۵ آبان ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
ضرورت الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد ارس
نماینده ورزقان در مجلس تاکید کرد؛

ضرورت الحاق شهرستان ورزقان به منطقه آزاد ارس

تبریز- نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت الحاق ورزقان به منطقه آزاد ارس گفت: ورزقان در همسایگی جلفا قرار دارد و یک شهرستان مرزی است و الحاق آن به ارس می‌تواند تحولات عظیمی در منطقه ایجاد کند.

به گزارش بازار به نقل از روابط عمومی دفتر این نماینده مجلس، الهوردی دهقانی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: ورزقان ظرفیت‌های صنعتی و معدنی بسیاری دارد و اگر الحاق این شهرستان به منطقه آزاد ارس اتفاق بیفتد، تمام ماشین آلات و تجهیزات معدنی کشور را با استفاده از مزیت‌های منطقه آزاد ارس می‌توان وارد و انقلاب بزرگی از لحاظ صنعتی در منطقه ایجاد کرد.

وی افزود: شهرستان ورزقان با توجه به دارا بودن پتانسیل‌های معدنی، جایگاه ویژه‌ای را در استان به خود اختصاص داده و یکی از مطالبات اصلی ما بازگشت یک درصد از سهم فروش این معادن به شهرستان است.

دهقانی تصریح کرد: سالانه حدود ۳۰۰ هزار تن مس کنستانتره در سونگون به فروش می رسد که هر ۱۰۰ هزار تن آن حدود ۹۰ هزار تن مس محتوا دارد؛ یک درصد از فروش این معدن حدود ۱۸۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان می‌شود که طبق قانون برنامه ششم توسعه باید بازگردد و در خود شهرستان هزینه شود.

نماینده ورزقان ادامه داد: یک درصد از عوارض آلایندگی معادن نیز باید به شهرستان بازگردد که این رقم در مورد مس سونگون  حدود ۲۰۰ میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از حقوق دولتی معادن نیز طبق ماده ۱۴ قانون معادن باید در خود شهرستان هزینه شود، توضیح داد: حقوق دولتی مس سونگون ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۱۵ درصد آن ۷۵ میلیارد تومان می‌شود؛ این ارقام برای شهرستان قابل توجه است که معلوم نیست چرا به شهرستان باز نمی‌گردد.

دهقانی در ادامه یادآور شد: ما می‌توانیم معادن را از ۲۰ درصد حقوق دولتی معاف کنیم که این ۲۰ درصد برای حفظ محیط زیست، کارهای عمرانی، توسعه معادن و تحقیق هزینه شود؛ در مورد مس سونگون ۲۰ درصد حقوق دولت ۱۰۰ میلیارد تومان می شود.

نماینده ورزقان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: نیازمند تدوین یک سند محکم، قوی و آینده نگر در ارتباط با توسعه معادن و صنایع معدنی در استان هستیم.

کد خبر: ۴۹٬۷۹۳

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha