۶ آبان ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲
سقوط قیمت گل زعفران در بازار؛ تعهدات شورای ملی فرجامی نداشت
بازار از خراسان رضوی گزارش می‌دهد؛

سقوط قیمت گل زعفران در بازار؛ تعهدات شورای ملی فرجامی نداشت

مشهد- درحالی‌که شورای ملی زعفران و دولتمردان در ماه گذشته طی نشستی فوق‌العاده به‌منظور حمایت از خرید قیمت‌های تضمینی گل زعفران وارد میدان عمل شد و قیمت‌های جدیدی را نیز برای حمایت از کشاورزان اعلام کرد اما این قیمت‌ها و قول و قرارها دوام چندانی نداشت و زعفران یک‌بار دیگر سقوط کرد.

بازار؛ گروه استان‌ها: افزایش قیمت نهاده‌های تولید بنا بر گفته بسیاری از تولیدکنندگان قیمت زعفران را افزایش داده است تا آنجا که امسال بسیاری از بهره‌برداران خراسانی ترجیح دادند تا عطای برداشت زعفران را به لقایش ببخشند.

گفتنی است ازآنجاکه  ۷۶ درصد سطح زیر کشت و ۸۰ درصد تولید محصول زعفران ایران متعلق به خراسان رضوی است لذا تعیین قیمت این محصول نقش بسزایی در حوزه اشتغال و اقتصاد این استان ایفا کرده و هرگونه تغییر و یا نوسان قیمت با اعتراضات و یا واکنش‌های بسیاری روبرو می‌شود.

انعقاد تفاهم‌نامه برای حمایت از کشاورزان 
شایان‌ذکر است دهم مهرماه امسال برای جلوگیری از هرج‌ومرج و مشکلات سال گذشته  جلسه‌ای با حضور شورای ملی زعفران و اتحادیه صادرکنندگان این محصول با همراهی و پشتیبانی دکتر زنگنه نماینده مردم شهرستان‌های تربت‌حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس تشکیل شد که مصوبات آن برای بسیاری از کشاورزان امیدوارکننده بود.

در این جلسه با امضای تفاهم‌نامه‌ای مقرر شد تا تجار و صادرکنندگان زعفران به خرید گل زعفران برای هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان، پوشال زعفران به ازای هر کیلو ۱۶ میلیون تومان و نگین زعفران ۲۰ میلیون تومان  اقدام کنند.

تعدادی از زعفران کاران نیز با توجه به شرایط حاکم بر بازار زمین‌های خود را آبیاری نکردند و به عبارتی اراضی زعفران کاری را آماده‌سازی نکردند

بنابراین تفاهم‌نامه قرار بود تا خرید زعفران از کشاورزان با تعهد کامل از سوی اعضای شورای ملی زعفران  و اعضای اتحادیه صادرکنندگان و امضاکنندگان انجام ‌شود.

هم‌چنین بر اساس بند دوم این تفاهم‌نامه مقرر شد تا یک هزار میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود ۱۵ درصد برای افرادی که متقاضی خرید هستند با این شرط که دریافت‌کنندگان تسهیلات قیمت خرید مندرج در تفاهم‌نامه را رعایت کنند اعطا شود.

به همین منظور سازمان برنامه‌وبودجه قرار شد تا مبلغ یک هزار میلیارد تومان شامل ۵۰۰ میلیارد تومان سهم بانک کشاورزی، ۲۵۰ میلیارد تومان سهم بانک صادرات و همچنین ۲۵۰ میلیارد تومان سهم بانک توسعه صادرات برای حمایت از بخش خصوصی در اختیار این سازوکار قرار دهد.

تعهد برای خرید گل زعفران به قیمت هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان درحالی‌که سال گذشته قیمت آن از کیلویی ۴۰ الی ۷۰ هزار تومان فراتر نرفت روزنه‌ای از امید در دل بسیاری از کشاورزان ایجاد کرد اما متأسفانه دیری نپائید که در طی روزهای گذشته باری دیگر قیمت گل زعفران در بازار خراسان رضوی به قیمت‌های سال گذشته سقوط کرد و از کیلویی ۱۵۰ هزار تومان به یک‌سوم قیمت و کمتر از کیلویی ۶۰ هزار تومان رسید!

تسهیلاتی برای خرید پرداخت نشد
در همین راستا نایب رئیس شورای ملی زعفران در پاسخ به بازار که چرا به تعهدات خرید تضمینی گل زعفران بر مبنای کیلویی ۱۵۰ هزار تومان عمل نشده است گفت: طبق توافقی که برای خرید گل زعفران طبق مصوبه در دستور کار قرار داشت دولت متعهد شد تا تسهیلات بانکی به میزان یک هزار میلیارد تومان را در اختیار خریداران و صادرکنندگان قرار دهد که هنوز این تصمیم اجرایی نشده است.

تعهد برای خرید گل زعفران به قیمت هر کیلو ۱۵۰ هزار تومان درحالی‌که سال گذشته قیمت آن از کیلویی ۴۰ الی ۷۰ هزار تومان فراتر نرفت روزنه‌ای از امید در دل بسیاری از کشاورزان ایجاد کرد اما متأسفانه دیری نپائید که باری دیگر قیمت گل زعفران به قیمت‌های سال گذشته سقوط کرد

غلامرضا میری بابیان اینکه مصوبه اعطای تسهیلات از طرف بانک‌های عامل به تعویق افتاده و لذا سرمایه لازم برای بستر خرید زعفران بر مبنای توافق فراهم نشده است بیان کرد: عدم پرداخت تسهیلات بانکی باعث شد فعالان حوزه زعفران تا یک هفته پس‌از این مصوبه خرید زعفران به قیمت‌های تعیین‌شده را با منابع مالی خودشان انجام دهند اما به دلیل اینکه تسهیلاتی به آن ها پرداخت نشد و  نقدینگی آن‌ها نیز به اتمام رسید عملاً ادامه خرید باقیمت‌های تعیین‌شده منتفی و بازار دچار افت شد.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران بابیان اینکه بر اساس توافق انجام‌شده مقرر بود تا خرید یک کیلوگرم گل زعفران به قیمت۱۵۰هزار تومان، خرید سرگل زعفران پوشالی ۱۶میلیون تومان و نگین به قیمت هر کیلو ۲۰میلیون تومان در دستور کار قرار گیرد اما متأسفانه در حال حاضر قیمت زعفران پوشالی به نصف قیمت و به میزان هشت میلیون و قیمت زعفران نگین نیز مبلغ ۹ تا ۱۱ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود.

میری در خصوص عدم تأمین منابع مالی توسط دولت اظهار کرد: البته با اختصاص یک هزار میلیارد تومان تسهیلات نیز تنها امکان خرید ۵۰تن زعفران وجود داشت  و این در حالی است که طبق آمار به‌طور میانگین ماهانه ۲۵تن زعفران از کشور صادر و روانه بازارهای بین‌المللی می‌شود.

وی در پرسش به این سؤال که آیا امکان دارد بازهم بازار رشد پیداکرده و خرید زعفران به قیمت‌های توافق شده و طبق مصوبه برسد، افزود: از اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی خواسته‌شده تا اسامی افراد دارای صلاحیت دریافت تسهیلات ارائه شود اما به‌طور حتم با روند طولانی که همیشه بانک‌ها پیش می‌گیرند احتمالاً این تسهیلات عملاً پس از فصل برداشت زعفران اعطا شود که دیگر دردی دوا نخواهد کرد!

هزینه کاشت زعفران ۱۰ برابر شد
در همین راستا رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی بابیان اینکه سال ۱۳۸۸ هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به‌صورت متوسط ۷۲۰ هزار تومان ولی متوسط نرخ فروش آن دو میلیون و ۳۵۰ هزار تومان بود اظهار کرد:  ۱۰ سال بعد یعنی سال ۱۳۹۸ متوسط هزینه تولید یک کیلوگرم زعفران برای کشاورز به هفت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و متوسط نرخ فروش همین حجم زعفران به هشت میلیون تومان رسید. 

محمدرضا اورانی بابیان اینکه بر این اساس قیمت فروش زعفران ظرف یک دهه اخیر حدود چهار برابر اما هزینه تولید آن برای کشاورز زعفران کار حدود ۱۰ برابر شده است افزود: مجموعه شرایط حاکم بر سال ۱۳۹۸ و بازار زعفران موجب شد امسال نه‌تنها کشت جدید زعفران در این استان متوقف شود بلکه بخشی از کشتزارهای زعفران هم که بالای هشت سال سابقه کشت داشت نیز دوباره‌ کاشته نشد. 

وی ادامه داد: همچنین تعدادی از زعفران کاران نیز با توجه به شرایط حاکم بر بازار زمین‌های خود را آبیاری نکردند و به عبارتی اراضی زعفران کاری را آماده‌سازی نکردند.  

اورانی گفت: به‌این‌ترتیب مجموعه بررسی‌های میدانی جهاد کشاورزی و برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد تولید زعفران در خراسان رضوی امسال نه‌تنها افزایش نخواهد داشت بلکه به‌صورت قابل‌ملاحظه یعنی حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد نسبت به پارسال کاهش خواهد یافت. 

کد خبر: ۴۹٬۹۱۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha