۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۰۴
سیاست های خرابکارانه ترامپ در عرصه اقتصاد مشاغل
لاف زنی های اقتصادی رییس جمهور امریکا هنوز ادامه دارد؛

سیاست های خرابکارانه ترامپ در عرصه اقتصاد مشاغل

رئیس جمهور دونالد ترامپ غالباً از قدرت عملکرد اقتصادی در دوره تصدی خود حمایت کرده است. اما منتقدان مخالف این مسئله بوده و معتقدند که اگر هم امریکا رشدی دارد نتیجه سیاست ها و عملکرد اوباما می باشد.

بازار، تهمینه غمخوار - درست است که وزارت کار ایالات متحده گزارشاتی مثبتی را در ماه ژانویه سال جاری منتشر کرد و نشان داد که 225 هزار شغل جدید درآمریکا ایجاد شده، اما با نگاهی به رشد اقتصادی مشاغل در چند سال گذشته از جمله سه سال آخر ریاست جمهوری اوباما در میابیم که رشد شغلی متاثر ازسیاست های ترامپ به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

از طرفی اقتصاد ترامپ در ماه مارس ۲۰۱۹ بیانگر ایجاد ۵۱۴۰۰۰ شغل کمتر از آمار اولیه پیش بینی شده می باشد. بنابراین به جای این که ترامپ از زمان تصدی ریاست جمهوری خود بر رشد شغلی ۷ میلیونی نظارت کند ، در واقع ۶.۴۵ میلیون شغل ایجاد کرده  که نشانگر عملکرد ضعیف او در عرصه اقتصاد به ویژه مشاغل است.

با این وجود، لاف های مکرر ترامپ در رابطه با این مسئله که ایالات متحده بهترین اوضاع اقتصادی را در زمان ریاست وی تجربه کرده است، هنوز هم ادامه دارد و با نگاهی به عملکرد اقتصادی وی مشخص می شود که بهترین سال رشد شغلی امریکا با ایجاد ۲.۳۱۴ میلیون شغل ، فقط سال ۲۰۱۸ (سال اول کاهش مالیات) می باشد و پس از آن در سال ۲۰۱۹ هم فرایند نزولی طی شده است.

 همچنین نتایج گزارشات نشان می دهد که کسری فدرال در دوره ریاست وی نیز فراتر خواهد شد. 

رشد شغلی قبلی و به روز سالانه برای شش سال گذشته در زمان ریاست جمهوری اوباما پس از رکود بزرگ و سه سال اول ریاست جمهوری ترامپ به شرح زیر است:

۲۰۱۱: کاهش ۲.۰۷۵ میلیون شغل به ۲.۰۷۴ میلیون ( کاهش ۱۰۰۰ شغل )
۲۰۱۲: افزایش ۲.۱۷۴ میلیون شغل به ۲.۱۷۶ میلیون ( افزایش ۲۰۰۰ شغل )
۲۰۱۳: کاهش ۲.۳۰۲ میلیون به ۲.۳۰۱ میلیون (کاهش ۱۰۰۰ شغل)
۲۰۱۴: کاهش ۳.۰۰۶ میلیون شغل به ۳.۰۰۴ میلیون ( کاهش ۲۰۰۰ شغل )
۲۰۱۵: کاهش ۲.۷۲۹ میلیون شغل به ۲.۷۲ میلیون( کاهش ۹۰۰۰ شغل)
۲۰۱۶:  افزایش ۲.۳۱۸ میلیون شغل به ۲.۳۴۵ میلیون( افزایش ۲۷ هزار شغل)

۲۰۱۷:  کاهش ۲.۱۵۳ میلیون شغل به ۲.۱۰۹ میلیون( کاهش ۴۴ هزار شغل )
۲۰۱۸:  کاهش ۲.۶۷۹ میلیون شغل به ۲.۳۱۴ میلیون نفر( کاهش ۳۶۵۰۰۰ شغل ) (بهترین سال ترامپ)
۲۰۱۹:  کاهش ۲.۱۱۵ میلیون شغل به ۲.۰۹۶ میلیون (کاهش ۱۹ هزار شغل )

شایان ذکر است که اوباما در مدت زمان سه ساله از سال ۲۰۱۴، معادل ۱.۵ میلیون شغل بیشتری نسبت به ترامپ و به طور متوسط ۴۳۰۰۰ شغل بیشتر در هر ماه ایجاد کرده است.

به هر حال ادعاها و لاف های ترامپ در رابطه با ایجاد مشاغل جدید و بهترین سال اقتصادی امریکا، شامل ایجاد ۶.۵ میلیون شغل در دوره ریاست جمهوری وی در مقایسه با ۸.۱ میلیون شغل ( یک و نیم میلیون بیشتر) در دوره ریاست جمهوری اوباما در مدت زمان مشابه نمی شود در واقع رشد شغلی هم در کل ادامه ریاست جمهوری اوباما و سیاستهای او است.

بنابراین رشد شغلی و رشد سهام برای دو سال اول تصدی گری ترامپ پایین آمده است و کسری بودجه ، کسری تجاری و جرائم نفرت امروز به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

گفتنی است که با نزدیک شدن بازارهای کار به اشتغال کامل ، اشتغال زایی همیشه کند می شود. کمتر کسی به دنبال کار است و با رشد اقتصادی که هنوز هم متوسط است ، تقاضا برای کارگران جدید هم نرخ متوسطی دارد.

تأثیر ترامپ و سیاست های او تا حد زیادی منفی است به ویژه در صنایعی که ادعا کرده بیشترین کمک را می کند اما نقش او بسیار کم رنگ است.

سیاست های تجاری او برای تولید کنندگان نیز سخت بوده که باید تولیدات خود را به بازارهای صادراتی بفروشند و اغلب قطعات یا مواد اولیه را وارد کنند.

بازنگری های این معیار تعدیل سالیانه که داده های حاصل از نظرسنجی های ماهانه کارفرمایان در مورد استخدام را با داده های بیمه بیکاری همسو می سازد نشان می دهد که سود دوره ریاست ترامپ در شغل های تولیدی به میزان ۴۷۱۰۰۰  شغل بوده و جالب است که این امار نزدیک به ۳۷۹۰۰۰ شغل تولیدی دوره اوباما می باشد. یعنی با وجود ادعاهای ترامپ و سیاست های تعرفه ای وی شغل های تولیدی رشد آنچنانی نداشته است.

بنابراین در حالی که ترامپ به خود می بالد که بازار کار ایالات متحده قویترین سال گذشته است ، اما در سال ۲۰۱۹ رشد شغلی به پایین ترین سطح ۸ سال گذشته رسیده است. کاخ سفید هنوز توضیحی درمورد اینکه چرا رشد شغلی از زمان تصدی گری ترامپ کند شده ، ارائه نکرده است.

کد خبر: ۴٬۹۲۴

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha