۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۰
بازی جمع صفر در بازارهای مالی

بازی جمع صفر در بازارهای مالی

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بازده بازار مالی (که در بخش حقیقی اقتصاد تولید می‌شود) به صورت انتظاری مثبت است و افراد بابت مشارکت در بخش حقیقی و پذیرش ریسک‌ها، پاداش دریافت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار بازار، حامد قدوسی در یادداشتی نوشت:
معمولا کسانی که متخصص موضوع هستند دو ابهام کلیدی طرح می‌کنند:
 الف: ما می‌دانیم که بازده بازار مالی در بلندمدت مثبت است، پس چرا می‌گویی جمع صفر؟
پاسخ: بلی بازده بازار مالی (که در بخش حقیقی اقتصاد تولید می‌شود) به صورت انتظاری مثبت است و افراد بابت مشارکت در بخش حقیقی و پذیرش ریسک‌ها، پاداش دریافت می‌کنند. این همان «کیک بازده بخش مالی» است که اندازه آن ربطی به فعالیت‌های سوداگرانه و ترید و امثال آن ندارد و حتی در یک استراتژی سرمایه‌گذاری منفعل هم به دست می‌آید. جمع صفر اشاره به «تقسیم کیک بازده بازار مالی» بین بازیگران مختلف دارد.
ب: آیا وجود سوداگران فعال، باعث نمی‌شود که قیمت‌ها سریع‌تر بروز شوند و این به فرستادن علامت‌های مفید به بخش حقیقی کمک کند؟
 پاسخ: این مشاهده کاملاً درست است و احتمالاً در غیاب همه تریدرهای فعال، قیمت‌ها از مقدار بنیادی خود فاصله می‌گیرند و نوسان می‌کنند. در نتیجه قطعاً مقداری مازاد اجتماعی از طریق خاصیت علامت‌دهی قیمت دارایی‌ها خلق می‌شود. سوال اصلی این است که ارزش اجتماعی این علامت چه قدر است و برای رسیدن به مقدار کارایی از قیمت دارایی‌ها، چه قدر حجم فعالیت سوداگرانه کفایت می‌کند.

کد خبر: ۴٬۹۶۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha