلار صرافی ها در مقابل کاهش قیمت آن در بازار آزاد باعث خواهد شد تا سرمایه گذاران و سفته بازان برای خرید دلار به بازار ارز هجوم آورند و قیمت ها در این بازار بی منطق و توهمی افزایش یابد.

این کارشناس پولی بانکی تصریح کرد: افزایش قیمت ارز ناشی از جو سازی و التهابی است که در بازار ایجاد می شود و بانک مرکزی تا کنون نتوانسته است اقدامات لازم و اصولی آنگونه که به خروج سفته بازار سوداگر از بازار شود، بکار گیرد. از طرفی نرخ ارز در تمام دنیا مهمترین فاکتور تعادل اقتصادی به شمار می روند در چنین شرایطی است بازار ارز نباید به بازیچه فضای مجازی و مکانی برای سفته بازان سود جو شود.

دلار صرافی ها ۲۸ ۲۸۰ دلار بازار آزاد ۲۸ هزار ۲۰۰
بنا به این گزارش، در بازار ارز هم اکنون قیمت دلار آزاد ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان، یورو ۳۳ هزار و ۶۰۰ تومان است این در حالی است که قیمت دلار در صرافی ها ۲۸ هزار ۲۸۰ تومان است. قیمت ارز که در هفته های گذشته در بازار آزاد گران و نرخ دلار تا ۳۲ هزار تومان پیش رفت، قیمت خرید و فروش ارز در صرافی های بانکی نیز افزایش یافت؛ تا جایی که قیمت دلار برای اولین بار در ۲۰ مهر ماه گذشته در صرافی‌های بانکی وارد کانال ۳۱ هزار تومان شد اما با ورود بانک مرکزی به بازار در هفته گذشته قیمت ها کاهشی شد و بهای دلار به زیر ۳۰ هزار تومان رسید.

امروز قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۷ هزار و ۷۰۰ تومان درج شده است. ضمن اینکه قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳  هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۰ هزار و ۷۴۰ تومان تعیین شده است.  

کاهش قیمت سکه و طلا در بازار
با کاهش قیمت ارز در بازار نسبت به آخرین روز کاری بازار، قیمت طلا و سکه نیز کاهش یافت طوری که هم‌اکنون در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هرگرم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است. علاوه بر این نیزقیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون  و ۲۰۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است و به فروش می‌رسد. همان طور که گفته شد قیمت طلای ۱۸ عیار در هر گرم هم یک‌میلیون و ۲۸۱ هزار تومان، طلای ۲۴ عیار هر گرم یک‌میلیون و ۷۰۸ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۵۲ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

آینده نامعلوم قیمت هادر بازار ارز
به گزارش بازار، نوسان قیمت همچنان در بازار ارز وجود دارد؛ کارشناسان معتقدند: سرمایه گذاران نباید فریب این بازار پرریسک را بخورند چرا که سیاست گذاران ارزی برای مدیریت این بازار لحظه ای تصمیم می گیرند و این احتمال وجود دارد که افرادی که با هدف سودآوری وارد این بازار می شوند با ورود بانک مرکزی به بازار و یا اتخاذ برخی تصمیمات بازدارنده دچار زیان شدید شوند.

کد خبر: ۴۹٬۹۴۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha