۳ آبان ۱۳۹۹ - ۰۰:۰۱
آیا باید منتظر افزایش قیمت فولاد بود؟
عوامل تاثیرگذار بر قیمت فولاد؛

آیا باید منتظر افزایش قیمت فولاد بود؟

در سال جاری قیمت فولاد در بازار با کاهش زیادی روبرو شد ولی اغلب مراکز مطالعاتی پیش بینی می کنند روند افزایشی قیمت فولاد از انتهای سال جاری شروع می شود و در سال بعد هم ادامه خواهد داشت.

بازار؛ گروه بین الملل: همه گیری کرونا بازار فولاد را هم مانند بازارهای دیگر تحت تاثیر قرار داد. در این سال پر تنش ما شاهد نوسانات زیاد قیمت فولاد و تعطیلی شمار زیادی از واحدهای فولادسازی در کشورهای چین و هند بودیم . حال در آستانه  پایان این سال و در روزهایی که امید برای دریافت واکسن کرونا بیش از هر زمان دیگری وجود دارد، این سوال ایجاد شده است که آیا می توان انتظار افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی را داشت یا خیر؟

 طبق گزارش منتشر شده توسط وب سایت جنرال استیل سه عامل می تواند روی افزایش قیمت فولاد در هر سال تاثیر داشته باشد که این سه عامل عبارتند از رشد تقاضای فولاد، رشد فعالیتهای ساخت و ساز در جهان و توسعه پروژه های زیر ساختی در کشورهای در حال توسعه و در نهایت رشد اقتصادی کشور چین.

در سال جاری احتمال افزایش تقاضا به دلیل احیای اقتصاد چین و برخی دیگر از کشورهای آسیایی وجود دارد و انتظار می رود فعالیتهای زیر ساختی در چین و هند با حمایت مالی دولت بیشتر شود، در نتیجه رشد تقاضا را شاهد خواهیم بود که این مساله می تواند زمینه را برای رشد قیمت فولاد فراهم کند ولی هر چقدر هم که  قیمت این منبع ارزشمند صنعتی در دنیا افزایش پیدا کند، بازهم نمی توانیم رسیدن به وضعیت سال ۲۰۱۹ را حتی تا سال ۲۰۲۲ انتظار داشته باشیم. زیرا برای بازگشت به شرایط قبلی باید فعالیتهای اقتصادی مانند قبل از کرونا فعالیت کند که این امر تا واکسیناسیون عمومی در دنیا میسر نمی شود و واکسیناسیون عمومی هم فرایندی زمان بر است.

تقاضا در سال جاری رشد خواهد کود
در گزارش منتشر شده توسط اتحادیه بین المللی آهن و فولاد آمده است:« در سال ۲۰۱۹ میلادی تقاضای فولاد در دنیا ۳.۹ درصد رشد کرد و بازار فولاد شرایط بسیار مطلوبی داشت ولی در سال جاری وضع متفاوت بود. در شرایط فعلی پیش بینی صحیح در مورد رشد اقتصادی دنیا و زمان دقیق خروج آن از بحران کنونی مشخص نیست و به همین دلیل هم نمی توان به درستی در مورد زمان احیای صنعت فولاد صحبت کرد ولی با توجه به از سرگیری تدریجی فعالیتهای اقتصادی در کشورهای دنیا، انتظار می رود در سال ۲۰۲۰ ما شاهد رشد ۱.۷ درصدی تقاضا باشیم.»

این پیش بینی برای بازار فولاد امیدوار کننده است زیرا در دو سال گذشته همیشه رشد محقق شده در بازار فولاد بیش از رشد پیش بینی شده  بود. به عنوان مثال پیش بینی شده بود تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۸ با نرخ ۱.۹ درصد رشد کند ولی در واقع بالغ بر ۳.۹ درصد رشد کرد و پیش بینی ها از احتمال افزایش ۱.۴ درصدی تقاضای فولاد در سال ۲۰۱۹ خبر می داد ولی ما شاهد بودیم که تقاضای فولاد در دنیا با نرخ  بالغ بر ۳.۹ درصد در سال ۲۰۱۹ رشد کرد.

در صورتیکه الگوی رشد تقاضا و پیش بینی سالهای قبل در سال جاری هم وجود داشته باشد، می توان انتظار داشت که تقاضای واقعی محقق شده در دنیا بیش از تقاضای پیش بینی شده باشد.

عوامل دیگری که باعث افزایش قیمت شده است
مرکز مطالعات آهن و فولاد از عوامل دیگری که باعث افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی شده است نیز پرده برداشته است. این مرکز مطالعاتی نوشت: «در امریکا هر بار که حادثه ای طبیعی  اتفاق می افتد یا طوفانی زندگی مردم را با مشکلات زیاد روبرو می کند، ما شاهد افزایش قیمت فولاد هستیم. این مساله در تمامی دنیا صادق است و تحولات طبیعی  که کنترل آنها از دست مردم خارج است همیشه می تواند روی قیمت فولاد در دنیا تاثیر داشته باشد. از طرف دیگر سیاستهای ضد تجاری وضع شده در امریکا و افزایش تعرفه های وارداتی فولاد کشورهای اروپا و چین باعث افزایش قیمت این محصول ارزشمند صنعتی در بازار شده است.. تغییرات ارزش دلار و جنگ در کشورهای تولید کننده فولاد یا مالک سنگ های آهن می تواند روی قیمت این محصول در دنیا تاثیر داشته باشد.»

ساخت و ساز عامل مهمی است
بحران کرونا تقریبا تمامی صنایع را تعطیل کرده است و صنعت ساختمان هم از این قاعده مستثنی نیست. در یک سال اخیر ساخت و ساز در دنیا کاهش یافته است و کشورهای در حال توسعه بیشترین کاهش فعالیتهای ساختمانی را تجربه کرده اند. انتظار می رود فعالیتهای ساختمانی در دنیا از سال ۲۰۲۱ احیا شود و احیای این صنعت افزایش مصرف فولاد را نیز به همراه خواهد آورد.

نکته دیگری که باید مد نظر قرار بگیرد، وضعیت اقتصادی چین است. این کشور بزرگترین تولیدکننده فولاد در دنیا است. مرکز مطالعات فولاد نوشت: «در سال جاری اقتصاد چین با سرعتی کمتر از سال قبل رشد خواهد کرد و انتظار می رود تولید فولاد در این کشور در سال جاری کمتر از سال قبل باشد و حتی در سال ۲۰۲۱ هم چین نتواند به سطح تولید سال ۲۰۱۹ بازگردد. در نتیجه رشد تقاضا می تواند بازار را با کمبود فولاد روبرو کند و این عدم تعادل در بازار، افزایش قیمت فولاد را به همراه می آورد.»

این مرکز مطالعاتی افزایش قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱ را نتیجه اولیه و اصلی همه گیری کرونا در سال جاری می داند و بر این باور است حتی در فصل آخر سال جاری هم روند افزایشی قیمت این فلز ارزشمند صنعتی در دنیا شروع شده است ولی بازگشت به وضعیت سال ۲۰۱۹ تا انتهای سال ۲۰۲۲ امکان ندارد.

کد خبر: ۴۹٬۴۱۹

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha