۸ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۲۳
ویزای دیجیتال کار، واقعیت یا سراب؟ / کلاهبرداران در کمین مهاجران ساده‌لوح
بازار از حواشی راه جدید مهاجرت گزارش می‌دهد:

ویزای دیجیتال کار، واقعیت یا سراب؟ / کلاهبرداران در کمین مهاجران ساده‌لوح

تجربه نشان داده است که کشورهای حوزه شرق اروپا به دلیل درآمد پایین مالی از یک طرف و بیکاری گسترده از طرف دیگر به عنوان مبدا برای ساکنان این کشورها به منظور مهاجرت به کشورهای غربی اروپا یا آمریکا محسوب می‌شوند. شاید ویزای دیجیتال کار موضوع جدیدی نباشد اما دستمایه ای برای کلاهبرداری جدید شده است.

 احمدرضا صباغی؛ بازار: پدیده مهاجرت همواره از سوی افراد گوناگون بسیاری به عنوان شروع یک زندگی جدید و بی‌دغدغه مورد توجه قرار گرفته است. در واقع ارائه روش‌های مختلف برای انجام امور مهاجرتی موجب شده است تا در شرایط کنونی شاهد سردرگمی بسیاری از افراد به منزله این موضوع باشیم که می خواهند چگونه از کشور خودشان به یک منطقه دیگر از جهان مهاجرت کنند.

در ماه‌های گذشته و پس از شدت شیوع ویروس کرونا در نقاط مختلف دنیا کشورهای بلوک شرق اروپا اقدام به تبلیغ اخذ اقامت از طریق انجام امور مختلف به صورت دورکاری داده‌اند.

استونی و لیتوانی به عنوان کشورهای کوچک در شرق اروپا که به تازگی وارد لیست کشورهای مهاجرپذیر برای مهاجران ایرانی شده‌اند ویزای دیجیتال کار را به عنوان راهی امن برای پذیرش کسانی در کشورهای جهان سوم می‌دانند که افراد مهاجر در کشور خودشان از درآمد بالایی برخوردارند.

جذب متخصصان یک کشور از طریق ویزای دیجیتال کار آیا برای مهاجران می‌تواند راهی درست و مطمئن باشد؟ یا اینکه کشورهای شرق اروپا در شرایط شیوع ویروس کرونا می‌توانند به وعده‌های مهاجرتی خود را جامه عمل بپوشانند؟ ویزای دیجیتال کار پیرامون خود حواشی بسیاری دارد زیرا ارتباط فرد مهاجر از کشور مبدا تا با یک شماره واتساپی یا تلگرامی است. چه تضمینی وجود دارد که این شماره همواره آنلاین باشد و پاسخگوی فرد مهاجر باشد؟

از طرف دیگر تجربه نشان داده است که کشورهای حوزه شرق اروپا به دلیل درآمد پایین مالی از یک طرف و بیکاری گسترده از طرف دیگر به عنوان مبدا برای ساکنان این کشورها به منظور مهاجرت به کشورهای غربی اروپا یا آمریکا محسوب می‌شوند. شاید ویزای دیجیتال کار موضوع جدیدی نباشد اما اعتماد و اطمینان به این نوع ویزا برای انجام امور مهاجرت در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه مهاجرت و فناوری اطلاعات اخذ اقامت از طریق ویزای دیجیتال کار را انکار نمی‌کنند اما شرایط و عبور از فیلترهای مختلف را برای کسانی که می‌خواهند ویزای دیجیتال کار اخذ کنند بسیار دشوار و سخت توصیف می کنند.

به منظور مطلع شدن از نظرات کارشناسان حوزه آی‌تی درباره شرایط اخذ ویزای دیجیتال کار با دوتن از آنها گفت‌وگو کرده‌ایم تا نظر آنها را درباره این موضوع مهم جویا شویم.

تضمین لازم برای متقاضیان ویزای دیجیتال کار وجود ندارد
سیداحمد سیدحائری از کارشناسان حوزه آی‌تی کشور با اشاره به اینکه موسساتی هستند که امور کاریابی بین‌المللی را تحت نظر وزارت کار انجام می دهند، گفت: شاید تعداد این موسسات به اندازه تعداد انگشتان دست هم نرسد.

وی افزود:این موسسات در کشورهای مختلف برای افرادی که قصد مهاجرت دارند امور مهاجرتی را انجام می‌دهند که یکی از شیوه‌های معمول برای انجام این امور مهاجرتی اخذ ویزای دیجیتال کار است.

سیدحائری تصریح کرد: با توجه به اینکه فرد مهاجر احتمال خیلی کمی دارد که به کشور برگردد تعدادی از موسسات هستند به عنوان وکیل با فرد مهاجر صحبت می‌کنند و می‌گویند در آلمان و کانادا دفتر دارند و مهاجر را از طریق کاریابی و یا تحصیلی به کشور مقصد می رسانند اما زمانی که فرد مهاجر به کشور مقصد رسید هر کاری که فرد مهاجر انجام دهد به گردن خودش است و تضمینی برای ایجاد یک زندگی عالی برای فرد مهاجر محسوب نمی‌شود.

وی از موسساتی که در ثبت نام افراد برای ویزای دیجیتال کار هزینه‌های هنگفت دریافت می‌کنند، انتقاد کرد و افزود:این موسسات فقط امور ترانسفر مهاجر را انجام می‌دهند زیرا بسیاری از مهاجران به زبان انگلیسی تسلط کافی ندارند و خود این موضوع یک ضعف بزرگ محسوب می‌شود.

سیدحائری تصریح کرد:به طور مثال در ثبت‌نام لاتاری موسسات و بعضی کافی‌نت‌ها تا ۶ میلیون تومان برای انجام امور ثبت‌نامی برای کسانی که به زبان انگلیسی مسلط نیستند دریافت می‌کنند که وقوع این اتفاق غیرمنصفانه است.

وی ویزای دیجیتال کار را راهی نامطمئن برای متخصصان به منظور مهاجرت دانست و افزود: هیچ تضمینی برای اخذ این ویزا برای کسی که در کشور خودش امور مربوط به موسسه‌ای را در کشور دیگر انجام می‌دهد وجود ندارد.

کلاهبردارن در کمین متقاضیان اخذ ویزای دیجیتال کار
امین بابازاده که خود فارغ التحصیل رشته کامپیوتر در مقطع دکتراست و مقالات بسیاری درباره انجام امور مهاجرت از طریق ویزای دیجیتال کار نوشته است با اشاره به اینکه ویزای اسکو  را می توان همان ویزای دیجیتال کار عنوان کرد، افزود: ویزای اسکو که نشان‌دهنده مدارک تحصیلات پایه، دانشگاهی فرد، سابقه شغلی و  گرید شغلی است این واقعیت را نشان می‌دهد که فرد با این گرید می‌تواند امنیت یک مرکز خاص و مهم را در یک کشور با اهمیت در جهان برعهده بگیرد.

این کارشناس حوزه آی تی افزود: ویزای الکترونیکی کار همان ویزای دیجیتال کار است و اگر فردی در هر جای نقاط دنیا از اروپا گرفته تا آمریکا برود و بگوید که به طور مثال من هتل‌داری خوانده‌ام و این مدرک و سوابق شغلی من هست می‌تواند از ویزای اسکو و دیجیتال کار نهایت بهره را ببرد.

بابازاده اضافه کرد: در شرایط کنونی با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا امکان پذیرش مهاجر در هیچ کشوری نیست و باید به مهاجران عزیز عرض کنم که خیلی مراقب طعمه کلاهبرداران باشند تا در دام آنها نیفتند.

این کارشناس حوزه آی‌تی گفت: کلاهبرداران در حوزه مهاجرت همواره با شناسایی نقاط ضعف انواع ویزاهای مختلف، افرادی را که قصد مهاجرت دارند را مورد هدف قرار داده و از آنها مبالغ سنگینی را کلاهبرداری می‌کنند.

وی تصریح کرد: نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که اخذ ویزای دیجیتال کار مستلزم عبور از فیلترهای مختلف است به شرطی که موسسه طرف حساب فردمهاجر در کشور مقصد به درستی به تعهدات خود عمل کند.

کد خبر: ۴۹٬۷۳۲

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha