۴ آبان ۱۳۹۹ - ۰۷:۱۳
آرد در آسیاب شایعات
بازار گزارش می‌دهد؛

آرد در آسیاب شایعات

اردبیل- این روزها کمبود آرد به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ای کشور تبدیل‌شده است. سوژه‌ای که پس از انتشار تصاویری از بسته شدن و صف‌های زیاد بعضی از نانوایی‌ها داغ شد و در جای‌جای کشور نیز این موضوع موردبحث و بررسی قرار گرفت.

محمدباقر محمدی؛ بازار:این روزها کمبود آرد به یکی از سوژه‌های داغ رسانه‌ای کشور تبدیل‌شده است. سوژه‌ای که پس از انتشار تصاویری از بسته شدن و صف‌های زیاد بعضی از نانوایی‌ها داغ شد و در جای‌جای کشور نیز این موضوع موردبحث و بررسی قرار گرفت.

موضوعی که البته حداقل در استان اردبیل از سوی مسئولان استانی به‌شدت تکذیب شد.

شایعه کمبود آرد و تعطیلی نانوایی‌ها یک جو روانی کاذب است
اکبر بهنام جو استاندار اردبیل در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: به‌اندازه کافی گندم در سیلوها ذخیره‌سازی شده و در تحویل آن به کارخانه‌های آردسازی مشکلی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در این چرخه نه‌تنها نارسائی وجود ندارد بلکه به‌تناسب درخواست نانوایان، آرد آن‌ها تأمین می‌شود و شایعات اخیر مبنی بر کمبود آرد و تعطیلی نانوایی‌ها یک جو روانی کاذب است

اظهارات بهنام جو البته مورد تائید نانوایان اردبیلی نیز بود.

حسن دژ همت یکی از نانوایان اردبیلی در همین رابطه به خبرنگار بازار گفت: سهمیه آرد به روال گذشته در اختیار نانوایان قرار می‌گیرد و در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: البته اگر امکان افزایش سهمیه نانوایی باشد شرایط مطلوب‌تر هم خواهد شد.

هیچ‌گونه کاهش یا کمبود آرد در استان اردبیل نداریم
این موضوع توسط علی نوبخت مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل نیز تائید شد.

وی در همین خصوص اظهار کرد: هیچ‌گونه کاهش یا کمبود آرد در استان اردبیل نداریم و مردم به شایعات توجه نکنند.

وی اظهار کرد: سرانه آرد کشور ۸ کیلوگرم تعیین‌شده است که این مقدار در اردبیل ۱۲ کیلوگرم است و از این مقدار یک کیلوگرم هم کاهش نیافته و حتی در صورت احساس نیاز امکان توزیع بیشتر هم وجود دارد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی اردبیل اظهار کرد: در ماه‌های گذشته در برخی از شهرستانی استان آرد بیشتری نیز توزیع‌شده است.

این اظهارات البته در ظاهر با واقعیت همخوانی نداشت.

علی رحیمی یکی از شهروندان اردبیلی در گفتگو با خبرنگار بازار اظهار کرد: متأسفانه این روزها شاهد کم شدن فعالیت بسیاری از نانوایی‌ها هستیم.

وی اظهار کرد: نانوایی‌هایی که تا چند روز پیش و تا پاسی از شب پخت داشتند حالا چند ساعت زودتر از زمان‌های قبلی کرکره خود را می‌بندند.

تغییر ساعات پخت نانوایی‌ها نه به لحاظ کمبود آرد سهمیه‌ای بلکه به دلیل گران شدن قیمت آرد آزاد است
در همین خصوص به سراغ بهنام اسماعیل‌زاده رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل رفتیم تا دلیل اصلی کم شدن ساعات پخت‌وپز را جویا شویم.

اسماعیل‌زاده بابیان اینکه خوشبختانه در اردبیل کمبود آردی نداریم گفت: تغییر ساعات پخت نانوایی‌ها نه به لحاظ کمبود آرد سهمیه‌ای بلکه به دلیل گران شدن قیمت آرد آزاد است.

وی با اشاره به سهمیه ۷ بسته‌ای آرد نانوایی‌ها در اردبیل اظهار کرد: نانوایان برای کسب درآمد بیشتر و تأمین حقوق کارگران خود غیر از سهمیه دولتی اقدام به خرید آرد آزاد نیز می‌کردند.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل ادامه داد: نانوایان اردبیلی یک بسته آرد آزاد را به قیمت ۷۰ هزار تومان خریداری می‌کردند که در طول روزهای گذشته این رقم در اردبیل به ۱۲۰ هزار تومان رسیده است و همین مساله باعث شده نانوایان از خرید آرد آزاد صرف‌نظر کنند و طبیعتاً ساعات پخت نان نیز کاهش می‌یابد.

اسماعیل‌زاده بابیان اینکه سهمیه دولتی نانوایان کم نشده است گفت: البته فرماندار اردبیل در جلسه‌ای که در همین خصوص برگزار شد در جهت تزریق آرد سهمیه‌ای مازاد به نانوایی‌های دستور داد.

وی اظهار کرد: با افزایش قیمت آرد در بازار آزاد دیگر پخت نان با آرد غیر سهمیه‌ای برای نانوایان صرفه اقتصادی ندارد.

رئیس اتحادیه نانوایان اردبیل اظهار کرد: دولت آرد سهمیه‌ای را به قیمت بسته‌ای ۳۵ و ۵۰ هزار تومان در اختیار نانوایان قرار می‌دهد.

حال بر اساس اظهارات اسماعیل‌زاده انتظار می‌رود با تأمین آرد نانوایان در روزهای آینده، شرایط پخت نان در اردبیل به روال گذشته برگردد.

ذخیره‌سازی گندم در سیلوها به‌اندازه کافی صورت گرفت
البته در این میان اخبار مربوط به قطع سهمیه آرد برخی نانوایی‌ها در طول ماه‌های گذشته نیز مزید بر علت شد تا پازل کمبود آرد در اذهان عموم کامل شود که در این خصوص رامین صادقی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در خصوص فراوانی آرد و نبود مشکل دراین‌باره اطمینان داد و گفت: هیچ نوع کمبودی در آرد نداریم و به‌اندازه کافی گندم در سیلوها ذخیره‌سازی شده و در تحویل آن به کارخانه‌های آردسازی مشکلی وجود ندارد.

وی اظهار کرد: طبق مصوبات کارگروه آرد و نان استان از بابت تخلفات مکرر، سهمیه آرد تعداد ۱۱۷ واحد نانوایی در طول ۶ ماه اول ۱۳۹۹ به‌طور موقت قطع‌شده و ملزم به پرداخت جریمه نقدی شدند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با تأکید بر رعایت ساعت پخت توسط نانوایان گفت: نانوایان موظف هستند جدول ساعاتی که به آن‌ها ارائه‌شده را در محل دید عموم نصب‌کرده و نسب به رعایت آن جدیت داشته باشند.

صادقی اظهار کرد: ذخیره‌سازی گندم در سیلوها به‌اندازه کافی صورت گرفته و در سطح استان کمبود آرد نداریم.

وی تصریح کرد: نانوایان مسیر پرتردد و خیابان‌های اصلی شهر برای افزایش میزان پخت نان، سهمیه آرد اضافی دریافت کرده و موظف به پخت نان تا بعدازظهر هستند که در این میان بازرسان بر نحوه و میزان فعالیت آن‌ها نظارت مستمر دارند.

درهرحال این روزها در کنار همه مشکلات اقتصادی، شنیدن اخباری در خصوص کمبود نان به‌عنوان قوت اصلی مردم کمی نگران‌کننده است و انتظار می‌رود متولیان امر نسبت به تأمین آرد سهمیه‌ای نانوایان اهتمام جدی داشته باشند تا هم نانوایان بتوانند شرایط اقتصادی بهتری داشته باشند و هم اینکه مردم در روزهای سخت، کمی آرامش ذهنی داشته باشند.

کد خبر: ۴۹٬۲۳۸

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha