۷ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۱
کمبود کود در قطب تولیدات کشاورزی کشور؛ سبقت گرانی از درآمد کشاورزان
بازار از گلستان گزارش می‌دهد؛

کمبود کود در قطب تولیدات کشاورزی کشور؛ سبقت گرانی از درآمد کشاورزان

‌گرگان- کشاورزان به کمبود کود در گلستان انتقاد دارند و معتقدند با تلنبار شدن مشکلات بر دوش کشاورزان و گرانی افسار گسیخته نهاده‌ها و خدمات کشاورزی تولیدات این بخش تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

زهرا بهرامی؛ بازار: گلستان با تولید سالانه پنج میلیون تن محصول، یکی از قطب‌های اصلی تولید محصولات کشاورزی است و در تولید بسیاری از محصولات مانند گندم، کلزا، سویا، پنبه و ... رتبه اول و دوم کشور را به خود اختصاص داده است.

از نیمه مهرماه فصل کشت محصولات پائیزه در استان آغاز شده اما کوه مشکلات از جمله گرانی نهاده‌ها و خدمات، کمبود کود بر دوش کشاورزان سنگینی می‌کند.

یک کشاورز گلستانی در خصوص وضعیت فعلی کشاورزان استان به خبرنگار بازار اظهار کرد: فصل کشت محصولات پائیزه در استان آغاز شده اما مشکلات و معضلات زیادی پیش رو کشاورزان وجود دارد و به نظر می‌رسد کسی دغدغه رفع این مشکلات را ندارد.

عبدالحمید کتولی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌ها و خدمات کشاورزی در استان، گفت: قیمت کود در بازار نسبت به سال گذشته سه تا چهار برابر افزایش داشته است و سایر خدمات هم گران‌تر از سال‌های گذشته به کشاورزان ارائه می‌شود.

وی با این توضیح که نظارتی بر بازار وجود ندارد، افزود: امسال از سوی مقام معظم رهبری به نام سال «جهش تولید» نامگذاری شده است اما وضع موجود نه تنها تولیدات بخش کشاورزی را به سمت جهش تولید سوق نمی‌دهد بلکه مغایر با حفظ وضع تولید در سال گذشته است.

سبقت گرانی از درآمد کشاورزان
این کشاورز گلستانی ادامه داد: مدت زمان زیادی از برداشت برخی از محصولات در استان نمی‌گذرد اما به دلیل گرانی افسار گسیخته در بازار و همخوان نبودن درآمد کشاورزان با هزینه‌های جاری، توان کشت محصول از بسیاری از کشاورزان سلب شده است.

کتولی توضیح داد: اکثر کشاورزان به دلیل گرانی‌های ماه‌های گذشته یا محصول خود را به شکل سلف به دلالان و واسطه‌ها فروخته‌اند و یا به بانک‌ها مقروض شده‌اند.

وی با انتقاد از سیاست‌های دولت اضافه کرد: گرانی امان کشاورزان را بریده است و کمبود کود در فصل کشت هم مشکلات را دو چندان کرده است.

این کشاورز تصریح کرد: از اوایل مهرماه انعقاد قرارداد کشت محصولات کشاورزی به کشاورزان آغاز شده و زمان کشت چغندر و کلزا به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود اما خبری از توزیع کود توسط جهاد کشاورزی نیست.

کتولی گفت: برخی از کودهایی که سال گذشته در استان پرمصرف بود مانند سوپر فسفات یا در کارگزاری‌ها موجود نیست یا با قیمت گزاف حدود ۶۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد در حالی که این محصول سال گذشته به نرخ دولتی حدود ۹۰ هزار تومان به کشاورز ارائه می‌شد.

دست خالی کشاورزان از کودهای دولتی
این کشاورز گلستانی افزود: در شرایط فعلی انبار کارگزاری‌ها پُر از کود است اما دست کشاورزان از کودهای دولتی خالی است و حواله تحویلی جهادکشاورزی روی دست کشاورزان مانده است.

کتولی ادامه داد: بیش از یک ماه است کود اوره در انبار کارگزاری‌های استان دپو شده اما توزیع نمی‌شود و طی یکی دو روز گذشته توزیع آغاز شده اما قیمت کود دولتی هم ۱۰ تومان نسبت به ماه گذشته افزایش داشته است.

در شرایط فعلی انبار کارگزاری‌ها پُر از کود است اما دست کشاورزان از کودهای دولتی خالی است و حواله تحویلی جهادکشاورزی روی دست کشاورزان مانده است

وی توضیح داد: هم‌اکنون قیمت هر کیسه کود سوپر فسفات در گلستان حدود ۴۵۰ هزار تومان و سولفات پتاسم حدود ۶۰۰ هزار تومان است و قیمت سم هم بین چهار تا پنج برابر افزایش داشته است و با این افزایش قیمت‌ها توان کشت از بسیاری از کشاورزان گرفته شده است.

۲۰ هزار تن کود نیاز داریم
در حالی که کشاورزان از عرضه نشدن کود دولتی و گرانی آن در بازار انتقاد دارند، رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان می‌گوید این کودهای دولتی هدفمند در کارگزاری‌ها دپو شده است.

مختار مهاجر با این توضیح که گلستان ۲۰ هزار تن کود نیاز دارد، به خبرنگار بازار اظهار کرد: تاکنون حدود نیمی از کود مصرفی مورد نیاز در کارگزاری‌ها ذخیره شده و جلوی توزیع آن را گرفته‌ایم تا بتوانیم آن را برای کشت پائیزه توزیع کنیم.

وی با اشاره اینکه روزانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ تن کود وارد استان می‌شود، افزود: امیدواریم با توجه به اینکه کشت گندم در نیمه دوم آبان ماه آغاز می‌شود تا آن زمان شرایط را آماده کنیم.

رئیس سازمان جهادکشاورزی گلستان با بیان اینکه برنامه‌ریزی شده در ماه جاری شش هزار تن کود فسفات ایرانی به ما تحویل داده شود، ادامه داد: وزیر در دستور اخیر تأکید کرده‌اند گلستان برای دریافت کود فسفات در اولویت قرار گیرد؛ امیدواریم این مهم انجام شود تا بتوانیم برای کشت پائیزه آماده شویم.

گرانی ناشی از افزایش قیمت ارز است
همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان در گفتگو با خبرنگار بازار در خصوص افزایش قیمت‌ها در بازار کود اظهار کرد: افزایش قیمت کنونی کود در بازار ناشی از افزایش قیمت ارز است؛ بر اساس تصمیم دولت مقرر شده کود به جای ارز رسمی و دولتی به ارز نیمایی خریداری شود؛ این موضوع مهم‌ترین مسئله در افزایش قیمت کود محسوب می‌شود.

محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه قیمت کود وارداتی با توجه به قیمت ارز در نوسان است، افزود: در گذشته کود در بین کشاورزان به طور سنتی و با حواله توزیع می‌شد اما امسال با ایجاد سامانه توزیع کود با دقت و عدالت انجام می‌شود.

وی توضیح داد: با راه‌اندازی این سامانه دست واسطه‌ها از حوزه کود کوتاه می‌شود و کود به دست کشاورز واقعی می‌رسد.

کشاورزان از کودهای جایگزین استفاده کنند
معاون بهبود تولیدات گیاهی جهادکشاورزی گلستان با تائید بر افزایش سه تا چهار برابری قیمت کود فسفات و پتاس و کمبود آن در بازار، ادامه داد: کشاورز در هر صورت مجبور به استفاده از کود شیمیایی است اما با این افزایش قیمت‌ها پیشنهاد می‌کنیم کشاورزان از کودهای جایگزین مانند کودهای زیستی و حلال کننده‌ها استفاده کنند.

وی همچنین توصیه کرد: کشاورزان از اداوات و تجهیزات کشاورزی مناسب  مانند بذرکارهایی که مخزن کود دارند استفاده کنند چرا که این اداوات و تجهیزات مصرف کود را نسبت به شیوه سنتی ۵۰ درصد کاهش می‌دهند.

ضربه سنگین افزایش قیمت‌ها به تولید بخش کشاورزی
اما دبیر خانه کشاورز استان گلستان از سایر دغدغه‌های کشاورزان در این حوزه پرده برداشت و به خبرنگار بازار اظهار کرد: دولت در شهریورماه همزمان با آغاز فصل کشت پائیزه اختصاص ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی به واردات کود و سم را ممنوع اعلام کرد و بعد از آن کود و سم با ارز نیمایی وارد می‌شود.

کشاورز هر ساله در زمان کاشت و برداشت با مشکل نقدینگی مواجه است و با این افزایش قیمت کود و سم، تولید بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست

علی قلی ایمانی با بیان اینکه این تصیم دولت باعث شد قیمت کود و سم سه تا چهار برابر افزایش یابد، افزود: کود شیمیایی در امنیت غذایی و تولید بخش کشاورزی کشور انقلاب ایجاد کرده و این افزایش چهار برابری قیمت‌ها می‌تواند ضربه سنگینی به بخش کشاورزی وارد کند.

وی تأکید کرد: هم‌اکنون هزینه تولید بخش کشاورزی بالاست و کشاورز هر ساله در زمان کاشت و برداشت با مشکل نقدینگی مواجه است و با این افزایش قیمت کود و سم، تولید بخش کشاورزی مقرون به صرفه نیست.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان ادامه داد: اگر قرار است سیاست‌ها و برنامه‌های دولت به سمت افزایش قیمت نهاده‌ها (کود، سم، بذر و ...) پیش رود باید قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی هم متناسب با آن افزایش یابد.

جولان کودهای تقلبی در بازار

وی با یادآوری اینکه کودهای پتاس و فسفات کودهای پایه برای کشاورزی هستند، گفت: در شرایط فعلی به بهانه‌های مختلف کودهای اصلی که در سال‌های گذشته در بازار موجود بود، پیدا نمی‌شود و این امر زیمنه‌ای شده تا کودهای تقلبی در بازار جولان دهند.

ایمانی متذکر شد: در این شرایط نه تنها شعار سال «جهش تولید» در بخش کشاورزی محقق نمی‌شود بلکه به جرات می‌توان از همین حالا پیش‌بینی کرد در سال زراعی جاری تولیدات بخش کشاورزی کاهش می‌یابد.

کمبود کود در بازار و گرانی نهاده‌ها نگرانی برای کاهش تولید محصولات کشاورزی در گلستان را رقم زده است و اگر دولت تدبیر نکند امنیت غذایی کشور و استان مورد تهدید قرار می‌گیرد.

کد خبر: ۴۹٬۷۵۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha