۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۴
سقوط آزاد قیمت ارز و سکه در بازار/ دلار در کانال ۲۸ هزار تومان/ بازار فروش دلار داغ شد
«بازار» گزارش می دهد؛

سقوط آزاد قیمت ارز و سکه در بازار/ دلار در کانال ۲۸ هزار تومان/ بازار فروش دلار داغ شد

قیمت انواع ارز و سکه امروز در بازار کاهش یافت طوری که نرخ دلار ۲۸ هزار ۴۰۰ تومان و سکه ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان شد.

بازار؛ گروه بانک و بیمه: بازار ارز امروز حال و هوایی دیگری داشت همه فروشنده ارز بودند و خبری از خرید نبود. بانک مرکزی نیز تا خرخره صرافی بانک ها را پر ارز دلار کرده بود تا بهانه ای برای متقاضیان ارز در بازار نباشد.

دلاری که تا هفته گذشته با جهش قیمتی مرز ۳۲ هزار تومان را در بازار آزاد رد کرده بود اکنون در حال غلطیدن به کانال ۲۷ هزار تومان است و سکه نیز به صورت میلیونی از پله صعود در حال پایین آمدن است.

ریسک بازار ارز نمایان شد/ سرمایه گذاران ارزی در حال فروش ارز
سرمایه گذاران ارزی که تا هفته های گذشته بازار ارز را به عنوان بازاری نقد شونده و سودآور انتخاب کرده بودند اکنون برای نقد کردن دلارهایی که خریده اند مانده اند چرا که کسی دلار و یا هر نوع اسکناس خارجی را نمی خرد مگر به قیمت پایین.

کاهش قیمت ارز و سکه در حالی از هفته جاری آغاز شده است که خیلی ها فکر می کردند بازار ارز ریسک آنچنانی ندارد و اظهارات مسئولان در غیر واقعی بودن قیمت ها در این بازار گفتار درمانی است. غافل از این که بازار ارز و سکه پرریسک ترین بازار سرمایه گذاری است چرا که دولت به راحتی می تواند با اجرای سیاست های ارزی نرخ ها را در این بازار تغییر دهد.

به طور مثال پس از تشدید نوسانات ارزی بازار ساز تصمیم جدی برای مدیریت عرضه و تقاضا در دست گرفت و برهمین اساس علاوه بر افزایش عرضه در بازار با برداشتن سقف فروش در سامانه نیما، از سرگیری فروش ارز سهمیه‌ای و کاهش اختلاف دلار در بازار رسمی و آزاد و البته آزاد شدن فروش ارز پتروشیمی ها در صرافی های مجاز مقدمات کاهش نوسانات قیمتی را در بازار ارز فراهم کرد.

علاوه بر این بانک مرکزی نیز از روز دوشنبه ۲۱ مهرماه روزانه ۵۰ میلیون دلار اسکناس را وارد بازار می کند و این رقم افزایش نیز یافته است. فعالان بازار پیش بینی می کنند با ورود ۵۰ میلیون دلار در بازار و افزایش سقف خرید صرافی‌ها در بازار متشکل، قیمت ارز کاهشی شود کما اینکه بعد از اعلام این خبر نیز دلار روند کاهشی به خود گرفت.

کاهش شدید قیمت دلار در صرافی ها/ سکه هم از سکه افتاد
امروز قیمت فروش دلار در صرافی ها با کاهش شدید نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل  ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت خرید دلار نیز ۲۶ هزار و ۲۰ تومان درج شده است.  

همچنین قیمت فروش یورو نیز با کاهش نسبت به قیمت های پایانی روز کاری قبل معادل ۳۳ هزار و ۸۰۰ تومان و قیمت خرید یورو ۳۱ هزار و ۳۲۰ تومان تعیین شده است.

نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های بانکی و بازار متشکل ارزی متغییر است و متناسب با نوسانات بازار آزاد در طول روز چند بار تغییر می کند. با کاهش قیمت دلار در بازار آزاد قیمت انواع سکه نیز در بازار کاهش یافت طوری که قیمت طلای ۱۸عیار در بازار امروز هرگرم یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار تومان، قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید ۱۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و قیمت سکه طرح قدیم ۱۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان شده است.

کاهش قیمت طلا در بازار
علاوه بر این قیمت نیم‌سکه بهار آزادی ۷ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان، ربع‌سکه بهار آزادی ۵ میلیون و ۲۵۰ هزار تومان و سکه گرمی ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

همچنین قیمت طلای ۲۴ عیار در هر گرم یک‌میلیون و ۷۶۶ هزار تومان و هر مثقال طلا ۵ میلیون و ۵۶۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است.

بنا به ابن گزارش، خبرگزاری بازار در روزهای گذشته درچند گزارش پیاپی تخلیه حباب قیمتی در بازار ارز و سکه را پیش بینی کرده بود. اکنون قیمت خرید دلار در صرافی‌ها نیر در محدوده کانال ۲۶ هزار تومان قرار دارد این بدان معناست که صرافی‌ها چشم انتظار ریزش بیشتر قیمت ارز هستند و این احتمال وجود دارد که دلار در روزهای آینده به کانال ۲۶ هزار تومان هم برسد.  

از طرفی کارشناسان اقتصادی آزادسازی منابع ارزی بلوکه شده ایران در عراق و افزایش فروش نفت عامل ریزش نرخ دلار عنوان می کنند.

با افزایش قیمت ارز در بازار خیلی از کارشناسان تاکید داشتند؛ رشد قیمت ارزدر بازار واقعی نیست. اما سفته بازارن و سودا گران، بازار سکه و ارز را بازاری مناسب و پر سود برای سرمایه گذاری می دانستند این در حالی است که اکنون با زیان بالایی مواجه اند.

کد خبر: ۴۸٬۸۴۰

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha