۵ آبان ۱۳۹۹ - ۰۸:۱۴
دره شهر قطب تولید گل نرگس در ایلام؛ دغدغه فروش همچنان وجود دارد
بازار گزارش می‌دهد؛

دره شهر قطب تولید گل نرگس در ایلام؛ دغدغه فروش همچنان وجود دارد

ایلام- شهرستان دره شهر در حالی به عنوان قطب تولید گل نرگس در استان ایلام شناخته می شود که امسال نرگس کاران این شهرستان به دلیل بیماری کرونا با دغدغه کاهش فروش مواجه هستند.

بازار؛ گروه استان‌ها: کشت گل نرگس در سال‌های اخیر در شهرستان دره شهر در جنوب استان ایلام رونق گرفته است، هرساله در مهرماه کشت محصول آغاز و اسفندماه محصول برداشت می‌شود.

بر خلاف سال‌های گذشته نرگس کاران در این فصل دغدغه فروش محصولات خود را در سال جاری به دلیل بیماری کرونا دارند.

سال گذشته همین مسئله کرونا باعث کاهش فروش محصول گل نرگس کشاورزان شهرستان دره شهر شد و امسال نیز از همین الان استرس فروش در بین کشاورزان شهرستان موج می‌زند.

دغدغه فروش گل نرگس باعث کاهش میزان استقبال کشاورزان از کشت گل نرگس در سال جاری شده است.

عقب افتادن اقساط بانکی نرگس کاران
یکی از کشاورزان دره شهری در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متاسفانه بیماری کرونا باعث کاهش رونق کشت و برداشت گل نرگس در شهرستان دره شهر شده است.

علی احمدی افزود: در حال حاضر نیز نرگس کاران شهرستان که مشغول کشت گل نرگس هستند از همین الان دغدغه فروش محصول گل نرگس خود را دارند چراکه سال گذشته همزمان با ورود بیماری کرونا باعث ضرر و زیان زیادی به کشاورزان منطقه شده است.

در حال حاضر نیز نرگس کاران شهرستان که مشغول کشت گل نرگس هستند، دغدغه فروش محصول خود را دارند

وی با اشاره به اینکه اکثر نرگس کاران شهرستان با مشکلات مالی شدید مواجه شده‌اند، گفت: عقب افتادن اقساط بانکی نرگس کاران بزرگترین دغدغه کشاورزان گل نرگس در شهرستان است.

وی افزود: با توجه به شیوع ویروس کرونا و عدم استقبال از خرید گل نرگس در سطح استان و منطقه و وارد شدن خسارت فراوان به نرگس کاران شهرستان، کشاورزان و نرگس کاران توانایی لازم بازپرداخت تسهیلات را ندارند.

دره شهر، قطب تولید گل نرگس در ایلام
مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام نیز در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: شهرستان دره شهر دارای بیشترین سطح کشت گل نرگس در استان ایلام است.

رضا احمدی بیان کرد: در سال جاری کشت گل نرگس در ۳۵۸ هکتار در قالب طرح مشارکتی در این شهرستان در حال اجرا است.

از هر هکتار مزرعه گل نرگس ۲ فرصت شغلی مستقیم و ۴ تا ۶ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌شود

احمدی با بیان اینکه با توجه به وضعیت اقلیمی شهرستان، از توسعه کشت گل نرگس در اراضی شیبدار توسط منابع طبیعی استان حمایت می‌شود، گفت: از هر هکتار مزرعه گل نرگس دو فرصت شغلی مستقیم و ۴ تا ۶ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌کند.

وی افزود: سالانه ۴۰ میلیون شاخه گل نرگس در این شهرستان برداشت و روانه بازارهای مختلف کشور می‌شود.

لزوم راه اندازی بازار گل و گیاه در شهرستان دره شهر
یک کارشناس مسائل کشاورزی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: استان ایلام دارای ظرفیت‌های بی نظیری در بخش گل و گیاه است که کشت گل نرگس فقط یکی از آنها است.

قربانعلی تیموری بیان کرد: این استان مستعد پرورش انواع گل و گیاه است و با توجه به وجود مرز مهران می‌توان از این بخش برای صادرات و ارزآوری نیز استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان دره شهر با داشتن طبیعت منحصربه فرود دارای یک هزار گونه گیاهی و خوراکی است، افزود: راه اندازی بازار گل و گیاه در شهرستان دره شهر به عنوان یکی از ضرورت‌های مهم در این شهرستان شناخته می‌شود.

با راه اندازی این بازار می‌توان نسبت به فروش مستقیم گل و گیاه به تمامی مناطق کشور بدون دلالان اقدام کرد

تیموری اضافه کرد: با راه اندازی این بازار می‌توان نسبت به فروش مستقیم گل و گیاه به تمامی مناطق کشور بدون دلالان اقدام کرد.

وی اضافه کرد: متاسفانه از ظرفیت‌های این محصول برای اشتغال، درآمدزایی، صادرات و ارزآوری به خوبی استفاده نشده است، در حالی که این منطقه یکی از مستعدترین مناطق کشور برای کشت گل نرگس و صدها گل و گیاه دیگر است.

شهرستان دره شهر یکی از مهمترین مناطق کشور برای توسعه کشت گل و گیاهان مختلف است، با توجه به رویکرد جهاد کشاورزی و منابع طبیعی در حمایت از کشت این محصولات، نیاز است مسئولان اجرایی شهرستان زمینه لازم برای فروش محصول را نیز فراهم کنند.

امروزه توسعه کشت گل و گیاه در مناطق مختلف کشور باعث درآمدزایی بسیار خوبی برای مردم شده است، با توجه به وجود بیکاری در منطقه قطعاً توسعه کشت گل و گیاه باعث رونق بسیار خوبی در منطقه می‌شود.

گل نرگس از جمله گل‌هایی است که دارای ارزش دارویی و صنعتی است و در درمان بیماران دچار افسردگی، آلزایمر، و بیمارانی که دچار سردردهای مبهم هستند استفاده می‌شود.

گیاهان دارویی به دلیل آستانه تحمل بالا در برابر تنش‌های محیطی و نیاز کم به منابع آبی، برای کشت در شرایط سخت اقلیمی مناسب هستند و به دلیل نیاز کمتر به عملیات خاکی باعث کاهش فرسایش خاک می‌شوند.

کد خبر: ۴۹٬۷۱۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha