۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۸
تورم و نوسانات دلار چالش بزرگ واحدهای تولیدی/ شرکت های دانش بنیان حمایت می شوند
مدیرعامل شهرک های صنعتی قزوین در گفتگو با بازار:

تورم و نوسانات دلار چالش بزرگ واحدهای تولیدی/ شرکت های دانش بنیان حمایت می شوند

خانپور، مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی استان قزوین، گفت: تورم و افزایش نرخ دلار باعث شده است که واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در گذشته، واحدهای تولیدی، مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت اقساطی خریداری می ‌کردند ولی درحال ‌حاضر و با توجه به نوسانات نرخ ارز مجبور هستند برای تهیه مواد اولیه، نقدی خرید کنند.

سجاد صفری؛ بازار: «حمیدرضا خانپور» در گفتگو با خبرنگار بازار در پاسخ به این پرسش که چه تعداد واحد تولیدی و صنعتی در سطح شهرک‌ ها و نواحی صنعتی استان، فعالیت دارند و میزان اشتغالزایی این واحدها چند نفر است؟ اظهار داشت: در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان، تعداد ۱۶۰۰ واحد تولیدی و طرح صنعتی فعالیت دارند که از این تعداد ۸۰۰ واحد آن ها به بهره‌ برداری رسیده است.

وی افزود: تعداد ۲۰۰ واحد تولیدی و صنعتی از ۸۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده راکد هستند و در مجموع ۲۰ هزار نفر به ‌صورت مستقیم و پایدار در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان به کار مشغول هستند.

این مقام مسوول، تاکید کرد: ۶۰۰ واحد صنعتی و تولیدی دیگر، در سطح شهرک‌ ها و نواحی صنعتی استان در مرحله ساخت قرار دارند که تا ۳ سال آینده، همه آنها به بهره‌برداری خواهند رسید که تعداد ۲۰ هزار نفر در این واحدها به کار مشغول خواهند شد.

مشوق هایی برای شرکت های دانش بنیان
مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی قزوین در پاسخ به این پرسش که چند واحد تولیدی دانش بنیان در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند؟ به بازار، گفت: ۶۰ واحد تولیدی و طرح صنعتی دانش بنیان و مستعد دانش بنیان در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان فعالیت دارند.

خانپور اظهار داشت: از این ۶۰ واحد تولیدی، تعداد ۲۶ واحد به عنوان شرکت دانش بنیان به ثبت رسیده و مابقی در مرحله ثبت نهایی و در شُرف دانش بنیان شدن قرار دارند.

وی تصریح کرد: بیشترین آمار شرکت های دانش بنیان در شهرک های صنعتی کاسپین و لیا مستقر هستند و میزان سرمایه گذاری واحدهای تولیدی دانش بنیان و مستعد دانش بنیان در سطح شهرک ها و  نواحی صنعتی استان، بیش از دو هزار و پانصد میلیارد  ریال است که زمینه اشتغال  ۲۷۳۱ نفر را فراهم کرده است.

خانپور تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان متقاضی زمین صنعتی در سطح شهرک ها و نواحی صنعتی استان می توانند از امکان پرداخت بخش نقدی به میزان بیست درصد و با ده درصد بخشودگی نرخ حقوق انتفاع برخوردار شوند و همچنین امکان تقسیط بخش غیر نقدی آنها تا ۴۸ ماه امکانپذیر است و در صورتی که به تعهدات ساخت و تجهیز در موعد مقرر عمل کنند از ده درصد بخشودگی حقوق انتفاع زمین صنعتی بهره مند می شوند.

این مسئول با اشاره به مشوق ها و برنامه های حمایتی برای شرکت های دانش بنیان، گفت: دریافت تسهیلات و  معافیت مالیاتی، معافیت عوارض، حقوق گمرکی و سود بازرگانی، ارائه تسهیلات به شرکت های دانش بنیان جهت تبدیل ایده به محصول و اشتغال دانش آموختگان برتر فناور، حمایت از صادرات محصولات شرکت های دانش بنیان با هدف توسعه بازار صادراتی، برنامه ریزی جهت حضور در نمایشگاه های داخلی و خارجی، برگزاری دوره های آموزشی و مهارتی بصورت رایگان و .. از جمله برنامه های حمایتی از این شرکت ها است.

تاثیرات کرونا بر واحدهای تولیدی
مدیرعامل شرکت شهرک‌ های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این پرسش که بیماری کرونا تاکنون توانسته است که بر فعالیت و راندمان واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تاثیر منفی بگذارد؟ به بازار، گفت: بیماری کرونا بر عملکرد واحدهای تولیدی و صنعتی استان، تاثیراتی گذاشته است که این تاثیرات هم مثبت و هم منفی هستند.

خانپور اظهار داشت: واحدهای تولیدی‌ که در زمینه تولید مواد ضدعفونی‌ کننده و مواد شوینده فعالیت داشتند با شیوع بیماری کرونا در کشور، میزان فروش آنها افزایش یافت که همین موضوع باعث شد که این واحدها ساعات کاری آنها از یک شیفت کاری به سه شیفت افزایش یافت که این افزایش راندمان، بُعد مثبت کرونا تلقی می‌ شود.

وی افزود: واحدهایی که در زمینه تولید صنایع دستی، مواد آرایشی و بهداشتی فعالیت دارند با شیوع بیماری کرونا بازار فروش آنها وارد رکود شد و این واحدها متضرر شدند.

این مقام مسئول در ادامه، بیان کرد: شیوع بیماری کرونا باعث شد که برخی از واحدهای تولیدی، وارد عرصه تولید ماسک شوند که این موضوع، باعث اشتغالزایی جوانان شد. درحال‌حاضر، بیش از ۱۰۰ واحد تولیدی در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در زمینه تولید ماسک، مواد ضدعفونی‌کننده و شوینده، لباس‌ و تجهیزات پزشکی فعالیت دارند.

قزوین قطب تولید مواد هیدروکربوری کشور
مدیرعامل شرکت شهرک ‌های صنعتی استان قزوین در پاسخ به این پرسش که برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی استان چه اقداماتی انجام گرفته است؟ به بازار، گفت: نقدینگی و تامین سرمایه در گردش، مشکلی است که گریبانگیر بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی کشور شده است و واحدهای تولیدی استان قزوین نیز با این مشکل روبرو هستند.

خانپور اظهار داشت: تورم و افزایش نرخ دلار باعث شده است که واحدهای تولیدی برای تامین مواد اولیه با مشکلات عدیده ای روبرو شوند. در گذشته، واحدهای تولیدی، مواد اولیه مورد نیاز خود را به صورت اقساطی خریداری می‌کردند ولی درحال‌حاضر و با توجه به نوسانات نرخ ارز مجبور هستند برای تهیه مواد اولیه، نقدی خرید کنند.

وی تصریح کرد: شرکت شهرک های صنعتی با جلساتی که با مدیران بانک‌ های استان برگزار کرده است؛ تصمیماتی درخصوص ارائه تسهیلات به واحدهای تولیدی گرفته شده است که این موضوع می‌تواند به تامین نقدینگی واحدهای تولیدی کمک کند.

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان قزوین در پایان با اشاره به صادرات محصولات تولیدی واحدهای صنعتی استان، بیان کرد: استان قزوین در زمینه تولید کریستال، شیشه، مواد شیمیایی و مواد هیدروکربوری قطب تولید کشور محسوب می ‌شود و واحدهای تولیدی استان، علاوه بر تامین نیاز بازار داخل در زمینه صادرات نیز فعالیت دارند.

کد خبر: ۴۹٬۴۴۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha