۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۹:۲۵
کمبود کود شیمیایی در گلستان توجیه ندارد/ صادرات متوقف شود
عضو شورای مرکزی خانه کشاورز:

کمبود کود شیمیایی در گلستان توجیه ندارد/ صادرات متوقف شود

گرگان - عضو شورای مرکزی خانه کشاورز گفت: گلستان در شروع فصل کشت با خشکسالی مواجه بود و حالا برای جبران بدسبزی به کود نیاز داریم اما کود در گلستان کمیاب است و این کمبود توجیه‌ پذیر نیست و باید دولت صادرات را متوقف کند.

علی قلی ایمانی در گفتگو با بازار اظهار کرد: گلستان در آغاز فصل کشت به دلیل خشکسالی با بدسبزی محصولات کشاورزی مواجه بود و هم‌اکنون شرایط بارندگی مناسب شده و برای اینکه بتوانیم اراضی کلزا، گندم و جو را به حد مطلوب برسانیم نیاز به کود داریم.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون در گلستان با کمبود انواع کود مواجه هستیم، افزود: در کشاورزی باید لحظات را شکار کنیم؛ در واقع باید از این رطوبت موجود حداکثر استفاده را بکنیم و به محض اطلاع از وقوع بارندگی کود مورد نیاز در دسترس باشد تا بتوانیم کوددهی را قبل از شروع بارش، انجام دهیم.

دبیر خانه کشاورز استان گلستان با تأکید بر اینکه باید کود مورد نیاز در اختیار کشاورز قرار گیرد، ادامه داد: در کشور سرمایه‌گذاری کرده و پتروشیمی راه‌اندازی کردیم تا نیاز داخل به وسیله تولید داخل کشور تأمین شود؛ اما امروز از یک‌طرف کود صادر و از طرف دیگر گندم وارد می‌کنیم و این موضوع توجیه پذیر نیست.

وی توضیح داد: صادرات کود از کشور در شرایطی اتفاق افتاده که نیاز داخل رفع نشده و در صورتی‌که اگر به ازای هر هکتار از اراضی یک کیلوگرم کود به موقع، به اندازه و بهینه داده شود شاهد ۱۵ کیلوگرم افزایش تولید خواهیم بود.

ایمانی متذکر شد: دولت باید صادرات کود را متوقف کند؛ اگر گندم، کلزا و جو داخلی را حمایت کنیم و کود را در اختیار کشاورزان قرار دهیم دیگر نیاز نیست با قیمت گزاف سه میلیون گندم وارد کنیم.

کد خبر: ۴٬۹۱۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha