۳۰ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۷
سری ۶ در محصولات باواریایی‌ها می‌ماند
گرن‌توریسمو جذاب از ب‌ام‌و!

سری ۶ در محصولات باواریایی‌ها می‌ماند

مهم‌ترین بخش سری ۶ گرن‌توریسمو یا همان قلب تپنده‌ای که زیر کاپوت به نسبت بلند این GT باواریایی قرار گرفته، دو نوع موتور بنزینی و دیزلی است.

بازار؛ گروه خودرو: در اواخر ماه می(اوایل خردادماه) سال جاری میلادی بود که شرکت ب‌ام‌و از فیس لیفت سدان محبوب خود یعنی سری ۵ و همچنین GT جسور خود یعنی سری ۶ گرن‌توریسمو رونمایی کرد. این خودروساز باواریایی که سال ۲۰۰۹ با سری ۵ گرن‌توریسمو به بازار این دسته از خودروها ورود کرد و تا سال ۲۰۱۷ نتوانست، آنطور شاید و باید موفق ظاهر شود و جایگاه خود را تثبت کند. اما اواسط سال ۲۰۱۷ بود که طراح خوش‌ذوق این خودروساز باواریایی یعنی حسین العطار توانست، طرح جذاب و متفاوت‌تری از سری ۵ گرن‌توریسمو را در آن سگمنت و کلاس طراحی و در نهایت به تولید برساند که در همان سال با نام سری ۶ گرن‌توریسمو به جهان معرفی شد.

سری ۶ گرن‌توریسمو یا GT در واقع از المان‌های طراحی برادر کوچکتر اما با تجربه و محبوب خود یعنی سری ۵ سدان بهره می‌گیرد، چراکه طراحی چراغ‌های جلو و جلوپنجره و فرم سپرهای جلو و عقب مشابه سری ۵ بوده است. بنابراین در فیس‌لیفت سری ۶ گرن‌توریسمو با همات چراغ‌های زیبا مزین شده به LED مشابه سری ۵ فیس‌لیفت مواجه هستیم که با سپر جدید و جلوپنجره به فرم جدید ب‌ام‌و و البته خطوط شارپ که جزو DNA ب‌ام‌و است، چهره‌ای تهاجمی و اسپرت‌تر از قبل به خود گرفته است.

پروفیل خودرو نیز همانند قبل باتوجه به تناسبات بدنه و فرم کوپه بودن و دماغه نسبتا بلند و پشت کوتاه، جذاب به نظر می‌رسد. اما شاید کمترین تغییرات در بخش عقب خودرو بوده، چراکه تنها گرافیک چراغ‌های عقب و سپر و خروجی اگزوزها مشابه ذوزنقه‌ای مهم‌ترین تغییر در بخش عقب هستند. از سوی دیگر جلوپنجره فعال با اسپویلر فعال روی در صندوق عقب که در سرعت‌های بالای ۱۲۰ کیلومتر برساعت فعال می‌شود، ضریب درگ این خودرو را به ۰.۲۷ رسانده است. همچنین استفاده از پلتفرم جدید CLAR منجربه ایجاد فضای مناسب برای سرنشینان و حتی فضای بار شده است، چراکه باتوجه به فاصله محوری ۳۰۷۰ میلی‌متری، طول ۵۰۹۱ میلی‌متری، عرض ۱۹۰۲ میلی‌متری و ارتفاع ۱۵۳۸ میلی‌متری، ظرفیت ۶۰۰ لیتری صندوق را در اختیار سرنشینان می‌گذارد که فضای بهتری نسبت به آئودی A۷ دارد.

فضای داخلی سری ۶ گرن‌توریسمو همانند نسخه فعلی خود با طراحی لوکس و مجلل مواجه است و تنها تغییرات روی کلاستر و به‌روزرسانی نمایشگر کنسول میانی اعمال شده است. دو صفحه نمایشگر ۱۲.۳ اینچی برای کلاستر مقابل راننده و دیگری ۱۰.۲۵ اینچی در کنسول میانی تعبیه شده تا فضای داخلی را مدرن جلوه دهد، هرچند که استفاده از قطعات تزئینی چوب و آلومینیومی و مزین شدن صندلی‌ها به چرم باکیفیت ناپا، به لوکس بودن هرچه بیشتر سری ۶ گرن‌توریسمو می‌افزاید. همچنین سقف بزرگ پانورامیک در کنار LED های نوارنی داخل کابین، فضای بسیار دلنشین و البته شگفت‌انگیزی به مثابه یک سدان فول سایز لاکچری را در یک خودروی گرن‌توریسمو خلاصه می‌کند.

رنگ‌های مشکی، موکا، سفید عاج فیلی، کارامل، ترتیفو و طوسی دودی دردسترس مشتریان قرار دارد. اما مهم‌ترین بخش سری ۶ گرن‌توریسمو یا همان قلب تپنده‌ای که زیر کاپوت نسبتا بلند این GT باواریایی قرار گرفته، دو نوع موتور بنزینی و دیزلی است.

نکته جالب‌تر اینکه سیستم ۴۸ ولتی جمع‌وجور برای دو نوع پیشرانه دردسترس است که منجربه افزایش قدرت ۱۱ اسب‌بخاری می‌شود، بنابراین در نسخه ۶۳۰i یک موتور چهارسیلندر دولیتری تویین‌توربوشارژ با هماهنگی سیستم ۴۸ ولتی ۲۵۸ اسب‌بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را به ارمغان می‌آورد، اما در نسخه قوی‌تر خود یعنی  ۶۴۰i موتور معروف B۵۸B۳۰  شش سیلندر خطی به حجم سه لیتر قدرت ۳۳۳ اسب‌بخار و گشتاور ۴۵۰ تولید می‌کند. تغییرات در بخش فشار سوخت به ۲۰۰ تا ۳۵۰ بار رسیده و سیستم ولوترونیک(ونوس‌های دوگانه سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها) حدود ۷ درصد راندمان موتور را بهبود بخشیده است.

اما نمونه‌های دیزلی در نسخه پایه ۶۲۰d مجهزبه موتور چهارسیلندر خطی دولیتری است که حداکثر ۱۹۰ اسب‌بخار و ۴۰۰ نیوتون‌متر گشتاور را فراهم می‌آورد تا در دو نسخه ۶۳۰d و ۶۴۰d یک پیشرانه شش سیلندر خطی سه لیتری تویین پاور توربو را در خود جا داده‌اند، که در نسخه ۶۳۰d موتور B۵۸D۳۰ حداکثر قدرت را به ۲۸۶ اسب‌بخار و گشتاور را به ۶۵۰ نیوتون‌متر می‌رساند و در قوی‌ترین نسخه دیزلی یعنی ۶۴۰d این قدرت به ۳۴۰ اسب‌بخار و گشتاور به ۷۰۰ نیوتون‌متر می‌رسد که افزایش ۲۰ اسب‌بخار و ۲۰ نیوتون‌متری را باید مرهون پاشش سوخت و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها دانست. از طرفی گیربکس ۸ سرعته استپ‌ترونیک با سامانه چهارچرخ محرک هوشمند xDrive مبتنی بر پایداری دینامیکی برای نسخه‌های دیزلی و بنزینی دردسترس است.

از تجهیزات سری ۶ گرن‌توریسمو ۲۰۲۱ می‌توان به سامانه رانندگی خودکار هوشمند سطح سه، کمکی رانندگی پیشرفته، حالت‌های جدید رانندگی سیستم تجربه رانندگی اکو پرو، کامفورت، کامفورت پلاس، اسپرت، اسپرت پلاس و ادپتیو(تطبیقی)، سیستم تعلیق قابل تنظیم، کروز کنترل هوشمند مبتنی بر ترمز اضطراری خودکار، سیستم پایش نقاط کور و شناسایی عابرپیاده، سیستم تهویه مطبوع چهارگانه، سیستم صوتی Bowers & Wilkins، سیستم دید در شب و چراغ‌های خودکار تطبیقی هوشمند اشاره کرد.

کد خبر: ۴۹٬۰۶۱

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha